لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۸

ایران از مقامات مصری خواست «صدای ملت را بشنوند»


رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران
رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران
وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران روز شنبه در واکنش به اعتراضات مردم مصر در چندین شهر این کشور که خواستار تغییر حکومت هستند از مقامات مصری خواست صدای مردم خود را بشنوند و به خواسته‌های آنها عمل کنند.

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز شنبه در واکنشی رسمی به ناآرامی‌های چند روز اخیر مصر که دست‌کم ۹۵ کشته بر جای گذاشته است تظاهرات مصریان را «حرکتی عدالت‌خواهانه» توصیف کرد.

آقای مهمانپرست همچنین اضافه کرد که مردم مصر که از روز سه‌شنبه گذشته در خیابان‌ها دست به اعتراض زده‌اند به دنبال «تحقق خواسته‌های ملی، اعتقادی» خود هستند.

این مقام جمهوری اسلامی ماه گذشته در واکنش به تحولات اخیر در کشور تونس نیز که به فرار رئیس جمهور آن به عربستان انجامید اعلام کرده بود که برای جمهوری اسلامی «اجرای خواست ملت تونس در بهترین شرایط اهمیت دارد».

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین از مقامات کشور مصر خواسته است که از «برخورد خشونت‌آمیز توسط نیروهای امنیتی و پلیس» با مردم خودداری کنند.

این در حالی است که در جریان اعتراضات مردم ایران به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ نیروهای امنیتی و لباس‌شخصی‌ها آشکارا به سرکوب خشونت‌بار مردم دست زدند و هنوز تعداد دقیق کشته‌شدگان این اعتراضات مشخص نیست.

در پی «انقلاب یاس» در کشور تونس و ناآرامی‌های کنونی در مصر که در اعتراض به فساد و فقر صورت می‌گیرد، مقام‌های جمهوری اسلامی بارها کوشیده‌اند این اعتراضات را حرکتی اسلامی و «خیزش اسلامی» معرفی کنند.

از جمله آیت‌الله احمد خاتمی،‌ امام جمعه موقت تهران، روز جمعه حوادث کنونی در مصر، تونس، اردن و یمن را «پس‌لرزه‌های انقلاب اسلامی» ایران دانست و گفت که دوران «دیکتاتورهای مورد حمایت غرب» در جهان عرب به پایان رسیده است.
XS
SM
MD
LG