لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۹

«قول و تعهد عمیق آرژانتین» به ادامه تحقیقات در پرونده آمیا


آثار انفجار در سفارت اسرائیل در شهر بوئنوس آیرس،‌ آرژانتین
آثار انفجار در سفارت اسرائیل در شهر بوئنوس آیرس،‌ آرژانتین
تنها دو روز پس از توضیح خواستن دولت اسرائیل از آرژانتین در مورد روند پرونده قضایی آمیا، مقامات اسرائیلی می‌گویند آرژانتین قول داده است به تحقیقات در زمینه بمب‌گذاری‌ها در مراکز یهودیان ادامه دهد.

به گفته نیتن شارانسکی، مدیر آژانس یهود که حمایت دولت اسرائیل را پشت خود دارد، هکتور تیمرمن، وزیر امور خارجه آرژانتین، «تعهد عمیق خود به تحقیقات» در این زمینه را اعلام کرده است.

وزارت خارجه اسرائيل روز سه‌شنبه گذشته خبر داد که از دولت آرژانتین در مورد توقف روند پرونده قضایی حمله به مرکز یهودی آمیا در ازای معاملات تجاری با جمهوری اسلامی ایران رسما توضیح خواسته است.

اسرائیلی‌ها از مقامات آرژانتین خواسته بودند که مشخص کنند اخبار مبنی بر معاملات تجاری ایران و آرژانتین در ازای توقف پرونده قضايی حمله به آمیا حقيقت دارد يا در حد شايعه است.

خبر مبنی بر معامله آرژانتین با جمهوری اسلامی ایران در گزارشی از روزنامه آرژانتینی پرفیل در شنبه گذشته آمده بود مبنی بر این که آرژانتين در برابر قراردادهايی به ارزش سالانه ۱.۲ ميليارد دلار رضايت داده است کل پرونده قضايی انفجار در مرکز يهوديان را متوقف کند.

روزنامه پرفیل منبع خبر خود را «یک پیام دیپلماتیک از سفارت ایران» نقل کرده بود که به گفته این روزنامه در آن آمده است: «آرژانتین دیگر علاقه‌ای به حل مسئله این دو حمله ندارد، اما در مقابل ترجیح می‌دهد روابط اقتصادی خود با ایران را بهبود ببخشد.»

در پرونده انفجار در مرکز یهودیان بوئنوس آیرس، آمیا، در سال ۱۹۹۴ که به مرگ ۸۵ نفر انجامید شماری از مقامات ارشد جمهوری اسلامی ايران جزء متهمان اصلی هستند.

اسرائيل بر اين باور است که ايران مسئول بمب‌گذاری سال ۱۹۹۲ در سفارت اسرائيل در بوئنوس آيرس و انفجار مرکز فرهنگی يهوديان آميا در سال ۱۹۹۴ است. اين انفجارها ۱۱۴ کشته و بيش از ۵۰۰ زخمی در پی داشت و هر دو پرونده هنوز در جريان است.

در انفجار سفارت اسرائیل ۲۹ نفر جان خود را از دست دادند.

جمهوری اسلامی ایران هر گونه دخالت در این دو انفجار را قویا رد کرده است.
XS
SM
MD
LG