لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۰

مقام روس: سامانه دفاع موشکی عربی، نشانه امکان حمله به ایران


آلکسی پوشکوف، رئیس کمیته امور بین‌الملل در دومای دولتی روسیه
آلکسی پوشکوف، رئیس کمیته امور بین‌الملل در دومای دولتی روسیه
یک مقام ارشد در دومای دولتی روسیه روز جمعه، ۱۸ فروردین‌ماه، در یکی از نشست‌های این مجلس با اشاره به سامانه دفاع موشکی مشترک آمریکا و شش کشور عرب خلیج فارس آن را «نشانه امکان حمله نظامی به ایران» دانست.

به گزارش خبرگزاری اینترفکس روسیه، آلکسی پوشکوف، رئیس کمیته امور بین‌الملل در دومای دولتی روسیه، شکل‌گیری سامانه دفاع موشکی در حوزه خلیج فارس با کمک ایالات متحده را نشانه‌ای تازه از امکان حمله نظامی به ایران «دست‌کم در بافتی سیاسی» دانسته است.

اشاره آقای پوشکوف به سپر دفاع موشکی تازه‌ای است که ایالات متحده چندی پیش خبر استقرار آن به کمک شش کشور حوزه خلیج فارس، عربستان سعودی، کویت، بحرین، قطر، امارات متحده عربی و عمان، را اعلام کرد.

هفته گذشته هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، و سعود الفیصل، همتای او در عربستان سعودی، در یک کنفرانس خبری مشترک اعلام کردند که آمریکا و شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس بررسی‌های کار‌شناسی برای برپایی سپر دفاع موشکی مشترک را آغاز کرده‌اند.

پیشتر در هفته نخست فروردین‌ماه، مادلین کریدن، از معاونان وزیر دفاع آمریکا، در گفت‌وگویی خبر داده بود که ایالات متحده در پی آن است سامانه‌ای مشابه سامانه دفاع موشکی اروپا در آسیا و خاورمیانه نیز به راه بیندازد.

به گفته این مقام ارشد در وزارت دفاع آمریکا، سپرهای موشکی در آسیا و خاورمیانه قرار است ایالات متحده و متحدانش را از تهدید موشکی ایران و کره شمالی در امان نگه دارد.

حال این مقام ارشد در دومای روسیه استقرار سپر دفاع موشکی خاورمیانه را نشانه‌ای از احتمال حمله به ایران تفسیر کرده است، با این استدلال که «سامانه دفاع موشکی فقط وقتی مورد نیاز است که ایران تصمیم به مقابله بگیرد، وگرنه دلیلی ندارد فکر کنیم که ایران ناگهان دست به حمله خواهد زد».

آلکسی پوشکوف در عین حال ضمن ابراز «نگرانی جدی» چنین اظهار نظر کرده است که احتمال اجرای «سناریوی نظامی» علیه جمهوری اسلامی به‌شدت افزایش یافته است.

در چند ماه گذشته شایعات و اظهارنظرها در مورد حمله عن‌قریب اسرائیل به ایران، با یا بدون آمریکا، چنان بالا گرفته و در اغلب نشریات منتشر شده که از یک سو آقای اوباما نمایندگانی را برای مذاکره در این باره به اسرائیل فرستاد و از سوی دیگر رهبر جمهوری اسلامی در این باره مجبور به موضع‌گیری شد.

در مقابل هشدارهای دیگر کشورها و از جمله روسیه و چین در مورد این تهدید نظامی احتمالی نیز آغاز شده و هم‌چنان ادامه دارد.

از جمله چن ژيادونگ، دیپلمات ارشد چینی،‌ روز ‌جمعه هشدار داد که حمله به ايران موجب اقدامات تلافی‌جويانه ويرانگر در سطح منطقه شده و روند بهبود اقتصاد جهانی را متزلزل خواهد کرد.

موضوع استقرار سامانه دفاع موشکی ناتو به رهبری ایالات متحده در خاک چند کشور اروپایی مدت‌هاست که محل بحث و مناقشه روسیه با این کشور است و علاوه بر این واکنش تند جمهوری اسلامی را نیز در پی داشته است.
XS
SM
MD
LG