لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۰

افشاگری‌های ویکی‌لیکس از زندگی قذافی و پسران


وب‌سایت خبری یاهو به بهانه نا‌آرامی‌های روزهای اخیر در کشور لیبی نگاهی دارد به پرونده اعمال نه چندان نیکوی معمر قذافی، دیکتاتور لیبی، و خانواده او که با خشونت سعی دارد پس از ۴۱ سال حکومت خود را حفظ کند.

در اسناد دیپلماتیک وزارت خارجه آمریکا که در چند ماه گذشته توسط وب‌سایت ویکی‌لیکس برملا شده است، سرهنگ قذافی شخصیتی بسیار نامتعارف و جاه‌طلبی پر ادا و اطوار توصیف شده که در عین حال علاقه وافری به تحولات و حوادث بین‌المللی دارد و آرزویش ایفای نقش در عرصه‌های منطقه‌ای و جهانی است.

علاوه بر این طبق همین اسناد فرزندان دیکتاتور لیبی به اشکال و در دفعات گوناگون رفتار شرم‌آوری از خود نشان داده‌اند که معمولا پیامدهای جنجال‌برانگیز و سیاسی داشته است. یک نمونه آن برگزاری یک میهمانی پر زرق و برق بوده که در آن برای اجرای چهار ترانه به ماریا کری، خواننده آمریکایی، یک میلیون دلار پرداخت شده است.

متن زیر خلاصه‌ای است از مهم‌ترین نکاتی که در اسناد دیپلماتیک وزارت خارجه آمریکا راجع به معمر قذافی و خانواده‌اش عنوان شده است:

معمر قذافی ۶۸ ساله شخصیتی نامتعارف و غیرقابل اتکا توصیف شده که به تفریحاتی مثل اسب‌دوانی و رقص فلامنکو علاقه‌مند است و از رنجاندن عمدی دوست یا دشمن خود لذت می‌برد. همچنین گفته می‌شود که او از پرواز روی آب و زندگی در طبقه دوم ساختمان‌ها هراس دارد. او معمولا روزهای دوشنبه و سه‌شنبه روزه می‌گیرد. القاب گوناگونی برای خود بر می‌گزیند و یک بار خود را «پادشاه فرهنگ» لیبی خطاب کرد. او یک پرستار خوش‌اندام اوکرائینی دارد که بدون او به هیچ کجا سفر نمی‌کند.

در یکی از این پیام‌های دیپلماتیک که در سال ۲۰۰۸ برای کاندولیزا رایس، وزیر خارجه وقت آمریکا، و قبل از ملاقات وی با سرهنگ قذافی تنظیم شده بود گفته می‌شود که دیکتاتور لیبی معمولا از نگاه مستقیم به چهره طرف مقابل امتناع می‌کند و در طول مذاکره و گفت‌وگو ممکن است مدت‌ها سکوت کرده و حرفی نزند.

در عین حال به خانم رایس توصیه شده بود که سرهنگ قذافی به رویدادهای جهانی علاقه ویژه‌ای دارد و خود را فیلسوف و روشنفکر می‌داند. او علاقه زیادی دارد که نظرات عجیب خود را با رهبران و مقامات جهانی در میان بگذارد: یکی از این فرضیه‌های آقای قذافی تشکیل کشوری به اسم «اسراطین» برای حل بحران بین اسرائیل و فلسطین است.

در بخش‌هایی از پیام‌های دیپلماتیک مقامات آمریکایی به پسران سرهنگ قذافی نیز اشاره می‌شود. یکی از آن‌ها به نام معتصم مشاور امنیت ملی پدرش است و گفته می‌شود که در سال ۲۰۰۸ از مدیرعامل شرکت نفت لیبی یک میلیارد و دویست میلیون دلار پول درخواست کرده تا با آن نیروهای شبه‌نظامی تحت فرمان خود را تشکیل دهد.

در چند سال گذشته معتصم قذافی دوبار در جزیره «سن بارتس» در دریای کارائیب به مناسبت سال نو میلادی جشن‌های پر زرق و برقی بر پا کرده که تعدادی از خواننده‌های معروف آمریکایی مثل «ماریا کری» و «بیانسی» در مقابل پرداخت یک میلیون دلار در آن هنرنمایی کرده‌اند. این نوع ولخرجی‌ها و عادات معتصم موجب خشم بسیاری از مردم لیبی شده و سفیر صربستان در طرابلس گفته است که معتصم «فرد چندان عاقلی نیست».

پسر دیگر قذافی به نام «هانیبال» در سال ۲۰۰۹ پس از کتک زدن پیشخدمت‌های خود در هتلی در ژنو توسط پلیس بازداشت شد. این حادثه یک دعوای دیپلماتیک جدی بین لیبی و سوئیس به پا کرد. در‌‌ همان سال پس از سرو صدای شدید ماموران پلیس لندن به اتاق هانیبال در هتل محل اقامت وی رفته و متوجه شدند که نامزد وی (که اکنون همسر اوست) در ناحیه سر و صورت به شدت زخمی شده است. این دختر به ماموران پلیس گفت که در اثر افتادن از پله‌ها مجروح شده است. سفیر آمریکا در طرابلس در یادداشتی که در سال ۲۰۱۰ مخابره کرده می‌نویسد: «معتصم و هانیبال آن قدر اعمال خجالت‌آور داشته‌اند که با آن‌ها می‌توان یک سریال تلویزیونی دنباله‌دار ساخت».

و البته «سعدی» پسر سوم دست کمی از دیگران ندارد. وی را شخصی با رفتار بسیار خشن و خلاف‌کار توصیف می‌کنند که زد و خورد با پلیس ایتالیا، افراط در مصرف الکل ومواد مخدر، شب زنده‌داری بیش از اندازه و سفر‌های متعدد به خارج برخلاف میل و اراده پدرش را در پرونده خود دارد. سعدی سابقا فوتبالیستی حرفه‌ای بود و مدتی برای یکی از باشگاه‌های دست اول ایتالیا بازی می‌کرد. او اکنون از سهامداران اصلی یکی از باشگاههای فوتبال لیبی است و در کار تولید فیلم سینمایی نیز سرمایه‌گذاری کرده است.

احتمالا معقول‌ترین پسر سرهنگ قذافی «سیف‌الاسلام» است که برخی معتقد بودند جانشین پدر خواهد شد و گفته می‌شود که مناسبات خوبی با سایر برادران ندارد. سفیر آمریکا در طرابلس در سال ۲۰۱۰ در یکی از پیام‌های دیپلماتیک خود نوشته بود که مردان جوان اهل لیبی «سیف‌الاسلام» را تنها امید کشور توصیف کرده و می‌خواهند که او اداره امور را در دست بگیرد.

با این وجود «سیف الاسلام» نیز چندان پسر نیکوکاری نیست. در یکی دیگر از پیام‌های دیپلماتیک مقامات آمریکا گفته می‌شود که سیف‌الاسلام نیز سابقه طولانی در شب زنده‌داری، الواطی و زن‌بارگی دارد. و البته باید افزود که به نظر نمی‌رسد که این پسر به اصطلاح معقول سرهنگ قذافی شخصیتی میانه‌رو باشد. او چند روز پیش در سخنرانی تلویزیونی خود هشدار داد که اگر مردم از حکومت پدرش حمایت نکنند لیبی درگیر جنگ داخلی شده و حمام خون به راه خواهد افتاد.
XS
SM
MD
LG