لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۱

واکنش موسوی به «تلاش نافرجام فلسطینی‌ها» برای کمک به سبزهای ایران


میرحسین موسوی، از رهبران مخالفان دولت در ایران، در واکنش به خبر «تلاش نافرجام فلسطینی‌ها» برای کمک به سبزهای ایران دریافت هر گونه کمک مالی از «بیگانگان» را رد کرد و این خبر را به ادعای احمد جنتی مبنی بر کمک یک میلیارد دلاری عربستان به رهبران مخالفان تشبیه کرد.

روزنامه بریتانیایی گاردین روز چهارشنبه گذشته در گزارشی از تلاش مقامات فلسطینی برای کمک ۵۰ میلیون دلاری به جنبش سبز ایران برای «تاسیس یک رادیوی اپوزیسیون» خبر داد.

گاردین با استناد به اسنادی که در رسانه‌های خارجی به «اوراق فلسطین» معروف شده می‌گوید محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، «تلاش کرده است تاجری فلسطینی را ترغیب کند» که به دنبال انتخابات بحث‌انگیز ایران به اپوزیسیون کشور برای تاسیس یک رادیو کمک کند.

این روزنامه در ادامه بر اساس منابع خود اعلام می‌کند که این تلاش فلسطینی‌ها «ناکام» مانده است.

میرحسین موسوی در یادداشتی که روز شنبه در وب‌سایت خبری کلمه منتشر شده «هر گونه و هر مقدار استفاده از کمک‌های بیگانگان» را تکذیب کرده است.

آقای موسوی در واکنش به خبر رسانه‌های حامی محمود احمدی‌نژاد در ایران که از دریافت این کمک مالی به میزان ۵۰ میلیون دلار توسط رهبران مخالف دولت خبر داده‌اند «این روایت سراپا کذب» را به ادعای دبیر شورای نگهبان مبنی بر کمک عربستان به اپوزیسیون ایران تشبیه کرده است.

احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان،‌ در تابستان گذشته مدعی شد «سندی به دست آورده» مبنی بر این که آمریکایی‌ها از طریق عربستان سعودی یک میلیارد دلار به رهبران مخالفان در ایران کمک کرده‌اند و قرار است ۵۰ میلیارد دلار دیگر نیز بپردازند.

میرحسین موسوی با اشاره این ادعا در یادداشت خود می‌نویسد: «راویان دروغگوی این روایت سراپا کذب شبیه همان خطیب نماز جمعه‌ای هستند که ادعا کرد آمریکا... به سران جنبش سبز کمک کرده و تفرعن او هنوز اجازه نداده که از این دروغ توبه کند.»

این رهبر مخالفان دولت در ایران که در کنار مهدی کروبی هنوز محمود احمدی‌نژاد را به عنوان رئیس جمهور ایران به رسمیت نشناخته همچنین «اتکای جنبش سبز و همراهان آن» را به مردم ایران جزء افتخارات این جنبش دانسته است.

به گزارش روزنامه گاردین، صائب عریقات، مذاکره‌کننده ارشد فلسطینی‌ها، در اوراق فاش‌شده تلاش ابومازن، محمود عباس، برای کمک به جنبش سبز ایران را «شاهدی بر حمایت تشکیلات فلسطینی از اهداف استراتژیک آمریکا در منطقه» توصیف کرده است.

شبکه خبری الجزیره هفته گذشته از دست یافتن به بیش از ۱۶۰۰ سند محرمانه از روند صلح خاورمیانه و مذاکرات اسرائیل با فلسطینی‌ها خبر داد که انتشارشان خشم بسیار فلسطینی‌ها را برانگیخت.

صائب عریقات در واکنش به انتشار این اسناد متشکل از یادداشت‌های دیپلماتیک،‌ ای‌میل، نقشه و غیره که از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۰ را دربر می‌گیرند تنها بخشی از آنها را «مبتنی بر واقعیت» دانسته و باقی را ساخته و پرداخته ذهن الجزیره توصیف کرده است.
XS
SM
MD
LG