لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۰

رهنورد: ایران به زندانی بزرگ با محیط سراسر پلیسی تبدیل شده است


زهرا رهنورد، همسر میرحسین موسوی و از رهبران مخالفان دولت
زهرا رهنورد، همسر میرحسین موسوی و از رهبران مخالفان دولت
زهرا رهنورد، از رهبران مخالفان دولت در ایران، روز پنج‌شنبه، چهارم آذرماه، مصادف با روز مبارزه با خشونت علیه زنان در نامه‌ای سرگشاده به رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی از خشونت سیاسی علیه مردم و به‌ویژه زنان انتقاد کرده و ایران را «زندانی بزرگ... با محیط سرتاسر پلیسی» توصیف کرده است.

خانم رهنورد در این نامه که در وب‌سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، منتشر شده است خطاب به آیت‌الله لاریجانی،‌ رئیس قوه قضاییه، می‌گوید: «ایران سرتاسر به زندانی بزرگ با شنودها و تعقیب‌ها و مراقبت‌ها و محیط سرتاسر پلیسی تبدیل شده است.»

زهرا رهنورد، همسر میرحسین موسوی، که از زمان اعلام نتیجه انتخابات سال گذشته در کنار آقای موسوی محمود احمدی‌نژاد را به تقلب متهم کرده و بارها هدف حمله حامیان رئیس جمهوری اسلامی قرار گرفته در نامه خود و «در آستانه روز بین‌المللی مبارزه با خشونت علیه زنان» اشاره کرده است که «تاریخ کشور ما این همه خشونت سیاسی به همه مردم و به‌ویژه زنان توسط بخشی از حاکمیت را به خاطر ندارد».

به گفته خانم رهنورد، بازجویان و مأموران امنیتی جمهوری اسلامی بسیاری از زنان زندانی پس از انتخابات را با داروهای روان‌گردان وادار به اعتراف کرده‌اند و این اقدام باعث «انواع بیماری‌ها» در آنها شده است.

زهرا رهنورد می‌گوید: «بسیاری از آنها را با انواع قرص‌ها و مخدرها و داروهای روان‌گردان به اعترافاتی پوچ و غیرواقع وادار کرده‌اند و ره‌آورد این همه رفتار خارج از قوانین انسانی و اخلاقی انواع بیماری‌ها مانند فلج شدن بوده است.»

از زمان آغاز اعتراضات مردم ایران به نتیجه انتخابات سال ۸۸ که محمود احمدی‌نژاد پیروز آن اعلام شد، موجی از دستگیری‌ها در کشور آغاز شد که در حال حاضر نیز به‌رغم فروکش کردن هنوز ادامه دارد.

به دنبال این دستگیری‌‌ها، عده زیادی از فعالان سیاسی زن و مرد و دانشجوها و حتی وکلای این افراد به انواع حکم‌های کوتاه و طویل‌المدت زندان و تبعید محکوم شده‌اند.

زهرا رهنورد در نامه خود به آیت‌الله لاریجانی در اشاره‌ای غیرمستقیم به یکی از این وکلای زن، نسرین ستوده، پرداخته است که از شهریورماه در زندان اوین به سر می‌برد و هنوز به‌رغم اعتصاب غذا و وضع جسمانی بد آزاد نشده است.

زهرا رهنورد با اشاره به خانم ستوده می‌گوید:‌ «بانوان وکیل که در عین مصونیت وکالت... فرزندان خردسال‌شان بی‌پناه و همسران‌شان سرگردان دادگاه و زندان.»

افزایش تعداد زندانیان سیاسی در ایران و وضعیت بد آنها در زندان‌های تهران و شهرستان‌ها به‌ویژه در چند ماه گذشته باعث شده است که آیت‌الله صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، مرتباً نامه‌هایی در انتقاد از وضع موجود و شکایت از آلت دست بودن قوه زیر نظر خود دریافت کند، نامه‌هایی که تاکنون همگی بی‌پاسخ مانده‌اند.

پیش از زهرا رهنورد، محمد نوری‌زاد در نامه‌ای صریح و بی‌پرده به انواع شکنجه‌ها و «جنایات» علیه زندانیان سیاسی اشاره کرد و از او پرسید که «آیا کسی سر عزیزان‌تان را در چاه مستراح فرو کرده است؟»
XS
SM
MD
LG