لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۸

«آب از آب تکان نخوردن» و ارزیابی «غلط» آیت‌الله جنتی


آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، در خطبه‌های نماز جمعه تهران، ۱۷ دی‌ماه، با اشاره به اجراي قانون هدفمند شدن يارانه‌ها گفت که «پيش‌بيني نمي‌شد كه وضعيت به اين آرامي پيش برود و مردم به اين راحتي شرايط را بپذيرند».

وی همچنین گفت: «تمهيداتي صورت گرفته بود تا آشوب برپا نشود» و افزود: «همان شب اول اجراي هدفمند شدن یارانه‌ها، در كنار پمپ‌بنزين‌ها، يگان‌هاي ضد شورش آماده بودند تا اگر پمپ‌ بنزيني به آتش كشيده شد، سريع خاموش كنند.»

آیت‌الله جنتی در ادامه گفت که به رغم تبلیغات یک عده، هیچ اتفاقی در این مدت نیفتاده و «آب از آب تکان نخورده است».

مهدی فتاپور، عضو شورای مرکزی اتحاد جمهوری‌خواهان ایران در آلمان، درباره سخنان دبیر شورای نگهبان به رادیوفردا می‌گوید:

صحبت‌های آقای جنتی دو جنبه دارد، از یک طرف نشان می‌دهد مسئولان رژیم تا چه حد نگران وضعیت هستند و می‌دانند فشارهای موجود ممکن است به بروز یک سری شورش‌ها و اعتراضات جدی منجر شود و خودشان را برای چنین چیزی آماده کرده‌اند.

جنبه دوم برمی‌گردد به ارزیابی آقای جنتی از وضعیت که انتظار داشت روز اول در پمپ بنزین‌ها اعتراضات شدیدی صورت گیرد که به نظر من این ارزیابی غلط بوده است، چون اعتراضات زمانی صورت می‌گیرد که مردم آماده نباشند و ناگهان با تغییر قیمت روبه‌رو شوند، در حالی که موضوع تغییر قیمت بنزین از مدت‌ها پیش مطرح بوده و همه می‌دانستند چنین چیزی اتفاق خواهد افتاد.

تاثیر بالا رفتن قیمت‌ها بر زندگی مردم، بالا رفتن هزینه خانوار و مشکل شدن وضع معیشت مدتی طول می‌کشد تا خود را نشان دهد، بنابراین می‌توان از چند ماه دیگر انتظار نارضایتی‌ها را داشت که فشار اقتصادی برای مردم ملموس می‌شود و تورم را درک می‌کنند.

قبل از صحبت‌های آیت الله جنتی، مقام‌های جمهوری اسلامی سعی می‌کردند شرایط را عادی نشان دهند، چه پیش از اجرای قانون هدفمند شدن یارانه و چه پس از آن. آیا صحبت‌های دبیر شورای نگهبان نشان می‌دهد مقام‌های جمهوری اسلامی تحلیلی در رابطه با اعتراضات مردم دارند؟

مسئولان به خوبی می‌دانند وضعیت اقتصادی ایران با مشکلاتی درگیر است. کشور ما همزمان با چند مشکل اقتصادی روبه‌رو است، تولیدات ایران به دلیل سیاست‌های غلط چند سال اخیر از دست رفته و تولیدکنندگان ورشکست می‌شوند، بیکاری به سرعت در حال رشد است، همچنین پروژه‌های خانه‌سازی که دولت می‌خواهد برای جلوگیری از ابعاد تاثیر این طرح پیش ببرد نمی‌تواند این موضوع را جبران کند و مسئولان می‌دانند این مسائل بحران جدی اقتصادی به وجود می‌آورد.

تحریم‌ها نیز هر چه بیشتر می‌گذرد بیشتر اثرات خود را نشان می‌دهد و اقتصاد ما را تحت فشار قرار داده است. تاثیر میان‌مدت قانون یارانه‌ها نیز در شرایطی که ایران با رکود و تورم اقتصادی مواجه است حداقل این است که تورم را تشدید می‌کند.

مسئولان می‌دانند جامعه با مشکلات سنگین اقتصادی روبه‌رو است و ممکن است اعتراضاتی نسبت به این وضع به وجود آید و طبیعی است که این مسئله را پیش‌بینی می‌کنند. بنابراین وقتی می‌گویند هیچ خبری نیست و مشکلی وجود ندارد، ناشی از عدم اطلاع آنها نسبت به نارضایتی در جامعه نیست، بلکه صحبت‌هایشان فقط جنبه تبلیغاتی دارد.

در صورت بد‌تر شدن شرایط و بروز اعتراضات نسبت به افزایش قیمت‌ها، تورم و تعطیلی کارخانه‌ها در سطح جامعه، کشور چه وضعیتی پیدا می‌کند؟

به طور کلی ما با یک شرایط بحرانی در ایران روبه‌رو هستیم. تا زمانی که مسئولان رژیم سیاست خود را تغییر ندهند و تلاش نکنند اقشار مختلف را در حاکمیت شرکت دهند و به نظرات آن‌ها توجه کنند، تا زمانی که مسئولان بخواهند فقط با سیاست سرکوب ادامه دهند، مشکلات اقتصادی موجود به نارضایتی‌های جدی‌تر و درگیری مردم با حکومت می‌انجامد.

در واقع شرایط موجود را تنها با تغییر اساسی در سیاست‌های مسئولان رژیم نسبت به خواسته‌های مردم و جنبش سبز می‌توان عوض کرد یا حداقل از بین بردن شرایط بحرانی در روابط بین‌المللی که منجر به تصویب تحریم‌ها علیه ایران شده است.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG