لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۶

آمریکا برنامه سامانه دفاع موشکی خود در اروپا را لغو کرد


راهپیمایی علیه استقرار سیستم دفاع موشکی در جمهوری چک/ ۵ آوریل ۲۰۰۹
راهپیمایی علیه استقرار سیستم دفاع موشکی در جمهوری چک/ ۵ آوریل ۲۰۰۹
باراک اوباما، رییس جمهور ایالات متحده آمریکا، روز پنج‌شنبه برنامه استقرار و راه‌اندازی سامانه دفاع موشکی این کشور در اروپای مرکزی را به طور رسمی لغو کرد.

وزارت دفاع آمریکا پیشتر اعلام کرده بود که قصد دارد «سیستمی انعطاف‌پذیرتر» را جایگزین طرح سامانه دفاع موشکی آمریکا در اروپا کند.

روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال نیز در شماره پنج‌شنبه صبح خود گزارش داده بود که کاخ سفید قرار است برنامه سامانه دفاع موشکی خود در لهستان و جمهوری چک را لغو کند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از جفری مورل، سخنگوی پنتاگون، می‌گوید که «طرح قبلی مبتنی بر این باور بود که ایران قصد دارد موشک‌های بالستیک بین‌قاره‌ای بسازد».

با این حال، به گفته آقای مورل، اطلاعات جدید آمریکا حاکی از آن است که «آنها [ایران] بیشتر بر توسعه توانایی‌های خود در زمینه موشک‌های کوتاه‌برد و میان‌برد متمرکز شده‌اند».

در حالی که، به گفته سخنگوی پنتاگون، کاخ سفید ساعاتی دیگر خبری را در مورد سامانه دفاع موشکی خود منتشر خواهد کرد، خبرگزاری فرانسه از حضور الن توشر، معاون وزیر خارجه آمریکا در کنترل تسلیحات و امور امنیت بین‌الملل، در پراگ، پایتخت جمهوری چک، برای گفت‌وگو در همین زمینه خبر می‌دهد.

خانم توشر پیشتر در اوایل سال جاری تهدید موشک‌های دوربرد ایران و توسل به آن به عنوان دلیلی برای راه انداختن سامانه دفاع موشکی اروپا را مبالغه‌آمیز خوانده بود.

وال استریت جورنال در گزارش خود گفته است که تصمیم تازه واشینگتن مبتنی بر این امر است که «موشک‌های دوربرد ایران برخلاف محاسبات پیشین پیشرفت نکرده و در نتیجه خطر حمله به ایالات متحده و اروپا کاهش می‌یابد».

ایالات متحده در زمان ریاست جمهوری جرج بوش تخمین زد که جمهوری اسلامی می‌تواند در عرض ۱۰ سال به موشک‌های دوربردی دست یابد که قادرند به اروپا و حتی آمریکا برسند.

به گفته وال استریت جورنال که معتقد است با این تصمیم تنش میان دو کشور آمریکا و روسیه کاهش خواهد یافت، لغو برنامه سامانه دفاع موشکی نتیجه یک طرح بررسی ۶۰ روزه است که به دستور باراک اوباما آغاز شده و هفته آینده پایان می‌یابد.

دولت آقای اوباما پیشتر تلویحاً به کرملین اعلام کرده بود که در صورت همکاری مسکو برای رفع تهدید از سوی جمهوری اسلامی در اجرای طرح سامانه دفاع موشکی تجدیدنظر خواهد کرد.

در حالی که طرفداران سامانه دفاع موشکی بوش معتقدند این سامانه باید برای مقابله با تهدید ایران فوراً راه‌اندازی شود، دولت روسیه از ابتدا شدیداً با اجرای این طرح در اروپا مخالفت کرده و آن را مانعی در برابر منافع خود در منطقه خوانده بود.

دولت جرج بوش از ابتدا طرح سامانه دفاع موشکی را یکی از راه‌های مقابله با ساخت کلاهک‌های اتمی توسط ایران خوانده بود. دولت پیشین ایالات متحده می‌گفت که جمهوری اسلامی ممکن است این کلاهک‌های اتمی را بر موشک‌های دوربرد خود سوار کند.

تهران در مقابل همواره اتهام ساخت تسلیحات اتمی را رد کرده و برنامه هسته‌ای خود را صلح‌آمیز و برای تولید انرژی معرفی کرده است.

به گزارش وال استریت جورنال، «انتظار می‌رود» که دولت آقای اوباما «در صورت پیشرفت ایران در زمینه موشک‌های دوربرد در آینده بار دیگر سامانه دفاع موشکی را راه‌اندازی کند».

تا آن زمان، به گفته این روزنامه آمریکایی، باراک اوباما به سوی «توسعه دفاع موشکی منطقه‌ای و کمتر بحث‌انگیز برای اروپا» تغییر جهت خواهد داد.

دولت باراک اوباما از ابتدای روی کار آمدن اعلام کرد که قصد دارد روابط خود با روسیه را بهبود بخشد. روابط دو کشور در زمان حکومت جرج بوش پسر به دلیل مسائلی چون جنگ روسیه و گرجستان در سال ۲۰۰۸ و همین طور پیشنهاد عضویت جمهوری‌های سابق شوروی همچون گرجستان و اوکرایین در سازمان ناتو تا حد خطرناکی به سردی گرایید.
XS
SM
MD
LG