لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۴

لاریجانی در ژنو: «شفافیت کامل» ایران در ازای «همکاری» غرب


محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه
محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه
محمدجواد لاریجانی،دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه جمهوری اسلامی، در مصاحبه‌ای با کریستین امان‌پور از شبکه سی‌ان‌ان وعده داد که تهران در برابر «همکاری» کشورهای غربی و به‌ویژه ایالات متحده در فعالیت هسته‌ای خود «شفافیت کامل» خواهد داشت.

آقای لاریجانی در این گفت‌وگو که روز چهارشنبه، ۲۴ اسفندماه، در ژنو سوئیس با کریستین امان‌پور انجام شده است با «ناعادلانه» خواندن تحریم‌ها آنها را «به دلیل آن که ایران را از فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیزش بازنمی‌دارد» محکوم به شکست خواند.

او در عین حال این گفته خبرنگار شبکه سی‌ان‌ان را مبنی بر گزنده بودن تحریم‌ها رد نکرد.

ایران به دلیل پافشاری بر غنی‌سازی اورانیوم و عدم شفافیت در فعالیت‌های اتمی خود مشمول چند دور تحریم از سوی شورای امنیت سازمان ملل و همین طور تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و متحدانش شده است.

محمدجواد لاریجانی که در این مصاحبه تنها از برنامه هسته‌ای ایران و موضعش در برابر غرب سخن می‌گوید در مقام دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی در سوئیس به سر می‌برد.

او با اشاره به سوءظن مفرط مقامات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران به غرب، پیشنهاد یک گام شفافیت از سوی تهران و یک گام همکاری از سوی غرب را مطرح کرد.

آقای لاریجانی به نوع این همکاری اشاره نکرد، اما گفت که ایران انتظار دارد به غنی‌سازی اورانیوم ادامه دهد و برنامه اتمی خود را حفظ کند، و وقتی این انتظارات برآورده شد، آن گاه تهران شفافیت بیشتر خواهد داشت.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ایران که به بیت رهبری جمهوری اسلامی نیز نزدیک است درباره سایت نظامی پارچین در شرق تهران نیز اظهار نظر کرد و گفت که هیچ گونه فعالیت هسته‌ای در این محل انجام نشده است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته گذشته اشاره کرد که برخی اطلاعات نشان می‌دهد فعالیت‌هایی در پارچین در جریان است و احتمال آن که جمهوری اسلامی در تلاش باشد آثار آزمایش‌های هسته‌ای در این منطقه را پاک کند، منتفی نیست.

آقای لاریجانی همچنین خود را یکی از آن دسته از مقامات جمهوری اسلامی توصیف کرد که در سه دهه گذشته بیش از همه به دنبال «دیالوگ با آمریکا» بوده‌اند.

به اعتقاد این مقام جمهوری اسلامی، «میلیاردها دلار هزینه فعالیت اتمی، تحریم‌ها و بحرانی که ممکن است به جای خطرناکی بینجامد» ارزشش را داشته است، چرا که ایران می‌خواهد نشان دهد که «شهروند درجه یک دنیاست و نه شهروند درجه دو».
XS
SM
MD
LG