لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۳

وزارت ارشاد سایت‌های اینترنتی را «پالایش» می‌کند


روزنامه‌های تهران امروز، شرق، خراسان و مردمسالاری خبر داده‌اند که «کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی محمود احمدی‌نژاد را برای پاسخ‌گویی به سوال شماری از نمایندگان فراخوانده است»، اما همزمان با این فراخوانی، رئیس دولت «از روز یک‌شنبه سفر دوره‌ای خود به آمریکای لاتین را آغاز می‌کند».

روزنامه روزگار از قول مسئول ستاد سامان‌دهی پایگاه‌های اینترنتی و خبرگزاری‌های غیر دولتی وزارت ارشاد اسلامی خبر داده است که این وزارتخانه محتوای سایت‌های اینترنتی را «پالایش» و «اصلاح» می‌کند.

روزنامه خراسان خبر داده است که «در حادثه آتش‌سوزی مرکز نگهداری از دختران معلول بالای ۱۴ سال بوشهر ۳ نفر کشته و ۱۴ نفر مصدوم شدند»، و روزنامه کیهان نیز خبر داده که دو همراه یک بیمار بر اثر گازگرفتگی داخل چادر و در مقابل بیمارستان الزهرای بوشهر جان باخته‌اند.

روزنامه شرق متن نامه «حمایت ۲۴ صنف سینمایی از خانه سینما» را در شماره شنبه منتشر کرده و روزنامه مردمسالاری علاوه بر انتشار «بیانیه خانه سینما»، خبر داده است که یدالله صمدی در نامه‌ای سرگشاده خطاب به محمود احمدی‌نژاد خواهان لغو «دستور انحلال خانه سینما شده»، و تاکید کرده که «انحلال خانه سینما افتخار جمهوری اسلامی نخواهد بود».

«کمیسیون امنیت ملی مجلس احمدی‌نژاد را فراخواند»

روزنامه‌های تهران امروز، شرق، خراسان و مردمسالاری خبر داده‌اند که «کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، محمود احمدی‌نژاد را برای پاسخ‌گویی به سوال شماری از نمایندگان فراخوانده است».

روزنامه تهران امروز گزارش داده است که «کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از محمود احمدی‌نژاد خواسته برای پاسخ به سوال نمایندگان، سه‌شنبه این هفته در جلسه این کمیسیون حاضر شود» و البته نوشته است که «این دعوت در حالی صورت گرفته که احمدی‌نژاد از روز یک‌شنبه سفر دوره‌ای خود به آمریکای لاتین و کشورهای ونزوئلا، کوبا، نیکاراگوئه و اکوادور را آغاز می‌کند».

این روزنامه ضمن مروری بر ماجرای دوساله اصرار بخشی از نمایندگان مجلس بر «سوال از احمدی‌نژاد» و امتناع هیئت رئیسه مجلس هشتم از طرح سوال در صحن مجلس نوشته است که سرانجام «پس از آن که طرح سوال از رئیس جمهور که در ۳۰ سال گذشته نظام جمهوری اسلامی ایران یعنی در هشت دوره مجلس سابقه نداشته با ۷۹ امضا و ۱۰ محور، در جلسه علنی روز سه‌شنبه ۲۹ آذر تحویل هیئت رئیسه مجلس شد، ‌و علی لاریجانی رئیس مجلس دستور داد تا این طرح به کمیسیون‌های تخصصی مجلس ارجاع شود و این طرح به کمیسیون‌های عمران، اقتصادی، فرهنگی، امنیت ملی و سیاست خارجی، برنامه و بودجه و اصل نود مجلس ارجاع شد».

روزنامه شرق نیز در شماره شنبه گزارش داده است که «کمیسیون امنیت ملی مجلس، رئیس‌جمهور را فراخواند»، و نوشته است که «کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و عمران مجلس نیز محورهای سوال از احمدی‌نژاد را در دستور هفته جاری خود قرار داده‌اند و این برای نخستین ‌بار است که پس از پیروزی انقلاب یکی از کمیسیون‌های تخصصی مجلس رئیس‌جمهوری را فرا می‌خواند».

به گزارش این روزنامه، «آن‌ گونه که طراحان سوال از احمدی‌نژاد اعلام کرده‌اند محور این سوالات در کمیسیون امنیت ملی در خصوص مقاومت ۱۱ روزه احمدی‌نژاد در جریان وزیر اطلاعات، عزل منوچهر متکی از وزارت خارجه در زمان ماموریت به سنگال»، و بررسی این سخن احمدی‌نژاد است که گفته بود «مجلس در رأس امور نیست».

روزنامه شرق همچنین نوشته است که «کمیسیون عمران مجلس نیز سوالی در خصوص عدم ابلاغ قانون تسهیلات ارزی برای مترو تهران و کلان‌شهر‌ها و حمل و نقل عمومی سایر شهر‌ها» را از احمدی‌نژاد در دستور کار خود قرار داده است، چرا که رئیس دولت «با وجود نیاز مبرم این شهر‌ها به روان‌سازی ترافیک با آغاز هدفمند شدن یارانه» از ابلاغ این قانون امتناع کرده است.

این روزنامه با اشاره به این که «سوال از احمدی‌نژاد پس از مدت‌ها کشمکش در پارلمان در دستور کار کمیسیون‌ها از جمله کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز قرار گرفته»، یادآوری کرده است که «طبق برنامه اعلام‌شده محمود احمدی‌نژاد این هفته به آمریکای لاتین سفر خواهد کرد و احتمالا برای پاسخ‌گویی به سوالات نمایندگان در مجلس حاضر نخواهد شد».

شرق البته نوشته است که «هنوز مشخص نیست که نمایندگان از سفر احمدی‌نژاد به آمریکای لاتین در هفته جاری بی‌اطلاع بودند که بررسی سوال از او را در دستور کار گذاشته‌اند» و «در چنین شرایطی تعیین یک نماینده از سوی احمدی‌نژاد برای شرکت در جلسات کمیسیون‌های مجلس دور از ذهن نیست».

روزنامه مردمسالاری تیتر یک شماره هفدهم دی‌ماه را به «دعوت از احمدی‌نژاد برای پاسخ‌گویی به کمیسیون امنیت ملی مجلس» اختصاص داده و نوشته است که «فاز دوم سوال قانونی از رئیس جمهور در بهارستان کلید خورد».

این روزنامه در عین حال تاکید کرده است که «سوال از محمود احمدی‌نژاد، به عنوان یک ابزار قانونی نظارتی نمایندگان در دو سال گذشته با چنان موانعی روبه‌رو شده که علی‌رغم این که در آخرین روز آذرماه هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی از به جریان افتادن آن پس از شش ماه حرف و حدیث خبر داده است»، اما هنوز «نمی‌توان به طور قطع گفت که احمدی‌نژاد در مجلس حاضر خواهد شد تا به سوالات بدون پاسخ نمایندگان پاسخ دهد».

همزمان روزنامه خراسان از قول احمد توکلی از نمایندگان مجلس هشتم، خبر داده است که «سفرهای متعدد و خارجی اسفندیار رحیم مشایی موضوع سوال مجلس از دولت» است و «کمیسیون سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی» قرار است «از وزیر امور خارجه در ارتباط با سفرهای خارجی مشایی» سوال کند.

این روزنامه از قول احمد توکلی با اشاره به «تعدد سفرهای خارجی رئیس دفتر محمود احمدی‌نژاد» اعلام کرده که «در مدت ۵ سال اسفندیار رحیم مشایی ۹۶ سفر خارجی داشته‌» و «هر ۱۹ روز» یک بار به خارج از ایران سفر کرده است.

به نوشته روزنامه خراسان، احمد توکلی گفته است که «اکنون این سوال مطرح است که آقای مشایی کجا رفت، چرا به این سفر‌ها رفت» و کمیسیون سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از وزارت خارجه خواهان ارائه «صورت‌جلسه سفرهای خارجی اسفندیار رحیم مشایی» شده است.

وزارت ارشاد محتوای سایت‌های اینترنتی را «پالایش» و «اصلاح» می‌کند

روزنامه روزگار اظهارات مسئول ستاد سامان‌دهی پایگاه‌های اینترنتی و خبرگزاری‌های غیر دولتی وزارت ارشاد اسلامی درباره «طرح پالایش ۳۰ هزار سایت و وبلاگ» را مورد توجه قرار داده است.

به نوشته این روزنامه، محمدصادق افراسیابی، مسئول ستاد سامان‌دهی پایگاه‌های اینترنتی در وزارت ارشاد اسلامی «از اتمام کار پالایش اطلاعات ۳۰ هزار سایت و وبلاگ که از سال ۱۳۸۵ در این ستاد ثبت شده‌اند، تا ۱۲ بهمن‌ماه امسال خبر داده است».

افراسیابی که به نوشته روزنامه روزگار همزمان نمایندگی وزارت ارشاد اسلامی «در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه» را نیز بر عهده دارد، اعلام کرده است که «تعدادی از همکارانش در ستاد سامان‌دهی پایگاه‌های اینترنتی و خبرگزاری‌های غیردولتی مامور شده‌اند تا اطلاعات تمام پایگاه‌های اینترنتی را بررسی کرده و در اسرع وقت نتیجه را اعلام کنند، تا وزارت ارشاد این سایت‌ها و وبلاگ‌های به گفته وی «دارای اطلاعات نادرست» را «حذف» کند.

به گفته این مقام وزارت ارشاد اسلامی، از سال ۸۵ تاکنون «۳۰ هزار سایت و وبلاگ» در «ستاد سامان‌دهی پایگاه‌های اینترنتی» ثبت شده‌اند و کارکنان این ستاد «هم اکنون مشغول بررسی اطلاعات» و محتوای این سایت‌ها و وبلاگ‌ها هستند.

به گزارش روزنامه روزگار، مسئول ستاد سامان‌دهی پایگاه‌های اینترنتی وزارت ارشاد اسلامی همچنین گفته است که «دادسرا‌ها و دادگاه‌های مرتبط با رسانه نیز عمدتاً در صورتی که یک پایگاه اینترنتی در ستاد سامان‌دهی پایگاه‌های اینترنتی و خبرگزاری‌های غیردولتی به ثبت رسیده باشد، این حق را برای مدیر مسئول تارنما قائل می‌شوند که در دادسرا یا دادگاه حاضر شده و از خود دفاع کند».

یک هفته پیش روزنامه خراسان از قول محمد هاشمی مسئول دفتر اکبر هاشمی رفسنجانی از «مسدود شدن سایت رئیس مجمع تشخیص مصلح نظام» خبر داده و نوشته بود که «چند روز پیش از مدیریت سایت درخواست شده بود که اقدام به پالایش سایت کند و مصادیق پالایش را حذف خطبه‌های آخرین نمازجمعه آیت الله رفسنجانی اعلام کرده بود»، اما «بی‌توجهی مدیریت سایت به این درخواست غیرقانونی و تعجب‌آور در ‌‌نهایت منجر به از دسترس خارج شدن سایت شد».

کشته شدن سه دختر کم‌توان ذهنی در آتش‌سوزی، گازگرفتی دو همراه بیمار در چادر

روزنامه خراسان خبر داده است که «در حادثه آتش‌سوزی مرکز نگهداری از دختران معلول بالای ۱۴ سال بوشهر ۳ نفر کشته و ۱۴ نفر مصدوم شدند» و همزمان دو همراه یک بیمار نیز بر اثر گازگرفتگی در چادر در مقابل بیمارستان الزهرای بوشهر جان باختند.

این روزنامه از قول اکبر گرگوری مطلق مدیرکل بهزیستی استان بوشهر نوشته است که «بر اثر آتش‌سوزی که چهارشنبه چهاردهم دی‌ماه «در مرکز نگهداری از دختران معلول آل یاسین بوشهر واقع در کوچه پایگاه انتقال خون این شهر رخ داد» دست‌کم «۱۷ نفر مصدوم شدند که ۳ نفر از مصدومان به علت شدت جراحات وارده جان خود را از دست دادند».

مدیرکل بهزیستی استان بوشهر گفته است که آتش‌سوزی «در مرکز نگهداری از دختران معلول آل یاسین بوشهر» بر اثر «اتصالی و آتش‌سوزی یک دستگاه بخاری برقی رخ داده و اعلام کرده که یکی از دختران کم‌توان ذهنی «به علت خفگی در محل حادثه جان خود را از دست داد و دو نفر دیگر پس از انتقال به بیمارستان» جان باختند.

روزنامه جام جم نیز از «مرگ ۳ دختر معلول در آتش‌سوزی بوشهر» خبر داده، و از قول غلامرضا حیدری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، نوشته است که «وقوع آتش‌سوزی در یک مرکز نگهداری از معلولان در خیابان انتقال خون بوشهر چهارشنبه شب سبب مرگ ۳ دختر معلول زیر ۱۴ سال و مصدومیت ناشی از گازگرفتگی و سوختگی ۱۶ دختر نوجوان دیگر شده است».

مادر یکی از دختران نجات‌یافته از این آتش سوزی به این روزنامه گفته است که «این بچه‌ها معلول و کم‌توان بودند، اما سزاوار مرگ نبودند».

او همچنین به روزنامه جام جم گفته است که «دختر معلولم پیش از این در توانبخشی دیگری که دولتی بود، نگهداری می‌شد، اما از دو سال پیش این مرکز از سوی سازمان بهزیستی به یک مرکز تفریحی ـ فرهنگی تبدیل شد» و «با توجه به مخالفت‌های شدید خانواده‌های دختران معلول و کم‌توان ذهنی با انحلال مرکز نگهداری سازمان بهزیستی» سرانجام «فرزندان‌مان به مرکز آل‌یاسین که حوالی فلکه شهربانی بوشهر قرار دارد، منتقل شدند» که «آنجا یک مرکز خصوصی بود و هر خانواده ماهانه ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان بابت نگهداری شبانه‌روزی از فرزندشان می‌پرداختند، در حالی که خیلی از خانواده‌ها از پرداخت چنین مبلغی عاجز بودند».

روزنامه جام جم از قول مادر یکی از کودکان کم‌توان آسیب‌دیده در این آتش‌سوزی نوشته است که هم اکنون «من و دیگر خانواده‌ها از مسئولان مرکز آل‌یاسین شکایت کرده‌ایم. آنها مقصران این حادثه‌اند. سهل‌انگاری آنها باعث شده سه خانواده داغدار شوند و تعدادی از کودکان معلول نیز مجروح شده‌اند».

همایون هاشمی، رئیس سازمان بهزیستی، اما به رغم تعطیلی مرکز اولیه نگهداری دختران کم‌توان ذهنی بهزیستی بوشهر و انتقال آنها به مرکز خصوصی آل یاسین که آتش‌سوزی در آن روی داد اکنون اعلام کرده که «به عنوان خواهان و شاکی وارد عرصه می‌شویم و از مجاری قانونی و قضایی می‌خواهیم با متخلفان برخورد قانونی صورت گیرد».

این مقام دولتی از «تعطیلی مرکز نگهداری کودکان آل‌یاسین بوشهر خبر داده و و البته همزمان ادعا کرده که «براساس بازرسی‌های انجام شده این مرکز هیچ مشکلی نداشته است و این حادثه اتفاق نادر و غریبی است».

همزمان روزنامه خراسان از «مرگ دو همراه یک بیمار بر اثر گازگرفتگی» خبر داده و نوشته است که «روز پنج‌شنبه دو تن از همراهان یک بیمار که در مقابل بیمارستان ‌الزهرا چادر زده بودند، بر اثر گازگرفتگی ناشی از قرار ‌دادن چراغ نفتی علاء‌الدین در داخل چادر جان خود را از دست دادند.» به نوشته این روزنامه، در این رویداد «مادربزرگ و پدر یکی از بیماران بستری در بیمارستان ‌الزهرا» جان باخته‌اند.

روزنامه کیهان نیز خبر «کشته شدن سه دختر و زخمی شدن ۱۶ تن دیگر» در آتش‌سوزی «مرکز نگهداری از دختران معلول در بوشهر»، و همچنین خبر «مرگ دو همراه یک بیمار» در مقابل بیمارستان الزهرای بوشهر را منتشر کرده، اما از قول غلامرضا حیدری رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نوشته است که «مقصر اصلی فوت دو همراه بیمار بخش اطفال بیمارستان الزهرا خودشان هستند».

به نوشته این روزنامه وابسته به جناح حاکم، رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفته است که «شبی که حادثه آتش‌سوزی مرکز نگهداری معلولان در بوشهر اتفاق افتاد به همراه آیت‌الله صفایی امام جمعه بوشهر از مصدومان آن حادثه عیادت کردیم و هنگام خروج از بیمارستان با دو همراه بیمار که در بیرون از محوطه بیمارستان در چادر بودند برخورد کردیم» و «پس از پرس و جو از مشکل آنان مشخص شد فرزند خردسال‌شان در بیمارستان بستری است و پدر این کودک و مادر بزرگش در چادری بیرون بیمارستان بودند».

به نوشته کیهان، غلامرضا حیدری رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر همچنین گفته است که «بنده و آیت‌الله صفایی عنوان کردیم که اینجا محل مناسبی برای استراحت نیست اما آنان به ما جواب منفی دادند و در‌‌ همان چادر ماندند» اما «صبح فردا باخبر شدیم هر دوی آنان به دلیل استنشاق دود ناشی از بخاری که در چادر گذاشته بودند جان خود را از دست دادند».

«حمایت ۲۴ صنف سینمایی از خانه سینما»‌

روزنامه شرق متن نامه «حمایت ۲۴ صنف سینمایی از خانه سینما» را در شماره شنبه منتشر کرده و نوشته است که پس از صدور دستور انحلال «خانه سینما» از سوی وزارت ارشاد اسلامی، ۲۴ صنف فعال سینمایی ایران با امضای نامه‌ای «حمایت خود را از عملکرد خانه سینما و هیئت مدیره آن اعلام کردند».

به گزارش این روزنامه، در متن ۲۴ صنف فعال سینمایی ایران آمده است که «ما صنوف سینمای ایران خانه سینمای ایران را خانه قانونی خود می‌دانیم، چرا که در مراجع رسمی کشور به ثبت رسیده است، اساسنامه آن را خود به تصویب رساندیم، چرا که طبق قوانین رسمی کشور مجمع عمومی حق هرگونه تغییر در اساسنامه خود را دارد، هیئت مدیره خانه سینما را با آرای خود برگزیدیم و به انتخاب خود ایمان داریم» و «توقع داریم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کنار ما باشد و نه در مقابل ما، چرا که ما هنرمندان و دست‌اندرکاران سینمای ایران هستیم».

روزنامه شرق نوشته است که این نامه به امضای ۲۴ صنف فعال سینمای ایران «از انجمن‌ بازیگران تا کانون کارگردانان» رسیده است.

شرق البته یادآوری کرده است که مقام‌های دولتی و از جمله محمد حسینی وزیر ارشاد اسلامی طی روزهای اخیر در برنامه‌های مختلف تلویزیون رسمی جمهوری اسلامی اتهامات مختلفی از «تغییر اساسنامه» تا «برگزاری جشن سیاسی به جای جشن سینمایی» را به خانه سینما وارد کرده و بر اجرای «دستور انحلال خانه سینما» تاکید دارند.

روزنامه مردمسالاری نیز همزمان خبر داده است که «پس از اظهارات تلویزیونی محمد حسینی وزیر ارشاد اسلامی»، خانه سینما طی بیانیه‌ای اعلام کرد که برخلاف ادعای وزیر ارشاد اسلامی «ثبت رسمی موسسه خانه سینما در اداره ثبت شرکت‌ها تحت شماره ۷۶۷۴ به موجب تاییدیه و مجوز رسمی صادره از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره ۱۵/۲۰۸۶ مورخ ۷۲/۵/۱۰ خطاب به اداره ثبت شرکت‌ها صورت پذیرفته است».

به نوشته این روزنامه، در بیانیه خانه سینما درباره تعیین شرط «تقوا» از سوی وزیر ارشاد اسلامی به عنوان شرط عضویت در خانه سینما نیز تاکید شده که «مطابق اساسنامه پیشین و همچنین مطابق اساسنامه جدید خانه سینما، اعضاء تشکیل‌دهنده خانه سینما در واقع شخصیت‌های حقوقی اصناف ۲۹ گانه سینمایی بوده که به عنوان عضو این خانه محسوب می‌شوند لذا پیش‌بینی شروط دارای ماهیت فردی همچون «دارا بودن تقوی» و غیره برای این شخصیت‌های حقوقی متصور نیست»، اما «در عین حال تمامی اصناف ۲۹ گانه عضو خانه سینما در اساسنامه‌های مربوط به خود برای عضویت اشخاص حقیقی شرایطی از جمله التزام به قانون اساسی و غیره را پیش‌بینی نموده‌اند که مجمع عمومی و هیئت مدیره خانه سینما نیز بالطبع از میان همین اعضا انتخاب می‌شوند».

روزنامه مردمسالاری همچنین خبر داده است که یدالله صمدی مدیرعامل پیشین خانه سینما که از سازندگان سریال‌های تلویزیونی نیز هست، در نامه‌ای سرگشاده از محمود احمدی‌نژاد خواسته تا «دستور انحلال خانه سینما» را «وتو» کند.

به نوشته این روزنامه، یدالله صمدی در نامه خود با تاکید بر این که «خانه سینما یک اتحادیه یا سندیکای هنرمندان ۵ هزار نفره است که برای ایران و انقلاب افتخار‌ها کسب کرده است» خطاب به محمود احمدی‌نژاد نوشته است که «انحلال خانه سینما افتخار جمهوری اسلامی ایران نخواهد بود».
XS
SM
MD
LG