لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۷

هشدار و تهدید تازه روسیه در مورد سامانه دفاع موشکی آمریکا


دیمیتری مدودیف، رئیس جمهور روسیه
دیمیتری مدودیف، رئیس جمهور روسیه
دیمیتری مدودیف، رئیس جمهور روسیه، روز جمعه، چهارم فروردین‌ماه، در یک سخنرانی بار دیگر هشدار داد که سامانه دفاع موشکی آمریکا در خاک اروپا می‌تواند «همسانی اتمی موجود» میان دو کشور را برهم زند و به مقابله به مثل از طرف روسیه منجر شود.

موضوع استقرار سامانه دفاع موشکی ناتو به رهبری ایالات متحده در خاک چند کشور اروپایی مدت‌هاست که محل بحث و مناقشه روسیه با این کشور است و علاوه بر این واکنش تند جمهوری اسلامی را نیز در پی داشته است.

واکنش تند مقامات جمهوری اسلامی از آن جهت بوده است که واشینگتن علنا اعلام کرده است که هدف از این سامانه دفاعی مقابله با «تهدید بالقوه» ‌از سوی ایران است.

این در حالی است که با وجود این توجیهات، روسیه هم‌چنان در این امر شک می‌کند و از آمریکا تضمین خواسته است که در آینده این سامانه موشکی را به سوی خاک روسیه نشانه نرود.

در همین زمینه رئیس جمهور روسیه روز جمعه گفته است:‌ «هنوز کسی به من توضیح نداده است که چرا باید باور کنیم سامانه جدید در اروپا به سوی ما هدف‌گیری نخواهد شد.»

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، او پیشتر در هفته گذشته در گفت‌وگو با افسران عالی‌رتبه روس تاکید کرده است که نیروهای مسلح روسیه باید خود را برای مقابله با سامانه دفاعی آمریکا آماده کنند.

دیمیتری مدودیف گفت: «تا سال ۲۰۱۷ یا ۲۰۱۸ باید کاملا آماده و مسلح باشیم.»

آسوشیتدپرس این اظهار نظر را اشاره‌ای دانسته است به تهدید قبلی آقای مدودیف مبنی بر این که در صورت عدم توافق روسیه و آمریکا در این زمینه، روسیه موشک‌های خود را به سوی سامانه دفاعی ناتو نشانه خواهد رفت.

در همین حال در حالی که روسیه هر از گاهی از استقرار این سامانه در خاک اروپا و کشورهای دیگر ابراز نگرانی می‌کند، ناتو تحت فرماندهی آمریکا به کار استقرار و گسترش این سامانه ادامه می‌دهد.

از جمله در اوایل اسفندماه ۱۳۹۰ يک فرمانده ارشد در ارتش آمريکا راه‌اندازی سيستم رادار دفاعی ناتو در ترکيه را رسما تایيد کرده و گفت که سربازان و کارشناسان نظامی آمريکا در منطقه مستقر شده‌اند.

اين سيستم رادار دفاعی که بخشی از سامانه دفاع موشکی ناتو برای مقابله با خطرات احتمالی موشکی جمهوری اسلامی است در ۷۰۰ کيلومتری مرز ترکیه با ايران مستقر شد.

سال گذشته دولت رجب طيب اردوغان در ترکیه با استقرار اين سيستم دفاعی که برای مقابله با تهديدهای احتمالی ايران طراحی شده است موافقت کرد.
XS
SM
MD
LG