لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۱۰

دولت به تامین اجتماعی بدهکار، تامین اجتماعی به مردم


سازمان تامین اجتماعی به مرز جدی انحلال مالی بیش از پیش نزدیک می‌شود. خبرگزاری کار ایران، ایلنا، در گزارشی می‌نویسد که بحث کمبود منابع و درآمدها در سازمان تامین اجتماعی مي‌رود تا به بحرانی حل‌ناشدنی تبدیل شود.

به نوشته خبرگزاری ایلنا، به‌رغم بحران مالی شدید در سازمان تامین اجتماعی و انباشت بدهی‌های میلیاردی دولت به این سازمان، تاکنون هیچ تلاش واقعي برای حفظ منافع بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران نیازمند صورت نگرفته است.

در این میان روز پنج‌شنبه نیز روزنامه جهان صنعت در تیتر نخست خود و در گزارشی از «نارضایتی بیمه‌شدگان» و «ادامه مشکلات در تامین اجتماعی» نوشته و گفته است که «هیچ یک از مدیران و مسئولان تامین اجتماعی به این پرسش مردم، بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران پاسخ نداده و نمی‌دهند که چرا دولت حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان به تامین اجتماعی بدهکار است».

به گفته کارشناسان، مهم‌ترین مشکل سازمان تامین اجتماعی نداشتن نقدینگی لازم برای انجام تعهدات خود است.

گفته می‌شود که دولت حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان به تامین اجتماعی بدهکار است. همچنین کارفرمایان بخش خصوصی هم هزار میلیارد تومان به این سازمان بدهکارند.

با در نظر گرفتن نرخ بالای تورم در ایران یک محاسبه ساده نشان می‌دهد که نپرداختن حق بیمه از سوی دولت و کارفرمایان چه زیان‌هایی را متوجه این سازمان کرده است، چون برای مثال یک هزار میلیارد تومان ده سال پیش اگر امروز یک‌جا هم پرداخت شود، قدرت خرید یا ارزش بسیار کمتری از هزار میلیارد تومان ده سال پیش دارد.

از سوی دیگر سوء مدیریت در سازمان تامین اجتماعی نه تنها سرمایه و درآمدهای این سازمان را بیشتر نکرده است، بلکه منابع مالی‌اش را کمتر و کمتر کرده، به گونه‌ای که سازمان تامین اجتماعی در حال حاضر با کاهش شدید درآمدها و منابع مالی روبه‌روست.

این وضعیت مالی سازمان تامین اجتماعی را در انجام تعهدات و پرداخت مطالبه‌های قانونی نیروهای شاغل در شعبه‌ها و مراکز درمانی و بیمارستان‌های متعلق به سازمان، بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران ناتوان کرده است.

دولت در سال‌های گذشته تلاش داشته است با واگذاری سهام برخی شرکت‌ها و موسسات دولتی به سازمان تامین اجتماعی بخشی از بدهی‌های خود را پرداخت کند، اما این واگذاری‌ها نتوانسته است این سازمان را از بحران مالی نجات دهد.

تصویر کنونی این است که دولت به سازمان تامین اجتماعی بدهکار است و سازمان تامین اجتماعی هم به بیمارستان‌های طرف قرارداد خود و به کارمندانش بدهکار.

در گزارش خبرگزاری ایلنا همچنین می‌خوانیم که افزون بر تهدیدهای جدی منابع مالی سازمان تامین اجتماعی، ازدحام و سرگردانی مردم در شعبه‌های این سازمان افزایش تنش‌ها و درگیری‌های لفظی ناخواسته میان کارکنان خسته و بی‌انگیزه با مراجعه‌کنندگان را به دنبال داشته است.

سازمان تامین اجتماعی بزرگ‌ترین نهاد بیمه در ایران است و حدود سی میلیون نفر را زیر پوشش خود دارد. در حال حاضر ۴۳ درصد از جمعيت كل كشور که ۶۶ درصد آن جمعيت شهري است تحت پوشش مزاياي سازمان تامین اجتماعی است و این سازمان به بيش از يک ميليون نفر مستمري می‌پردازد.

بسیاری از کارشناسان اما شرایط اقتصادی دو دهه گذشته در ایران، بیکاری و مهاجرت کارگران خارجی به ایران را نیز در پیدایش این وضعیت اسف‌بار سازمان تامین اجتماعی موثر می‌دانند.
XS
SM
MD
LG