لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۴

آمریکا اموال «مشاور سپاه قدس» را بلوکه کرد


بنای وزارت خزانه‌داری آمریکا در واشنیگتن دی. سی.
بنای وزارت خزانه‌داری آمریکا در واشنیگتن دی. سی.
وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنج‌شنبه اعلام کرد دارایی‌های «یکی از مشاوران» فرمانده سپاه قدس، از شاخه‌های سپاه پاسداران، را بلوکه کرده است.

ابومهدی المهندس از طرف وزارت خزانه‌داری ایالات متحده به «ارتکاب یا حمایت از اعمال خشونت‌آمیز علیه نیروهای آمریکایی و عراقی» متهم شده است.

این وزارتخانه همچنین گروه «کتایب حزب‌الله» را سازمانی تروریستی معرفی کرد که با حزب‌الله لبنان ارتباط دارد و تهدیدی برای ثبات عراق به شمار می‌رود.

به این ترتیب آن بخش از دارایی‌های این گروه شبه‌نظامی مستقر در عراق که در آمریکا قرار دارد بلوکه می‌شود و افراد حقیقی و حقوقی آمریکایی از هر گونه معامله با این گروه منع می‌شوند.

در بیانیه وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمده است که آقای المهندس مشاور فرمانده سپاه قدس ایران است که از گروه‌هایی چون حزب‌الله، حماس و جهاد اسلامی حمایت می‌کند. به گفته این وزارتخانه، ابومهدی المهندس مسئول یک شبکه قاچاق اسلحه از مرز ایران به عراق و رساندن آنها به شبه‌نظامیان شیعه عراق است که نیروهای آمریکایی را هدف قرار می‌دهند.

در بیانیه مذکور نیامده است که ابومهدی المهندس و کتایب حزب‌الله چه دارایی‌هایی در آمریکا دارند، اما به عنوان یک نمونه اشاره شده که آقای المهندس در تحویل خمپاره و راکت و مواد منفجره از ایران به عراق دست داشته است.

خزانه‌داری آمریکا همچنین می‌گوید کتایب حزب‌الله مسئول چندین انفجار، حمله با راکت و تیراندازی از راه دور است، از جمله حمله‌ای راکتی در نوامبر سال ۲۰۰۸ که به کشته شدن دو کارمند سازمان ملل منجر شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید این تحریم‌ها بیانگر استفاده هر چه بیشتر دولت باراک اوباما از فشار مالی و اقتصادی برای مبارزه با گروه‌های تروریستی و متوقف ساختن جریان غیرقانونی اسلحه و مهمات است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا اوایل هفته جاری نیز تحریم‌هایی را متوجه شرکتی خارجی در ایران کرد. این شرکت با عنوان «هانگ کانگ الکترانیکس» متهم است که در شبکه گسترش تسلیحات موشکی در کره شمالی مشارکت داشته است.

وزارت خزانه داری آمریکا در فروردین‌ماه سال جاری نیز شش شرکت ایرانی و یک شهروند چینی را به اتهام نقض تحریم‌های سازمان ملل و همکاری با برنامه هسته‌ای و موشکی ایران مورد تحریم قرار داد.

تحریم‌های اقتصادی که نخستین بار بیل کلینتون، رئیس جمهور سابق آمریکا، آن را در مارس سال ۱۹۹۵ علیه ایران به امضا رساند و بر اساس آنها شرکت‌ها و سازمان‌های آمریکایی از سرمایه‌گذاری در ایران یا تجارت با این کشور منع شده‌اند، از ۱۴ سال پیش تاکنون هر سال تمدید شده است.
XS
SM
MD
LG