لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۸

ادامه اختلاف نظر آمریکا و اسرائیل بر سر ایران


تام دانیلون، مشاور امنیت ملی در کاخ سفید
تام دانیلون، مشاور امنیت ملی در کاخ سفید
اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، روز دوشنبه در پایان مذاکرات خود در تل‌آویو با تام دانیلون، مشاور امنیت ملی آمریکا، که به اسرائیل اعزام شده بود چنین اظهار نظر کرد که «اسرائیل آن چه را که خود صلاح بداند، در ‌‌نهایت عملی خواهد کرد».

همزمان، به گزارش روزنامه هاآرتص، در جریان مذاکرات دو روزه مقامات اسرائیل با مشاور امنیت ملی آمریکا، دولت اسرائیل از آمریکا به خاطر اظهارات سران این کشور در زمینه خطرات حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران انتقاد کرده و این سخنان را «تنها به سود ایران» دانسته است.

اهود باراک در پی دیدار دو ساعته‌اش با تام دانیلون، وجود اختلاف بین آمریکا و اسرائیل را تلویحا فاش کرده و گفت که «اسرائیل کشوری با اختیارات و قدرت تصمیم‌گیری است و بر اساس منافع و مصالح ملی خویش عمل می‌کند».

اهود باراک افزود که «هر یک از ما به عنوان کشوری مستقل، بر اساس تحلیل‌های خود از آینده، تصمیم می‌گیریم».

سخنان وزیر دفاع اسرائیل در حالی بیان شده است که مقامات ارشد در آمریکا در روزهای گذشته درخواست‌های فزاینده و آشکاری از دولت اسرائیل برای خودداری از آغاز حمله نظامی به تأسیسات هسته‌ای ایران داشته‌اند.

در همین حال روزنامه اسرائیلی جروزالم پست روز سه‌شنبه تأکید کرد که سخنان اهود باراک در پی گفت‌وگو با تام دانیلون، تنها بخشی از تنش و اختلاف نظر میان اسرائیل و آمریکا را در رابطه با راهکارهای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران نشان می‌دهد.

روزنامه هاآرتص نیز روز سه‌شنبه به نقل از «یک مقام بلندپایه دولت اسرائیل» نوشته است که در دیدارهای دو روزه تام دانیلون در اسرائیل، «برای او روشن کردیم که سخنان و رهنمودهایی که مقامات آمریکا در این خصوص داشته‌اند، تنها به نفع جمهوری اسلامی ایران است».

این مقام اسرائیلی به هاآرتص گفته است، «زمانی که سران ایران می‌بینند که میان اسرائیل و آمریکا در مورد ایران این چنین اختلاف نظر وجود دارد، فشار جهان بر حکومت ایران (برای تغییر مسیر و هدف برنامه هسته‌ای ایران) بی‌اثر می‌شود».

مقام یاد شده اسرائیلی که هاآرتص او را «فردی نزدیک به مذاکرات انجام شده دو روز اخیر با دانیلون» معرفی کرده، افزوده است که «نتانیاهو و باراک در برابر دانیلون ابراز خشم کردند و به‌ویژه از سخنان رئیس ستاد نیروهای مسلح آمریکا اظهار ناخشنودی کردند».

ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد نیروهای مسلح آمریکا، روز یک‌شنبه در برنامه سیاسی فرید زکریا در شبکه سی‌ان‌ان گفت که «حمله اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران خردمندانه نخواهد بود و یک بی‌احتیاطی است که ثبات منطقه را متزلزل خواهد کرد».

ژنرال دمپسی همچنین در همین مصاحبه گفت که حتی حمله اسرائیل نیز هدفی را که این کشور می‌خواهد، در درازمدت تأمین نمی‌کند.

رئیس ستاد نیروهای مسلح آمریکا در همین حال افزود که «نمی‌توانم بگویم که توانسته‌ایم اسرائیلی‌ها را به نظرات آمریکا در این زمینه نزدیک کنیم».

رسانه‌های اسرائیل روز دوشنبه نوشته بودند که تام دانیلون با این پیام از سوی باراک اوباما به اسرائیل آمده است که به نتانیاهو بگوید در حمله به ایران شتاب نکند، و به تحریم‌ها فرصت دهد تا اثر خود را آشکار کنند.

رسانه‌های اسرائیل افزوده بودند که تام دانیلون در دیدار شامگاه یک‌شنبه خود در اورشلیم با نتانیاهو به او گفته است که حمله اسرائیل به ایران در مقطع کنونی به منافع آمریکا لطمه خواهد زد.

در پایان مذاکرات مشاور امنیت ملی کاخ سفید با مقامات ارشد اسرائیلی همچنین اعلام شد که ملاقات پیش رو میان بنیامین نتانیاهو و باراک اوباما روز پنجم مارس، پانزدهم اسفند، در واشینگتن خواهد بود و یک روز پیش از آن نیز باراک اوباما در حاشیه همایش «ایپک» با شیمون پرز، رئیس جمهور اسرائیل، دیدار غیررسمی خواهد داشت.

اما پیش از رفتن نتانیاهو به آمریکا، جیمز کلاپر، رئیس نهاد اطلاعات ملی آمریکا، در روزهای آینده برای گفت‌و‌گوهای بیشتری در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران به اسرائیل خواهد رفت.

چند روز پیش از دیدار نتانیاهو- اوباما نیز قرار است که اهود باراک بار دیگر راهی آمریکا شود.

این‌ها در حالی است که روزنامه نیویورک تایمز روز دوشنبه در گزارش مشروحی، به تنگنا‌ها و مشکلات بزرگی که اسرائیل برای آغاز حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران پیش رو دارد اشاره کرده و نتیجه‌گیری کرده بود که چنین حمله‌ای از توان اسرائیل خارج است و تنها آمریکا قادر به چنین عملیاتی است.
XS
SM
MD
LG