لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۰

اولین قرارداد استخراج نفت افغانستان با چین


وحیدالله شهرانی، وزیر معادن افغانستان، از طرف مجلس و کابینه موظف شده است تا قرارداد اکتشاف و استخراج نفت از حوزه آمودریا را با شرکت ملی نفت چین امضا کند.

دفتر ریاست جمهوری افغانستان طی اعلامیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که بر اساس این قرارداد، شرکت ملی نفت چین همراه با یک شرکت افغانی به نام «وطن گروپ» به اکتشاف و استخراج نفت از مناطق قشقاری، بازار کمی و زمرد سای می‌پردازد که در ولایات سرپل و فاریاب قرار دارند.

ذخایر تثبیت شده نفت این حوزه ۸۷ میلیون بشکه تخمین زده می‌شود.

بر اساس این گزارش، شرکت ملی نفت چین از نفت استخراج شده ۱۵ درصد حق‌الامتیاز و ۲۰ درصد مالیات به دولت افغانستان خواهد پرداخت و سهم افغانستان از سود نفت استخراج شده ۷۰ درصد خواهد بود.

این اولین قرارداد اکتشاف و استخراج نفت در افغانستان است که شامل ساخت اولین پالایشگاه نفت در خاک این کشور نیز می‌شود.

دولت افغانستان براساس برآورد مطالعات نهاد‌های بین‌المللی در قلمرو این کشور، اعلام کرده است که شش حوزه بزرگ نفت و گاز به نام‌های حوزه نفتی آمودریا، حوزه نفتی افغان تاجک، حوزه نفتی کشکه، حوزه نفتی در ولایت هرات، حوزه نفتی کتواز و حوزه نفتی هلمند در افغانستان وجود دارد.

اداره حمایت از سرمایه‌گذاری خصوصی، آیسا، افغانستان اخیرا اعلام کرد که چین در زمینه سرمایه‌گذاری در افغانستان در مقایسه با کشورهای غربی و همسایه‌های افغانستان پیشقدم بوده و به افزایش سرمایه‌گذاری در کشور علاقه‌مند است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی «اطلاعات صنعتی افغانستان»، روح‌الله احمدزی، رئیس بخش تشویق سرمایه‌گذاری آیسا، گفته است که ارزش منابع طبیعی افغانستان سه تریلیون دلار تخمین زده می‌شود و هم اکنون ۴۷ شرکت چینی در بخش استخراج معادن و سایر عرصه‌ها در افغانستان فعالیت دارند.

شرکت «ام‌سی‌سی» چین در مزایده سال ۲۰۰۸ در رقابت با شرکت‌های قزاقستان، روسیه، آمریکا و کانادا توانست بزرگ‌ترین قرارداد صنعتی افغانستان، استخراج معدن مس «عینک» را از آن خود کند. این معدن در ولایت لوگر قرار دارد و ارزش آن ۴.۴ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

وو گنگ چینگ، کنسول اقتصادی و تجارتی چین در کابل، دو ماه قبل در ماه اکتبر در مصاحبه با خبرگزاری رویترز اعلام کرده بود که وجود ناامنی‌ها مانعی برای تاجران و سرمایه‌گذاران چینی برای فعالیت در افغانستان نیست.

به گفته وی، «دومین قدرت اقتصادی جهان تشنه منابع معدنی خام افغانستان است».
XS
SM
MD
LG