لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۲

بایگانی کامل زندگی و آثار اینشتین روی شبکه اینترنت


آلبرت اینشتین
آلبرت اینشتین
تمام آثار و بایگانی مربوط به تحقیقات و یادداشت‌های آلبرت اینشتین توسط دانشگاه عبری بیت‌المقدس به صورت آن‌لاین در اختیار عموم قرار گرفت.

این بایگانی که شامل هشت هزار سند و مدرک و قطعه می‌شود و به صورت اینترکتیو، تعاملی، تنظیم شده است امکان موثری برای آشنایی و شناخت دقیق‌تر از آن چه در ذهن این دانشمند بزرگ می‌گذشته را فراهم می‌کند.

این بایگانی آن‌لاین به پنج دوره یا بخش گوناگون از فعالیت‌های اینشتین تقسیم شده است که عبارت‌اند از دوره فعالیت‌های وی به عنوان عضو موسس دانشگاه عبری، دستاورد‌ها و تحقیقات علمی وی، زندگی شخصی، نقش اجتماعی و عمومی او و بالاخره رابطه او با جامعه یهودیان.

مراجعه‌کنندگان به این وب‌سایت با استفاده از راهنما و ابزارهای دیجیتال که در این بایگانی منظور شده است می‌توانند بخش‌ها یا صفحات مختلف آثار و فعالیت‌های اینشتین را بررسی کنند. برای مثال، در بخش زندگی شخصی می‌توان مدارک تحصیلی وی، گواهی ازدواج، کارت پستالی را که او برای مادرش فرستاده بود، دفترچه خاطرات وی از سفر آمریکا و جایزه نوبل او در رشته فیزیک را مشاهده کرد که در سال ۱۹۲۲ دریافت کرد.

تهیه‌کنندگان این بایگانی آن‌لاین در دانشگاه عبری بیت‌المقدس برای هر یک از این اسناد و دست‌نوشته‌ها یک متن راهنما و خلاصه تهیه کرده‌اند که همزمان با بررسی متن‌های اصلی می‌توان آن را نیز مشاهده کرد.

ابزارهایی که برای مراجعه به تک‌تک اسناد و دست‌نوشته‌های اینشتین در این بایگانی اینترنتی منظور شده‌اند به کاربران امکان می‌دهد که روی هر صفحه یا بخش از دست‌نوشته‌ها و تحقیقات وی تمرکز کرده و با نگاهی به روند تحقیقات او با نحوه فعالیت‌های ذهنی و آن چه در ذهن او می‌گذشته از نزدیک آشنا شوند.

نگاهی به مدارک تحصیلی منتشر شده در این اسناد نشان می‌دهد که برخلاف تصور رایج آلبرت اینشتین در حقیقت دانش‌آموز و دانشجویی بسیار موفق و با نمرات عالی بوده و تنها درسی که در آن نمرات متوسطی گرفته زبان فرانسوی بوده است.

دانشگاه عبری بیت‌المقدس و انستیتو تکنولوژی کالیفرنیا از چند سال پیش روند تبدیل آثار اینشتین به یک بایگانی دیجیتال را آغاز کرده و اولین وب‌سایت مربوط به اسناد و آثار وی را در سال ۲۰۰۳ راه‌اندازی و منتشر کردند.

در بایگانی جدید که اواسط ماه مارس سال جاری راه‌اندازی شد حجم اسناد و دست‌نوشته‌های اینشتین دو برابر مورد قبلی است.

روز چهارده مارس امسال مصادف با صد و سی و سومین سالروز تولد آلبرت اینشتین بود که در کشور اسرائیل به عنوان روز ملی علوم بزرگ داشته می‌شود.
XS
SM
MD
LG