لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۵۷

برندگان نوبل نقض حقوق بشر و سرکوب مردم ایران را محکوم کردند


تصویر نامه سرگشاده برندگان نوبل
تصویر نامه سرگشاده برندگان نوبل
۴۴ برنده جایزه نوبل روز دوشنبه در نامه‌ای سرگشاده ضمن امیدواری دادن به مردم ایران نقض حقوق بشر در کشور را به دنبال اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری شدیدا محکوم کردند.

امضاکنندگان این نامه خطاب به شیرین عبادی و تمام معترضین به نتیجه انتخابات، «مردان و زنان شجاع ایران»، می‌گویند که «انتخابات شما به طرز شرم‌آوری دست‌کاری شده و حقوق انسانی شما مورد بی‌توجهی قرار گرفته است».

آنها به مردم ایران می‌گویند: «خود را تنها احساس نکنید. امید خود را از دست ندهید. جهان می‌داند که بقای فیزیکی و معنوی‌اش به بقای شما وابسته است.»

نویسندگان نامه سرگشاده که جایزه نوبل خود را در رشته‌های مختلف از سال ۱۹۶۰ تاکنون دریافت کرده‌اند ضمن ابراز انزجار از «روش‌های خشن و سرکوب‌گرانه حکومت فعلی ایران برای بازداشتن معترضین از حق آزادی بیان» می‌گویند از این که دولت ایران از دادن آزادی‌های اساسی به مردم خود سر باز می‌زند به خشم آمده‌اند.

این افراد از موارد سلب آزادی مردم ایران از جمله به «بازداشت گروه‌هایی بزرگ از استادان دانشگاه و دانشجویان و مردم بی‌گناه و خودداری از برگزاری مراسم ختم برای قربانیان [حوادث انتخابات]» اشاره کرده‌اند.

در این نامه که در شماره روز دوشنبه روزنامه «اینترنشنال هرالد تریبیون»، نسخه جهانی نیویورک تایمز، به چاپ رسیده، آمده است:‌«ما خوب می‌دانیم که در سراسر تاریخ طولانی و باشکوه تمدن ایرانی، اجداد و اسلاف شما بارها با قاطعیت در برابر دخالت‌های خارجی و سرکوب داخلی ایستادگی کرده‌اند. امروز، شما بار دیگر برای هدفی والا مبارزه می‌کنید.»

۴۴ برنده جایزه نوبل در پایان نامه سرگشاده خود از باراک اوباما،‌ رئیس جمهور ایالات متحده، و رهبری سیاسی جهان خواسته‌اند که با تمام ابزارهایی که در اختیار دارند از مردم ایران حمایت کنند، مردمی که «سزاوار آن هستند که آراشان شمرده،‌صدای‌شان شنیده و شان و شرافت‌شان محترم شناخته شود».

ووله شویینکا، برنده نوبل ادبیات، الی ویزل، نوبل صلح، جان متر، نوبل فیزیک،‌ استنلی کوئن، نوبل پزشکی، جان فن، نوبل شیمی، اریک مسکین، نوبل اقتصاد، و اسقف اعظم دزموند توتو،‌ نوبل صلح، از جمله امضاکنندگان این نامه‌اند.

عده‌ای از برندگان جایزه نوبل پیشتر نیز در پیام‌هایی با اعلام حمایت از معترضین به نتیجه انتخابات ایران سرکوب مردم ایران را محکوم کرده و برای آزادی بازداشتی‌های حوادث اخیر به اعتصاب غذای نیویورک که هفته گذشته در برابر ساختمان سازمان ملل برگزار شد پیوسته بودند.
XS
SM
MD
LG