لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۳

«جان دانشجویان بازداشتی در خطر است»


مجید توکلی، دانشجو و عضو انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر
مجید توکلی، دانشجو و عضو انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر
کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران روز شنبه اعلام کرد که جان چهار دانشجوی دانشگاه امیرکبیر که در اعتراض به بازداشت خود در اعتصاب غذا هستند «در خطر است» و باید «بدون هیچ قیدوشرطی آزاد شوند».

مجید توکلی، حسین ترکاشوند، اسماعیل سلمان‌پور و کورش دانشیار، چهار دانشجوی امیرکبیر و عضو انجمن اسلامی این دانشگاه، از جمله ۲۰ نفری هستند که روز ۱۷ بهمن‌ماه در مراسم سالگرد درگذشت مهندس مهدی بازرگان بازداشت شدند.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در بیانیه خود می‌گوید چهار دانشجوی دانشگاه امیرکبیر و سه نفر دیگر که نام آنها مشخص نشده است «در اعتراض به بازداشت خودسرانه خود دست به اعتصاب غذا زده و وضعیت سلامتی آنها بسیار وخیم است».

این همه در حالی است که، به نوشته خبرنامه امیرکبیر، مسئولین زندان اوین از انتقال اعتصاب‌کنندگان به بیمارستان «خودداری کرده‌اند و به وضعیت جسمانی بحرانی آنها اهمیت نمی‌دهند».

کمپین حقوق بشر همچنین از قول «منابع موثق» می‌گوید این افراد در ابتدا به «تمرد از دستور پلیس» متهم شده‌اند، اما اتهام آنها بعدا به «اقدام علیه امنیت ملی با شرکت در مراسم غیرقانونی» تبدیل شده است.

این در حالی است که طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی برگزاری مراسم سالگرد در ایران نیازی به مجوز ندارد، اما با این حال برگزارکنندگان این مراسم، ‌از جمله ابراهیم یزدی و عزت‌الله سحابی،‌ در نامه‌ای مقامات تهران را از این مراسم مطلع کرده و «پاسخی مبنی بر منع برگزاری مراسم دریافت نکردند».

اما نیروهای امنیتی و انتظامی در روز ۱۷ بهمن‌ماه از ورود شرکت‌کنندگان به حسینیه ارشاد، مکان برگزاری مراسم،‌ جلوگیری کردند و حدود ۲۰ نفر را دستگیر کردند.

به نوشته خبرنامه امیرکبیر، مسئولین زندان اوین از انتقال اعتصاب‌کنندگان به بیمارستان «خودداری کرده‌اند و به وضعیت جسمانی بحرانی آنها اهمیت نمی‌دهند».
به گزارش خبرنامه امیرکبیر، چهار دانشجوی بازداشتی امیرکیبر همچنین در اعتراض به نگهداری در سلول انفرادی و «برخوردهای کینه‌ورزانه نیروهای امنیتی» از روز اول بازداشت خود دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

خبرنامه امیرکبیر می‌نویسد از میان این بازداشتی‌ها مجید توکلی از خوردن آب نیز امتناع می‌کند و «وارد اعتصاب غذای خشک شده و در وضعیت جسمی بسیار خطرناکی قرار دارد».

مجید توکلی از اردیبهشت سال ۱۳۸۶مدت ۱۵ماه در پرونده «جعل نشریات دانشجويي دانشگاه امیرکبیر تهران» در بازداشت به سر برد، اما در نهایت تبرئه و اوایل پاییز امسال آزاد شد.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران با اشاره به این که این بازداشت‌ها «نقض آشکار قوانین ملی و حقوق بشر بین‌المللی» است از مقامات قوه قضاییه ایران خواست هم صادرکنندگان دستور بازداشت‌ها و هم بازداشت‌کنندگان را «به محاکمه بکشند».

هادی قائمی، سخنگوی این کمپین،‌ ضمن آن که خواستار آزادی فوری بازداشت‌شدگان شده است از مقامات قضایی ایران خواسته است «در مورد این بازداشت‌ها و دستگیری‌های غیرقانونی تحقیق و تفحص کنند».
XS
SM
MD
LG