لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۹

چقدر طول می کشد ثروتمندترين مرد دنيا پولش را خرج کند؟


کارلوس اسليم
کارلوس اسليم

از شروع بحران اقتصادی جهانی تعداد ميلياردهای دنيا دو برابر شده است. سازمان خيريه اکسفام (Oxfam) با انتشار پژوهشی تازه گفته است انفجار نابرابری به يک برنامه عمل فوری نياز دارد و هشدار داده است که «ميزان نابرابری اقتصادی به شديدترين سطح رسيده است.»

روزنامه بريتانيايی گاردين در گزارشی می نويسد بنا به آمارهای آکسفام اگر کارلوس اسليم ثروتمندترن مرد دنيا روزی يک ميليون دلار خرج کند، می تواند دارايی هشتاد ميليارد دلاری اش را پس از۲۲۰ سال به پايان ببرد.

اکسفام گفته است تعداد ميلياردرهای دنيا از ۷۹۳ نفر در مارس سال ۲۰۰۹ به ۱۶۴۵ نفر در مارس سال ۲۰۱۴ رسيده است. بر اساس محاسبات اين موسسه خيريه، دارايی ۸۵ نفر از ثروتمندترين افراد دنيا با دارايی نيمی از فقيرترين جمعيت دنيا برابر است.

گزارش اکسفام تصديق کرده که نابرابری ميان کشورها ظرف ۱۴ سال گذشته کاهش يافته اما مدعی شده اين نابرابری در داخل کشورهاست که بيشترين اهميت را دارد.

بنا بر گزارش اکسفام، ۷۰ درصد از مردمان جهان در کشورهايی زندگی ميکنند که فاصلهٔ ميان فقير و ثروتمند طی ۳۰ سال گذشته بيشتر شده و همزمان حتی نابرابری ثروت فردی شديدتر شده است.

«اِما سيری» از مؤلفان گزارش «برابرش سازيد» اُکسفام در گفتگو با خبرنگاران در لندن اظهار داشت: «بويژه ظرف ۳۰ سال اخير، شکاف ميان غنی و فقير واقعا گسترش يافته اما نکتهٔ جالب اينکه بنا بر داده‌های شرکت «کرديت سوئيس» پيش از بحران مالی، نابرابری و آن شکاف به نوعی داشت يک خرده کم ميشد و پس از آن، از سال ۲۰۰۹ دوباره دارد بيشتر ميشود.»

اُکسفام که در سال ۱۹۴۲ ميلادی در شهر آکسفورد در انگلستان تأسيس شد، کنفدراسيونی بين‌المللی متشکل از ۱۷ سازمان است که در بيش از ۹۰ کشور جهان با هدف يافتن راههايی برای از بين بردن فقر و آنچه بی عدالتی در جهان ميخواند فعاليت ميکند.

XS
SM
MD
LG