لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۶

اختلاف نظر در جامعه یهودیان ایرانی در آمریکا


هفته گذشته بيش از ۱۵۰ ايرانی يهودی در محل کنيسای «بت - ال» در غرب هاليوود، در سخنرانی موريس معتمد تنها عضو يهودی مجلس شورای اسلامی ايران شرکت کردند.
هفته گذشته بيش از ۱۵۰ ايرانی يهودی در محل کنيسای «بت - ال» در غرب هاليوود، در سخنرانی موريس معتمد تنها عضو يهودی مجلس شورای اسلامی ايران شرکت کردند.

اظهارات محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران درباره اسراییل و «هولوکاست»، منجر به افزايش تنش و شکاف در میان یهودیان ایرانی تبار مقیم لس آنجلس شده است.


یهودیان ایرانی تبار مقیم لس آنجلس، در یک هفته اخیر، دو سخنرانی کاملا متفاوت در این شهر برگزار کردند که در هر یک از آنها، رویکردی ویژه و البته مستقل از گروه دیگر، به بحث گذاشته شد.


سخنرانی نماینده یهودی مجلس شورای اسلامی


هفته گذشته بيش از ۱۵۰ ايرانی يهودی در محل کنيسای «بت - ال» در غرب هاليوود، در سخنرانی موريس معتمد تنها عضو يهودی مجلس شورای اسلامی ايران شرکت کردند.


یهودیان ایرانی مقیم لس آنجلس گردهم آمدند تا از شرايط زندگی ۲۵ هزار يهودی ساکن ايران مطلع شوند.


آقای معتمد برای دیدار با خانواده خود در لس آنجلس به این شهر سفر کرده است.


موريس معتمد در سخنرانی خود، موضوع شکايت و دادخواهی گروهی از يهوديان ايرانی از محمد خاتمی دررابطه با ادامه بازداشت ۱۲ يهودی ساکن ايران در دهه ۹۰ ميلادی و دوران رياست جمهوری وی را به باد انتقاد گرفت.


سخنرانی حامیان اسراییل

يک هفته بعد در يک گردهم آيی دیگری در کنيسای بت ديويد در سن فرناندو، گروه ديگری از یهودیان ایرانی تبار گردهم آمدند تا به سخنان «نيتسانا دارشان لايتنر» وکيل ايرانی تبار ساکن اسراييل گوش دهند.


«نيتسانا دارشان لايتنر»علاوه بر پيگيری شکايت عليه محمد خاتمی، مسوولیت چند پرونده ديگر از جمله شکايت هايی عليه گروه حماس و مقام های فلسطينی را نيز دردست دارد.


او معتقد است که تنها راه مقابله با حملات تروريستی عليه اسراييل، جلوگيری قانونی از رساندن کمک های مالی به گروه های به گفته وی «تروريستی» از سوی کشورهای حامی آنها چون جمهوری اسلامی ايران است.


آقای فريارنيکبخت فعال سياسی مستقل و يکی از برگزار کنندگان جلسه کنيسای بت ديويد در مورد اين جلسه و مسله زندانيان يهودی در داخل ايران به راديو فردا گفت: «خانم دارشان مقام های اسراييلی را درباره مساله زندانیان یهودی ساکن ایران مورد بازخواست و تحت فشار قرار داده است».


دو قطب مخالف


نه تنها موضوع اين دوسخنرانی و سخنرانان آنها در برخورد با سياست های جمهوری اسلامی در دو جبهه فکری مخالف قرار داشتند، بلکه برگزار کنندگان اين دو گردهم آيی نيز در دو قطب مخالف قرار گرفته اند.


از يک سو «فدراسيون يهوديان ايرانی-آمريکايی شهر لس آنجلس» که نماينده اکثريت محافظه کار يهوديان ايرانی در اين شهر به شمار می رود، برگزار کننده سخنرانی موريس معتمد بود که بنا به گفته آقای سام کرمانيان، رييس اين فدارسیون، «تنها حامی يهوديان ايرانی در داخل کشور» به شمار می رود.


از سوی ديگر، «سازمان سياسی شورای يهوديان ايرانی-آمريکايی» و «کميته روابط عمومی ايرانيان يهودی» از خانم دارشان لايتنرو و چند فعال سياسی مستقل در اين شهر، از جمله رييس شرکت کتاب لس آنجلس، بيژن خليلی دعوت به سخنرانی کرده بود.

اين گروه ها علاوه بر تلاش برای دفاع از حقوق ايرانيان يهودی در سراسر جهان، از طرفداران اسراييل نيز به شمار می روند.


پويا ديانيم رييس کميته روابط عمومی ايرانيان يهودی در لس آنجلس می گويد: «اين جا دو راه مختلف برای برخورد با مساله حمايت از يهوديان ايرانی در داخل ايران وجود دارد. يکی همين راهی است که کنفدراسيون يهوديان اين شهر پيش گرفته، يعنی همکاری و تشريک مساعی با رژيم جمهوری اسلامی برای تامين امنيت يهوديان داخل ايران».

او می افزاید: «خط مشی دیگر، راه های سياسی و حقوق بشری برای احيای حقوق تمامی مردم ايران از جمله حفظ امنيت اقليت های مذهبی و قومی در داخل مملکت است که ما آن را پيش گرفته ايم.»


افزايش تنش های روزافزون ميان اسراييل و جمهوری اسلامی ایران، پس از اظهارات محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، باعث گسترش شکاف ها و تنش هايی در ميان گروه های مختلف يهوديان ايرانی تبار در شهر لس آنجلس شده است.


آقای احمدی نژاد خواستار محواسراييل شده بود و در همين زمينه ايران کنفرانسی بين المللی برای بررسی واقعه «هولوکاست» برگزار کرد که تنها انکارکنندگان این واقعه در آن حضور داشتند.


XS
SM
MD
LG