لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۴

مقام ارشد ایرانی: اجازه گفت‌وگو درباره غنی‌سازی را نمی‌دهیم؛ «فضای مثبت» در مذاکرات


سعید جلیلی، مذاکره‌کننده ایرانی، به همراه کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا
سعید جلیلی، مذاکره‌کننده ایرانی، به همراه کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا
خبرگزاری رویترز به نقل از یک «مقام ارشد» در هیئت ایرانی حاضر در مذاکرات هسته‌ای استانبول می‌گوید ایران اجازه گفت‌وگو درباره تعلیق غنی‌سازی را نخواهد داد و تاکنون نیز طرف مقابل ایران هیچ اشاره‌ای به این موضوع نکرده است.

نمایندگان کشورهای گروه ۵+۱ به سرپرستی کاترین اشتون،‌ رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، جمعه پیش از ظهر نخستین جلسه از مذاکرات خود در استانبول ترکیه را با هیئت ایرانی به سرپرستی سعید جلیلی، مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی در پرونده هسته‌ای، به پایان بردند.

مذاکرات استانبول جمعه بعدازظهر و همین طور فردا، شنبه، ادامه خواهد یافت.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از تلویزیون دولتی ایران، شورای امنیت ملی جمهوری اسلامی در پایان جلسه نخست ایران با اعضای گروه ۵+۱ در بیانیه‌ای فضای این جلسه و گفت‌وگوها را «مثبت» توصیف کرده است.

مذاکرات استانبول که ادامه مذاکرات شش کشور غربی با تهران در ژنو سوئیس درباره فعالیت‌های اتمی ایران است صبح امروز به وقت استانبول در حالی آغاز شد که چند مقام غربی از روز پنج‌شنبه اعلام کرده بودند که انتظار «پیشرفت عمده» در جهت حل مسئله اتمی ایران را ندارند.

حال خبرگزاری رویترز می‌گوید جمهوری اسلامی قرار است بر سر موضع پیشین خود در مورد عدم گفت‌وگو درباره غنی‌سازی اورانیوم و فعالیت هسته‌ای باشد.

رویترز به نقل از ابوالفضل ظهره‌وند، «مقام ارشد» در هیئت ایرانی، می‌گوید: «ما اجازه گفت‌وگو درباره تعلیق غنی‌سازی در استانبول را نخواهیم داد.»

این موضع تکرار اعلام موضع دیگر مقامات تهران از جمله محمود احمدی‌نژاد است که از جمله هفته گذشته تاکید کرد که ایران حتی با «صد هزار قطعنامه» نیز دست از برنامه هسته‌ای خود برنخواهد داشت.

غربی‌ها به دنبال آن هستند که ایران را به قطع غنی‌سازی اورانیوم وادار کنند که از اجزای اساسی در ساخت تسلیحات اتمی به شمار می‌رود.

از سوی دیگر جمهوری اسلامی همواره از قبول شرط توقف غنی‌سازی سر باز زده و به همین دلیل مشمول چهار دور تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل و تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و اروپا و برخی کشورهای دیگر شده است.

آقای ظهره‌وند همچنین اشاره کرده است که تا این ساعت از گفت‌وگوهای سعید جلیلی با کاترین اشتون، طرف غربی هیچ اشاره‌ای به موضوع غنی‌سازی نکرده است.

این در حالی است که رویترز می‌گوید نمایندگان کشورهای غربی به دنبال نشانه‌ای روشن از آمادگی تهران برای مشارکت و ایجاد حس اعتماد هستند.
XS
SM
MD
LG