لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۸

افزایش مصرف «شیشه» در ایران؛ توزیع شیشه «در سوپرمارکت»


عده‌ای معتاد خارج از مسجدی در تهران
عده‌ای معتاد خارج از مسجدی در تهران
پرویز مظاهری، دبیر همایش سالانه روان‌پزشکان ایران، در مورد افزایش مصرف ماده مخدر شیشه در ایران هشدار داده و با استناد به گزارش فرمانده نیروهای انتظامی گفته است که مصرف شیشه در ایران، از تریاک، حشیش و هروئین نیز پیشی گرفته است.

شیشه یا کریستال از مواد اعتیادآور صنعتی است.

گزارش شیرین فامیلی را بشنوید
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:56 0:00
لینک مستقیم


دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل در ایران در مردادماه گذشته اعلام کرد که ایران با یک میلیون و دویست هزار معتاد و با ۲.۲۶ درصد میزان شیوع مصرف مواد مخدر، رتبه دوم را در جهان به خود اختصاص داده است.

رادیوفردا در مورد دلایل استفاده از مصرف شیشه و عوارض آن با فرشاد انوری، پزشک ترک اعتیاد در هلند، گفت‌وگو کرده است. ‌

خبر افزایش مصرف شیشه یا کریستال در مقایسه با تریاک و حشیش در ایران در حالی اعلام می‌شود که به گزارش سازمان پزشکی قانونی ایران، در چهار ماه اول سال جاری تهران با ۱۰۶۸ مورد مرگ و میر ناشی از سوء مصرف مواد مخدر بالا‌ترین آمار نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته را داشته است.

از سوی دیگر بنا بر اعلام ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در ایران به انواع مواد مخدر نظیر تریاک، هرویین، مورفین و دیگر مشتقات گیاه خشخاش اعتیاد دارند که در این آمار شمار معتادان به مواد مخدر صنعتی مثل شیشه در نظر گرفته نشده است.

دکتر فرشاد انوری، پزشک متخصص ترک اعتیاد در هلند، در توضیح دلایل گرایش به مصرف شیشه در ایران به رادیوفردا می‌گوید: «شیشه و تریاک از دو دسته کاملا متفاوت هستند. تریاک و هرویین جزء مواد مخدری است که فرد را دچار رخوت و سستی و خلسه می‌کند. اما شیشه و کوکایین جزء موادی است که فرد را فعال می‌کند. یعنی فرد انرژی زیاد دارد، کم می‌خوابد، اعتماد به نفسش بالا می‌رود و مثلا می‌تواند سر صحبت را با جنس مخالف باز کند. وقتی فرد شیشه مصرف می‌کند می‌تواند کارهای سنگین انجام دهد و بازدهی کارش زیاد می‌شود. مسئله این است که قشر جوان اثرات شیشه را بیشتر دوست دارند.»

در روزهای گذشته پرویز مظاهری، دبیر همایش سالانه انجمن روان‌پزشکان ایران، به خبرنگاران گفته است که مواد مخدر صنعتی مثل شیشه در بسیاری از محلات، پارک‌ها و حتی در مواردی در سوپرمارکت‌ها توزیع می‌شود.

دکتر فرشاد انوری می‌گوید: «تریاک ماده مخدری است که منشاء طبیعی دارد، یعنی از خشخاش می‌آید و محصول آزمایشگاهی نیست. خشخاش در ایران کاشته نمی‌شود و باید از افغانستان بیاید که تولیدکننده درجه اول این گونه مواد مخدر است. تریاک باید از خارج وارد ایران شود، بنابراین کنترل دارد و مسئله انتقال و دست به دست گشتن آن مطرح است. پس هزینه آن بالا‌تر و کمیاب‌تر است. شیشه یک محصول آزمایشگاهی است و اگر کسی در حد یک لیسانس شیمی اطلاعات داشته باشد می‌تواند با مواد ساده و در دسترس شیشه را در زیرزمین خانه خود تهیه کند. من فکر می‌کنم شیشه دیگر از کشور روسیه و سایر کشور‌ها وارد نمی‌شود و خودشان در ایران این محصول را تهیه می‌کنند. چون امکان تولید آن در ایران وجود دارد پس هزینه آن بسیار پایین‌تر است که باعث می‌شود این ماده بیشتر در دسترس باشد.»

در شهریورماه گذشته سعید صفاییان، مدیرکل سابق درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر، اعلام کرد که مرگ و میر ناشی از سوء مصرف مواد مخدر در میان مصرف‌کنندگان روان‌گردان‌ها رتبه اول، هرویین رتبه دوم و تریاک رتبه سوم را دارد.

فرشاد انوری، پزشک متخصص ترک اعتیاد در هلند، درباره خطرات مصرف شیشه می‌گوید: «شیشه دارویی است که اگر کسی به آن اعتیاد داشته باشد و دائم این ماده را مصرف کند، تحلیل می‌رود و نابود می‌شود و در عرض دو سال ۱۰ سال پیر می‌شود. فرد لاغر و شکسته شده، بدنش زخم می‌شود و بهداشتش از بین می‌رود.»
XS
SM
MD
LG