لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۱

تکمیل پروژه خط لوله نفت امارات برای دور زدن تنگه هرمز


پروژه احداث خط لوله استراتژیک «حبشان-فجیره» امارات متحده عربی که برای دور زدن مسیر ترانزیت محموله‌های نفتی بدون عبور از تنگه هرمز به راه افتاد تکمیل شده و تست‌های نهایی راه‌اندازی آن موفقیت‌آمیز بوده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، هم اکنون این خط لوله تماما آماده بهره‌برداری است و تا سه ماه آینده با ظرفیت اولیه انتقال روزانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت خام عملیاتی خواهد شد.

محمد الحمیلی، وزیر نفت امارات، به این خبرگزاری گفته است که راه‌اندازی این خط لوله به خاطر مواجهه با مشکلاتی که در آزمایش‌های اولیه پیش آمده بود به تاخیر افتاده بود، اما هم اکنون تست نهایی انجام شده و مشکلی برای راه‌اندازی این پروژه وجود ندارد.

این خط لوله ۳۶۰ کیلومتری نفت تولیدی در شرق ابوظبی را از میادین نفتی حبشان به بندر فجیره در ساحل دریای عمان منتقل خواهد کرد. به این ترتیب امارات دیگر نیازی به انتقال نفت خود با نفتکش و از طریق تنگه هرمز نخواهد داشت.

احداث این خط لوله در سال ۲۰۰۸ به یک پیمانکار چینی واگذار شد و ظرفیت نهایی آن یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز است.

امارات هم اکنون روزانه ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه نفت تولید می‌کند.

به گفته وزیر نفت امارات، این خط لوله برای متنوع کردن مسیر انتقال نفت صادراتی حوزه خلیج فارس در نظر گرفته شده است.

هم اکنون روزانه تا ۱۷ میلیون بشکه نفت، معادل ۲۰ درصد از کل نفت معامله شده در جهان از تنگه هرمز عبور می‌کند، باریکه‌ای با عرض ۲۱ مایل که تنها دو مایل آن برای نفتکش‌های بزرگ قابل عبور است.

اهمیت خط لوله نفتی «حبشان- فجیره» که از آن به عنوان پروژه‌ای «استراتژیک» یاد می‌شود در این نکته است که ایران تاکنون چندین بار تهدید کرده است در صورتی که «منافع ملی ایران در خطر باشد» این باریکه آبی را مسدود خواهد کرد.

از جمله محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهور ایران، روز ۲۶ دی‌ماه سال گذشته هشدار داد که در صورت تحریم خرید نفت ایران از سوی کشورهای غربی، ایران جلو عبور نفت سایر کشور‌ها از تنگه هرمز را خواهد گرفت.

اعضای اتحادیه اروپا ۲۳ ژانویه سال جاری میلادی توافق کردند که خرید نفت از ایران را تحریم کنند، توافقی که از اول ماه ژوییه، کمتر از دو ماه دیگر، اجرا خواهد شد.
XS
SM
MD
LG