لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۵

هيگ: اختلافات مهم بین ایران و شش قدرت جهانی باقی است


ويليام هيگ، وزير امورخارجه بريتانيا، در مصاحبه‌ای با روزنامه اتريشی «وينر زايتونگ» که روز پنجشنبه منتشر شد، گفت: «دسترسی به توافق در مذاکرات با ايران به هيچ وجه قطعی نيست و هنوز اختلافات مهمی باقی است که بايد رفع شود.»

به گزارش خبرگزاری رويترز، آقای هيگ افزود: «من معتقدم مذاکرات جاری بهترين فرصتی است که در سال ها برای حل اين معضل پديد آمده است.»

لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه نیز روز سه شنبه گفت که بر سر هیچ یک از مسائل اصلی در گفت‌وگوهای میان ایران و گروه ۱+۵ توافق نشده است و ایالات متحده آمریکا از وزیران امور خارجه این گروه خواسته تا به مذاکرات وین بپیوندند.

به نوشته وال استریت جورنال، وزﯾﺮان اﻣﻮر ﺧﺎرجه گروه ۱+۵، این هفته برای حضور در ﺷﺸﻤﯿﻦ دور گفت وگوهای هسته ای ایران و قدرت های جهانی درﺑﺎره راه ﺣﻞ ﺟﺎﻣﻊ ھﺴته ای در وین حاضر می شوند.

مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۵ هم اکنون در وین، پایتخت اتریش جریان دارد و طرفین قرار است که در این دور ششم از گفت‌وگوها، توافق موقت ژنو در آذرماه پارسال را به یک توافق جامع و نهایی تبدیل کنند. طرفین تا پایان تیرماه فرصت دارند که به توافقی در این زمینه برسند.

اکنون وب سایت وال استریت جورنال گزارش داده که این حضور به دلیل دستیابی هرچه سریعتر به یک راه حل و متن جامع هسته ای تا پیش از پایان مدت زمان شش ماهه یعنی ۲۹ تیرماه ضرورت دارد.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در تازه‌ترین اظهار نظر خود که روز ۱۶ تیر بیان کرد از موارد اختلافی میان ایران و پنج به علاوه یک پرده برداشت و «ظرفیت غنی‌سازی»، «تحقیق و توسعه» و «تاسیسات فردو» را سه مسئله مهم در چانه‌زنی هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ بر شمرد.

غرب نگران است که ايران در پوشش برنامه هسته‌ای خود که آن را صلح آميز می‌داند به دنبال ساخت سلاح اتمی باشد. جمهوری اسلامی اين ادعا را رد کرده و می گوید که چنين قصدی ندارد.

XS
SM
MD
LG