لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۳

تاييد احکام زندان برای ۱۸ نوکیش مسيحی طی دو ماه اخير


کلیسای جماعت ربانی تهران
کلیسای جماعت ربانی تهران

یکی از مسئولان «کميته ماده ۱۸» وابسته به شورای کليساهای ايرانی همگام، در گفتگویی با رادیو فردا از صدور و تاييد احکام زندان برای ۱۸​ نوکيش مسيحی خبر می‌دهد.

پيروز فربد به رادیو فردا می گوید «عليرغم وعده‌های دولت حسن روحانی، رئيس جمهور ايران، مبنی بر رفع نگاه و رويکرد امنيتی نسبت به اقليت‌های مذهبی، روند تعطيلی کليساهای فارسی زبان، بازداشت و صدور احکام غير قانونی عليه مسيحيان فعال همچنان ادامه دارد.»

بر اساس گزارش‌های متعدد سازمان ملل متحد و سازمان‌های غير دولتی مدافع حقوق بشر و آزادی رسانه‌ در دنيا، جمهوری اسلامی ايران همواره در ميان سرکوبگرترين دولت‌های جهان عليه مطبوعات، روزنامه‌نگاران، فعالان سياسی‌ـ‌ مدنی، روشنفکران و دگرانديشان، اقليت‌های دينی و نهادهای مدنی و اجتماعی قرار داشته است.

بنا بر گزارش «کميته ماده ۱۸» در حال حاضر بيش از ۹۳ تن از مسيحيان ايرانی به دلايل عقيدتی و فعاليت‌های کليسايی در زندان‌های جمهوری اسلامی به سر می‌برند.

اخیرا رابرت نیکلسون، وزیر خارجه کانادا، نیز دولت ایران را به آزار و تعقیب سازمان یافته اقلیت های مذهبی متهم کرد.

این در حالی است که محمدجواد ظریف،وزیر خارجه ایران،اوایل اردیبهشت ماه،گفته بود «هيچ کسی را در ايران به خاطر عقيده‌اش زندانی نمی‌کنيم.»

بنا بر گزارش «کميته ماده ۱۸»، در آخرين مورد حکم يک سال زندان و دو سال ممنوعيت خروج از کشور برای ۱۳ تن از نوکیشان مسیحی به تاييد شعبه ۱۴ دادگاه تجديد نظر استان اصفهان رسيده است.

نسرين کيامرزی، سارا فولادی، مريم باطنی نيا، اکبر احمدی، بيتا جعفری، عباس کيانی، فاطمه زارعی، معصومی دشتی، رامين بختياروند، ندا فولادی، سميرا فولادی، و دو تن ديگر از شهروندان مسيحی روز چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۱ طی يورش مأموران امنيتی به گردهمايی آنها در کليسای خانگی بازداشت شده بودند.

پيروز فربد می گوید «این افراد طی يک ماه بعد از دستگيری، و پس از بازجويی‌های مقدماتی، اين مسيحيان ايرانی به طور موقت و با قيد وثيقه آزاد شدند. دادگاه انقلاب شهرستان شاهين شهر هر ۱۳ تن را پيشتر به اتهام "تبليغ عليه نظام، تبليغ مسيحيت تبشيری و نيز تشکيل کليساهای خانگی"، بر اساس ماده ۵۰۰ از کتاب تعزيرات و مجازات‌های بازدارنده به تحمل يک سال حبس تعزيری و دو سال ممنوعيت از خروج از کشور محکوم کرد. اين حکم که در فروردين ماه گذشته به تاييد دادگاه تجديد نظر رسيد به تازگی به آنان ابلاغ شده است.»

بنا بر گزارش «کميته ماده ۱۸» در حال حاضر بيش از ۹۳ تن از مسيحيان ايرانی به دلايل عقيدتی و فعاليت‌های کليسايی در زندان‌های جمهوری اسلامی به سر می‌برند.

در دو ماه اول سال جاری صدور حداقل ۲۳ سال و ۹ ماه حکم زندان برای ۱۸ شهروند مسيحی در شهرهای رشت، تنکابن، کرج و اصفهان گزارش شده است. همزمان دستگيرهای تازه‌ای در شهرهای بوشهر و تنکابن نيز گزارش شده‌اند.

از انقلاب تاکنون چند رهبر کليسا در ايران کشته شده‌اند و صدها مسيحی نيز تحت بازجويی بوده و زندانی شده‌اند. چاپ کتاب مقدس به زبان فارسی ممنوع شده و برخی از کليساها تعطيل و از مراسم کليسايی جلوگيری به عمل آمده است.

XS
SM
MD
LG