لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۷

نتانیاهو:‌ ایران به دنبال ایجاد غزه‌ای دیگر در مصر است


بنیامین نتانیاهو،‌نخست وزیر اسرائیل
بنیامین نتانیاهو،‌نخست وزیر اسرائیل
همزمان با آغاز درگیری میان طرفداران و مخالفان حسنی مبارک در قاهره، نخست وزیر اسرائیل روز چهارشنبه جمهوری اسلامی ایران را به «سوء‌استفاده از هرج‌ومرج در مصر» و تلاش برای ایجاد «غزه‌ای دیگر» متهم کرد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در نطقی در پارلمان این کشور حکومت ایران را به تلاش برای ایجاد «غزه‌ای دیگر» در مصر از طریق بنیادگرایان اسلامی متهم کرد.

برخلاف نظر اغلب تحلیل‌گران جهان عرب که جنبش اعتراضی مصر را جنبشی سکولار و در پی حقوق اقتصادی و مدنی می‌دانند، مقامات جمهوری اسلامی در چند روز گذشته از «خیزش اسلامی» مردم مصر سخن گفته‌اند.

احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران، تا آنجا پیش رفت که اعتراضات در مصر را «پس‌لرزه‌های انقلاب اسلامی» ایران پس از سه دهه دانست.

آقای نتانیاهو همچنین در پارلمان اسرائیل گفت که از هر دولتی که در آینده نزدیک در مصر بر سر کار بیاید انتظار دارد که به توافق صلح سی‌ساله این کشور با اسرائیل احترام بگذارد.

مصر نخستین کشور عربی بود که در سال ۱۹۷۹ با اسرائیل قرارداد صلح امضا کرد و از آن پس به این قرارداد وفادار مانده و همواره نقش پلی را بین اسرائیل و فلسطینی‌ها از یک سو و جهان عرب از سوی دیگر ایفا کرده است.

نخست‌وزیر اسرائیل هفته گذشته نیز با ابراز نگرانی از وضعیت مصر و ادامه ناآرامی‌ها در همسایه غربی کشور خود گفته بود که «آنچه در ایران اتفاق افتاد ممکن است در مصر هم روی بدهد».

بنیامین نتانیاهو در برابر نمایندگان مجلس اسرائیل هشدار داد که ایران می‌خواهد مصر را به «قرون وسطی برگرداند» و افزود: «آنها می‌خواهند مصر را به غزه‌ای دیگر تبدیل کنند در دست نیروهای رادیکالی که علیه همه آن چیزهایی هستند که ما می‌خواهیم، همه آن چیزهایی که جهان دموکراسی می‌خواهد.»

آقای نتانیاهو که در نخستین روزهای ناآرامی و اعتراض در مصر سکوت اختیار کرده بود در سه، چهار روز اخیر نسبت به خطراتی هشدار داده است که بی‌ثباتی در مصر می‌تواند برای خاورمیانه به ارمغان بیاورد.

او با اشاره به این که «مصری دموکراتیک‌تر» تهدیدی برای اسرائیل نخواهد بود از جامعه بین‌الملل خواست از هر کس که در مصر به قدرت خواهد رسید بخواهد که به توافق این کشور با اسرائیل متعهد بماند.

با شدت گرفتن درگیری میان دو جناح مخالف در مصر و ادامه اعتراضات در این کشور،‌ به نظر می‌رسد که روزبه‌روز بر نگرانی مقامات اسرائیلی در مورد ثبات منطقه خاورمیانه و از دست دادن متحدان دیرین خود افزوده می‌شود.

در همین زمینه روزنامه اسرائیلی هاآرتص پیشتر به نقل از منابع خود گزارش داده بود که آقای نتانیاهو درصدد است آمریکا و کشورهای اروپایی را قانع کند از فشار بر حکومت مبارک بکاهند تا ثبات منطقه برهم نخورد.

تاکنون آمریکا و اتحادیه اروپا بارها مصرانه از حسنی مبارک، رئیس‌جمهور مصر، خواسته‌اند که زمینه انتقال سریع و صلح‌آمیز قدرت را فراهم کند.
XS
SM
MD
LG