لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۹

دستکم هفت زائر ايرانی در انفجار انتحاری در عراق کشته شدند


حمله به اتوبوس زائران ایرانی در عراق دستکم ده کشته برجای گذاشت
حمله به اتوبوس زائران ایرانی در عراق دستکم ده کشته برجای گذاشت

مقامات عراقی روز سه شنبه، ۱۱ فروردين، به آسوشتدپرس گفتند بر اثر حمله انتحاری به يک اتوبوس حامل زائران ايرانی، در منطقه التاجی در شمال بغداد، دستکم ده نفر از جمله هفت زائر ایرانی جان باختند.

رانندهٔ اتوبوس و دو زن ايرانی از جمله کشته شدگان هستند. دستکم ۱۴ نفر هم در اين حمله مجروح شدند. اين زائران از سامرا بازمی گشتند.

پیشتر خبرگزاری ایرنا از کشته شدن يک زائر ايرانی و مجروج شدن ۹ نفر ديگر خبر داد.

پليس عراق حمله به اتوبوس حامل زائران ايرانی را عمليات انتحاری اعلام کرده است.

معاون سازمان حج و زيارت ايران نیز گفته است که «بررسی‌های تکميلی» درباره تعداد کشته ها و مجروحان اين حادثه ادامه دارد.

ناصر خدر‌نژاد گفت که خودروی حامل زائران ايرانی در حال حرکت در مسيری بوده سازمان حج و زيارت، تردد در آن مسير را ممنوع اعلام کرده بود.

وی اضافه کرد: «بررسی انجام شده تا اين لحظه نشان داده است که اين کاروان، جزو کاروان‌های سازمان حج و زيارت نبوده و به صورت آزاد اقدام به سفر به عتبات عاليات کرده بودند.»

به گفته آقای خدر نژاد اين بمب در مسير حرکت خودروی حامل زائران ايرانی به سمت سامرا منفجر شده است.

در همين حال به گزارش خبرگزاری ايسنا،سازمان حج و زيارت ايران از زمان تشديد حملات گروه «حکومت اسلامی» (داعش) به شمال عراق، شهر سامرا را از فهرست مقاصد سفر کاروان‌های زيارتی ايران حذف کرده بود اما «گروه‌های آزاد» بدون توجه به اين هشدارها معمولا به سامرا هم سفر می‌کنند.

شهر سامرا در ۱۱۰ کيلومتری شمال بغداد يکی از شهرهای عمدتا سنی‌نشين است که برخی از اماکن مقدس شيعيان در آن واقع شده‌ است.

درسالهای گذشته تعدادی از زائران ايرانی براثر انفجار بمب در عراق کشته شده‌اند.
مقامات عراق در ۱۷ خرداد ۹۲ از مرگ «۱۶ زائر ايرانی» در پی انفجار يک خودروی بمب‌گذاری شده در شهرکی واقع در شمال بغداد خبر داده بودند.

تنها دو هفته قبل از اين اتفاق نيز در شهر سامرا گروه ديگری از زائران ايرانی هدف حمله قرار گرفته و ۵ تن از آنان کشته و ۱۷ نيز مجروح شده بودند.

همزمان با سفر شيعيان، از جمله شيعيان ايران برای برگزاری مراسم اربعين در عراق، بر اثر انفجار شش خمپاره در روز جمعه، ۲۱ آذر ۹۳ در شهر کربلای عراق «يک نفر» کشته و «چهار نفر» مجروح شدند. هيچ يک از کشته و مجروحان ايرانی نبودند.

XS
SM
MD
LG