لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۷

نخست وزیر بریتانیا، اسرائیل را به احتیاط و خویشتن‌داری دعوت کرد


دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا
دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا
در ادامه واکنش غرب به اصرار اسرائیل بر تهدید حمله به ایران، نخست وزیر بریتانیا روز سه‌شنبه ضمن آن که اسرائیل را به احتیاط و خویشتن‌داری دعوت کرد، «فشار دیپلماتیک» را قادر به توقف برنامه هسته‌ای مناقشه‌برانگیز جمهوری اسلامی دانست.

این موضع دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، دقیقا منطبق بر موضع باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، است که اعتقاد دارد باید به تحریم‌ها فرصت اثرگذاری داد.

جمهوری اسلامی علاوه بر چهار دور تحریم از سوی شورای امنیت سازمان ملل مشمول تحریم‌هایی از جانب ایالات متحده و متحدان غربی‌اش نیز هست، تحریم‌هایی که به‌ویژه در چند ماه اخیر «گزندگی» خود را نشان داده و باری طاقت‌فرسا را بر اقتصاد ایران تحمیل کرده‌اند.

نخست وزیر بریتانیا روز سه‌شنبه در مجلس این کشور تاکید کرده است که حمله نظامی اسرائیل به ایران را رویکرد درستی نمی‌داند و این نظر خود را «علنا و خصوصی» به مقامات اسرائیلی گوشزد کرده است.

او در این باره افزود: «به گمان ما، روند تحریم‌ها و فشار هم‌چنان جای کار دارد.»

دیوید کامرون در یک کمیته مجلس بریتانیا هم ایران اتمی و هم حمله نظامی به خاک ایران را «دو گزینه بسیار بد» توصیف کرد، و در عین حال توضیح داد که پیوستن متحدانی که قصد حمله به ایران را دارند «تصمیمی نیست که ما گرفته باشیم.»

در چند ماه اخیر حرف از حمله به ایران به دلیل فعالیت‌های هسته‌ای تهران ابتدا با چند شایعه آغاز شد، اما سپس مقامات اسرائیل از جمله بنیامین نتانیاهو و اهود باراک صراحتا بر این گزینه به عنوان راه حل پایان دادن بر بحران هسته‌ای ایران تاکید کردند.

در همین حال، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز دوشنبه گذشته در جریان دیدار خود از واشینگتن اعلام کرد که کشورش «بیش از این» نمی‌تواند در انتظار اثرگذاری تحریم‌ها بنشیند و «هرگز اجازه نخواهم داد که مردمم در سایه نابودی زندگی کنند.»

اما در مقابل کشورهای غربی به علاوه چین و روسیه قرار دارند که هم‌چنان بر تحریم‌ها و راه‌های دیپلماتیک برای حل بحران هسته‌ای جمهوری اسلامی پای می‌فشارند.

در واکنش به اصرار و ابرام بنیامین نتانیاهو، فرانسه نیز گزینه نظامی را راه حل مناسبی ندانسته و تاکید کرده است که باید تحریم‌ها را ادامه داد.

آلن ژوپه، وزیر امور خارجه فرانسه، در همین زمینه تاکید کرده است که شرایط حال حاضر نشان می‌دهد که باید پای تحریم‌ها ایستاد.

آقای ژوپه ضمن ابراز تردید نسبت به نتیجه‌بخشی مذاکره با تهران و متهم کردن ایران به اظهارات دوگانه و وقت‌کشی در عین حال گفته است که باید تحریم‌ها را ادامه داد، تحریم‌هایی «که به نظر من بهترین راه برای اجتناب از گزینه نظامی است.»

جمهوری اسلامی در عین ادامه دادن به غنی‌سازی اورانیوم هم‌چنان تاکید می‌کند که به دنبال ساخت تسلیحات اتمی نیست.
XS
SM
MD
LG