لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۱

فرانسه برای احمدی‌نژاد پیام تبریک نمی فرستد


دفتر نیکولا سرکوزی، رئیس جمهور فرانسه، روز سه‌شنبه اعلام کرد که آقای سرکوزی برای محمود احمدی‌نژاد به عنوان پیروز انتخابات ریاست جمهوری اخیر ایران پیام تبریک نخواهد فرستاد.

خبرگزاری رویترز به نقل از یکی از مقامات کاخ الیزه، کاخ ریاست جمهوری فرانسه، می‌گوید که «هیچ برنامه‌ای برای فرستادن پیام [تبریک] در کار نیست».

این خبرگزاری می‌گوید رئیس جمهور ایالات متحده نیز قصد ندارد به رئیس دولت نهم ایران پیروزی‌اش را تبریک بگوید. رویترز این خبر را از قول یکی از سخنگویان باراک اوباما مخابره کرده است.

پس از مراسم تنفیذ آقای احمدی‌نژاد به عنوان رئیس جمهور در حضور رهبر جمهوری اسلامی و در غیاب چهره‌های شاخصی چون اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی، رئیس دولت نهم قرار است روز چهارشنبه در مجلس برای دومین بار سوگند یاد کند.

این در حالی است که اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری اخیر و پیروز اعلام شدن محمود احمدی‌نژاد در این انتخابات هم‌چنان ادامه دارد.

در همین زمینه خبرگزاری آسوشیتدپرس از آماده شدن معترضین به نتیجه انتخابات برای دور جدیدی از اعتراضات همزمان با مراسم تحلیف رئیس جمهور در مجلس در روز چهارشنبه و در حوالی میدان بهارستان تهران خبر می‌دهد.

این خبرگزاری به چندین وبلاگ و وب‌سایت طرفدار اصلاحات و معترض به نتیجه انتخابات اشاره می‌کند که از مردم خواسته‌اند در تهران در مقابل ساختمان مجلس و در شهرهای دیگر در بازارها و میادین اصلی تجمع کنند.

سوئد در تحلیف احمدی‌نژاد حاضر می‌شود

در همین حال دولت سوئد روز سه‌شنبه اعلام کرد که به عنوان نماینده رسمی اتحادیه اروپا در مراسم تحلیف محمود احمدی‌نژاد به عنوان رئیس دولت دهم در مجلس شورای اسلامی حاضر خواهد شد.

وزارت امور خارجه سوئد در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه منتشر کرد اعلام کرده است که سفیر این کشور در تهران،‌ ماگنوس ورنس‌تت، در مراسم روز چهارشنبه به عنوان نماینده ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا حضور خواهد داشت.

این بیانیه دولت سوئد در حالی صادر شده است که تاکنون هیچ یک از سران کشورهای غربی برای محمود احمدی‌نژاد به مناسبت «انتخاب دوباره» او پیام تبریک نفرستاده‌اند.

همزمان با برگزاری مراسم تنفیذ حکم آقای احمدی‌نژاد نیز یک سخنگوی دولت آلمان گفت که آنگلا مرکل، صدراعظم این کشور، قصد ندارد به مناسبت «انتخاب دوباره» احمدی‌نژاد به وی تبریک بگوید.

کلاوس فاتر، معاون سخنگوی دولت آلمان، روز دوشنبه با اعلام این خبر افزود: «با توجه به رویدادهای پس از انتخابات جنجال‌آمیز ریاست جمهوری در ایران، برای صدراعظم آلمان ارسال پیام تبریک غیرقابل‌تصور است.»

در اعتراضاتی که بلافاصله پس از اعلام نتیجه انتخابات در ایران آغاز شد، تاکنون دست‌کم ۳۰ نفر جان خود را از دست داده و صدها نفر از جمله گروه‌هایی بزرگ از استادان دانشگاه، دانشجویان و مقامات سابق جمهوری اسلامی بازداشت شده‌اند.

این اعتراض‌ها در حالی ادامه یافته است که حتی برخی از حامیان اصول‌گرای محمود احمدی‌نژاد نیز به نحوه برخورد با مردم معترض در خیابان‌ها و بازداشتگاه‌ها اعتراض کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG