لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۲۵

دايناسوری به اندازه کبوتر با بال های خفاش


دانشمندان در چين از کشف عجيب ترين جانور پرنده ای که تاکنون شناخته شده است خبر دادند. اين جانور يک دايناسور به اندازه کبوتر با بال هايی شبيه به خفاش بوده و از قرار معلوم کمی قبل از پيدايش نسل اول پرندگان می زيسته است.

خبرگزاری رويترز می گويد که دانشمندان چينی اين جانور را « ئی چی» نام گذاری کرده اند که در زبان چينی ماندارين به معنی «بال عجيب» است.

شواهد نشان می دهد که حدود ۱۶۰ ميليون سال پيش ودر دوران ژوراسيک يعنی ۱۰ ميليون سال قبل از آرکئوپتريکس (کهن بال) که اولين گونه پرنده شناخته شده است، زندگی می کرده است.

اين کشف دانشمندان در تازه ترين شماره مجله علمی نيچر منتشر شده است.
اين گونه خويشاوند پرندگان تلقی می شود ولی ترکيب و ساختار بالهای آن شبيه خزندگان بالدار هم دوره خود و خفاش هاست که صد ميليون سال بعد به وجود آمدند.

بالهای آن به جای اينکه مثل پرندگان از پر پوشيده باشد استخوانبندی بسيار سختی داشته و پوشش آن از جنس بافت های غشايی بوده است.

کاروين ساليوان از بخش ديرينه شناسی جانوران مهره دار در دانشگاه پکن گفت:«به سختی می توان تصور کرد که اين جانور می توانسته به خوبی بال بزند چون استخوانهايی که به مچ دست های او وصل بودند انعطاف چندانی نداشتند. بنابراين حدس ما اين است که ئی چی می توانسته در هوا شناور بماند و يا حداکثر می توانسته در حالت شناور کمی هم بال بزند.»

کاروين ساليوان افزود:«کشف دايناسوری با بالهای استخوانی و پوستی غشايی خارق العاده و غيرمنتظره بود. اين گونه جانوری روند تکامل در آن دوران و تغييرات در نسل دايناسورهايی را که قبل از پرندگان زندگی می کردند به خوبی نشان می دهد.»

حدس زده می شود که اين دايناسور کوچک روی درختان زندگی می کرده و با دندان های ميخ شکل خود از پستانداران کوچک، مارمولک ها، حشرات و احتمالا ميوه درختان تغذيه می کرده است.

شينگ ژو از آکادمی علوم چين و اساتيد دانشگاه لين ئی گفت:«در حقيقت اين دايناسور از اولين گونه پرنده ها فاصله چندانی ندارد. او به يک گروه عجيب از دايناسورها به نام اپيدندروسور تعلق دارد که با گونه های اوليه پرندگان مثل آرکئوپتريکس خويشاوندی نزديکی دارند.»

«ئی چی» کوتاه ترين نامی است که تاکنون برای بيش از ۷۰۰ گونه کشف شده از دايناسورها انتخاب شده است. دانشمندان در چين از کشف عجيب ترين جانور پرنده ای که تاکنون شناخته شده است خبر دادند. اين جانور يک دايناسور به اندازه کبوتر با بالهايی شبيه به خفاش بوده و از قرار معلوم کمی قبل از پيدايش نسل اول پرندگان می زيسته است.​

XS
SM
MD
LG