لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۰

افزایش حجم نفت روی آب ایران


با کاهش واردات نفت ایران از طرف تقاضاکنندگان بین‌المللی، حجم نفت ذخیره شده ایران در نفتکش‌ها افزایش یافته است.

طبق گزارش شرکت بین‌المللی کشتی‌رانی «آی‌سی‌‌ای‌پی» که حمل و نقل دریایی و ذخیره نفت بر روی آب را زیرنظر دارد، شرکت ملی نفتکش ایران در اواخر هفته گذشته، نه نفتکش بزرگ با ذخیره ۱۸ میلیون بشکه نفت خام را در حال ذخیره یا رفت و آمد داشته است، در حالی که تعداد این نفتکش‌ها در ۲۳ دسامبر سال گذشته، ۲۰ روز قبل، شش فروند گزارش شده بود.

بنا بر این گزارش، دو فروند از ۹ کشتی یاد شده با ذخیره درازمدت نفت خام لنگر انداخته‌اند، در حالی که در ۲۳ دسامبر فقط یک کشتی نفتکش ایران ذخیره درازمدت نفت داشته است.

شرکت ملی نفتکش ایران با در اختیار داشتن ۴۹ تانکر در حجم و اندازه‌های مختلف، قادر به ترانزیت ۱۲ میلیون بشکه نفت است.

ایران چندین نفتکش از کشورهای خارجی اجاره کرده است که، به گفته خبرگزاری مهر، از این میان کشور عمان دو هفته قبل از ایران خواسته است سه تانکر استیجاری‌اش را بازگرداند. در سال ۲۰۱۰، عمان موافقت کرده بود که ۱۰ تانکر نفتی خود را به مدت دو سال به ایران کرایه دهد.

در همین زمینه خبرگزاری رویترز نیز روز سه‌شنبه هفته گذشته گزارش داد که ایران هم اکنون بالای ۸ میلیون بشکه نفت روی آب دارد که با افزایش تحریم‌ها و فشار‌ها بر ایران، این رقم به احتمال زیاد افزایش خواهد یافت.

طبق این گزارش، سه تا چهار نفتکش بزرگ با ذخیره دو میلیون بشکه نفت در هر یک در آب‌های ساحلی ایران لنگر انداخته و منتظر خریدار نفت هستند، این در حالی است که ماه گذشته، فقط دو نفتکش بزرگ با ذخیره نفت خام در آب لنگر انداخته بودند.

این گزارش می‌افزاید: «اگر مسیر صادرات نفت ایران به اروپا تغییر یابد، ایران مجبور است به دنبال مشتری‌های دیگری باشد.»

هم اکنون ۴۵۰ هزار بشکه نفت خام ایران به اروپا صادر می‌شود، اما انتظار می‌رود اتحادیه اروپا در نشست ۲۳ ژانویه خود بر سر تحریم نفت ایران توافق کند، گرچه در زمان اجرای این تحریم‌ها، میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا اختلاف نظر وجود دارد.

در همین حال گزارش‌ها حاکی است که چین به عنوان بزرگ‌ترین مشتری نفت خام ایران، در ماه ژانویه ۲۰۱۲ میلادی روزانه ۲۸۵ هزار بشکه نفت خام از ایران خریداری کرده است که نصف میزان نفت وارداتی چین از ایران در سال ۲۰۱۱ است، ضمن آن که این کشور قصد دارد برای ماه فوریه ۲۰۱۲ میلادی هم به همین اندازه نفت از ایران خرید کند. چین در نیمه اول سال ۲۰۱۱، روزانه ۵۴۳ هزار بشکه نفت خام از ایران دریافت کرده بود.

ژاپن، سومین واردکننده عمده نفت ایران، نیز بعد از سفر تیموتی گایتنر، وزیر خرانه‌داری آمریکا، به این کشور، روز پنج‌شنبه گذشته وعده داد که واردات نفت خود از ایران را کاهش دهد.

ایران به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ نفت خام اوپک هم اکنون روزانه سه و نیم میلیون بشکه نفت خام تولید می‌کند. با توجه به ظرفیت پالایشگاهی یک و نیم میلیون بشکه‌ای نفت ایران، این کشور قادر به صادرات روزانه کمی بیش از دو میلیون بشکه نفت خام است.

هنوز هیچ کشوری به صورت رسمی اعلام نکرده است که جای خالی مشتریان کنونی نفت ایران یا کاهش واردات نفت خام ایران توسط آنها را پر خواهد کرد.

در سال گذشته، چین، اتحادیه اروپا، هند، ژاپن، کره جنوبی، ترکیه، آفریقای جنوبی، سنگاپور و تایوان به ترتیب ۲۲، ۱۸، ۱۴، ۱۳، ۱۰، ۷، ۴، ۲ و ۱ درصد از نفت خام صادراتی ایران را وارد کرده بودند. سهم دیگر کشور‌ها ۹ درصد بوده است.

با کاهش یا قطع واردات نفت چین، اتحادیه اروپا و ژاپن، عملا سرنوشت ۴۳ درصد از نفت صادراتی ایران یا افزون بر ۸۰۰ هزار بشکه در روز در هاله‌ای از ابهام قرار خواهد گرفت.

سهم نفت خام از کل صادرات ایران نزدیک به ۸۰ درصد است. این کشور در سال ۲۰۱۰، ۷۳ میلیارد دلار از محل صادرات نفت خام درآمد داشته است.
XS
SM
MD
LG