لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۸

«معمای هویت متهم انفجار سال ۶۰»


روزنامه اعتماد در تیتر یک شماره سه شنبه خود «مقصران توقیف دو میلیاردی»، نوشته است: «بیانیه رسمی کارگروه ویژه دولت، انگشت اتهام درباره توقیف دو میلیارد دلار از اموال ایران در آمریکا را به سمت مسئولان دولت احمدی‌نژاد گرفت.»

این روزنامه با تاکید براینکه «حسن روحانی به وعده خود وفا» کرد و روز دوشنبه کار گروه ویژه دولت برای معرفی مقصران خرید اوراق قرضه در آمریکا عمل کرد، اوراق قرضه‌ای که با حکم دیوان عالی آمریکا برای پرداخت غرامت به خانواده تفنگداران آمریکایی کشته شده در انفجار سال ۱۹۸۳ بیروت توقیف شده است.

به نوشته اعتماد، کارگروه ویژه دولت به ریاست علی طیب نیا وزیر اقتصاد در گزارش ۱۶ صفحه‌ای خود مقصر خرید این اوراق قرضه را مقام‌های دولت سابق معرفی کرده و ـخواستار آن شده که ادامه بررسی و تصمیم گیری درباره عوامل توقیف در شورای عالی امنیت ملی دنبال شود.»

روزنامه همدلی هم در تیتر یک خود با عنوان «گزارشی با یک علامت سؤال بزرگ»، نوشته است: براساس گزارش کارگروه ویژه دولت، با وجود طرح شکایت در سال ۱۳۸۲ و احتمال محکومیت ایران در پرونده پترسون خرید اوراق قرضه تا سال ۸۷ توسط بانک مرکزی ایران ادامه داشته است و اکنون این سئوال وجود دارد که «چرا در فرصت خطیر پاییز ۸۶ تا خرداد ۸۷» برای تبدیل یا انتقال پول این اوراق قرضه اقدامی نشده است.

«جریان مشکوک ضدعارف درپاستور» تی‌تر یک شماره سه شنبه روزنامه آفتاب یزد هشداری به حسن روحانی است. این روزنامه نوشته است: «شنیدن اینکه افرادی در کابینه دولت حسن روحانی برای استمرار ریاست اصولگرایان در مجلس به صورت گسترده در حال فعالیت هستند نه تنها داغ بر دل‌ها می‌نشاند بلکه خبر از ناسپاســی و قدرنا‌شناسی عده‌ای می‌دهد که در حال تبلیغ بر ضد محمدرضا عارف هستند.»

روزنامه آرمان در گزارشی با تیتر «معمای هویت متهم انفجار سال ۶۰» نوشته است: «فرد دستگیر شده در آلبانی که در انفجار دفتر نخست وزیری سال ۶۰ نقش داشته است به تدریج تبدیل به موضوعی شده که هر روز مقامات نیروی انتظامی جزئیاتی از آن را منتشر می‌کنند.»

به نوشته این روزنامه «روز نخست که اعلام شد این فرد بازداشت شده است برخی تصور کردند فرد بازداشت شده کشمیری عامل اصلی انفجار دفتر نخست وزیری بوده که یک روز بعد سعید منتظرالمهدی سخنگوی نیروی انتظامی این موضوع را رد کرد و خبر داد که شخص بازداشت شده یک زن است. پس از این خبر بود که برخی سایت‌های خبری دوباره به گمانه زنی پرداختند و نوشتند که شخص بازداشت شده زهره عطریانفر است»، اما روز دوشنبه «این گمانه هم رد شد» و حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی گمانه زنی‌ها درباره نام فرد دستگیر شده در کشور آلبانی را رد کرد و گفت که پلیس به دنبال استرداد این زن به کشور است.»

روزنامه وقایع اتفاقیه در گزارشی با تیتر «دلواپسی‌های نطق آخر»، نوشته است: «حمله به دولت، برجام و هاشمی در روزهای آخر مجلس» اوج گرفته است. به نوشته این روزنامه جواد کریمی قدوسی در مجلس گفته است: «ضربه هاشمی به انقلاب، اسلام و ملت در سال ۸۸ از ضربه منافقین ابتدای انقلاب کمتر نبود.»

روزنامه شرق در گزارشی با تی‌تر «دردسر تازه خانواده هاشمی» از «اعتراضات شدید به دیدار فائزه با فریبا کمال آبادی زندانی بهائی» گزارش داده است.
این روزنامه با تاکید براینکه انتشار یک عکس از دیدار فائزه هاشمی با فریبا کمال آبادی از رهبران جامعه بهائی که گس از هشت سال از زندان به مرخصی آمده بود «چنان تأثیری بر فضای سیاسی ایران گذاشت که شاید کسی تصورش را نمی‌کرد.»

شرق با یادآوری اینکه فائزه هاشمی‌رفسنجانی زمانی با فریبا کمال آبادی در زندان اوین هم‌بند بود، نوشته است: «پس از این دیدار، تصویر آن در برخی رسانه‌ها منتشر شد که اعتراضاتی از جمله اظهارات اکبر هاشمی رفسنجانی را به‌همراه داشت که گفت: «فائزه اشتباه بدی کرده و باید آن را تصحیح و جبران کند»، اما فائزه هاشمی در گفت‌وگو با یورونیوز فارسی گفته است: «هیچ کار خلافی نکرده، پشیمان نیستم و کسانی که به این دلیل حمله می‌کنند دغدغه دین ندارند» ف ضمن اینکه «موضع من نسبت به بهائی‌ها، موضوع حقوق‌بشری است. اینکه ما به‌عنوان دین این‌گونه تبعیض قائل شویم، درست نیست.»

این روزنامه همچنین به اظهارات فرمانده بسیج علیه فائزه هاشمی و متهم کردن دختر رئیس مجمع تشخیص مصلح نظام به «خیانت» اشاره کرده و از قول محمدرضا نقدی نوشته است: «باید با قاطعیت با این انحرافات برخورد شود.»

به نوشته شرق درحالی که روز دوشنبه سعید ربدوست‌مطلق، دبیر شورای مرکزی مرکز تعاون ایثارگران انقلاب اسلامی، از ارسال طومار شکایت با امضای هزار و پانصد نفر به دادستانی خبر داد، حسام الدین آشنا مشاور حسن روحانی هم در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: «ای‌کاش آنانی که نام بزرگشان بر نام کوچکشان غلبه دارد به‌جای انتشار تصاویر عیددیدنی‌های پسانوروزی، کمی هم در عواقب امور اندیشه و نصیحت پدر را آویزه گوش می‌کردند. کاش می‌دانستند که با این کار نه کمکی به میزبان کرده‌اند و نه باری از ایران برداشته‌اند.»

این روزنامه همچنین نوشته است: جواد کریمی‌قدوسی، محمد سلیمانی، سیدامیر قاضی‌زاده‌هاشمی و حجت‌الاسلام سیدعلی طاهری و «چندنفر از نمایندگان مجلس نهم ضمن اعتراض به این دیدار خواهان برخورد قوه قضائیه با فائزه هاشمی شده‌اند» و هادی صادقی معاون فرهنگی قوه ‌قضائیه هم در این رابطه گفته است: «دیدار فائزه هاشمی با برخی از اعضای فرقه بهائیت قابل‌توجیه نیست. این اقدام خطا بوده و هیچ‌ توجیهی ندارد.»

تعدادی از روزنامه‌های نزدیک به اصولگرایان هم در صفحه یک شماره سه شنبه خود فائزه هاشمی را به خاطر دیدار با فریبا کمال آبادی مورد حمله و اتهام قرار داده‌اند. از جمله روزنامه رسالت در تی‌تر یک خود از قول ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید مستقر در قم، نوشته است: «ارتباط با بهائیت جرم و قابل تعقیب است.»

ناصر مکارم شیرازی به رغم اینکه تاکید براینکه «تقویت دشمنان اسلام از نظر شرعی جرم محسوب می‌شود و می‌توان مجرم را تعقیب کرد»، کفته است که با بهائیت «نه فقط به دلیل دشمنی با اسالم بلکه به این دلیل که آن‌ها عوامل آمریکا و اسرائیل هستند، مخالف هستیم.»

رسالت همچنین از قول محمدجواد کولیوند، نماینده فعلی کرج در مجلس، نوشته است: فائزه هاشمی «باید این اشتباه خود را هرچه سریع‌تر جبران و اصلاح و بابت آن از مردم ایران عذرخواهی کند.»

روزنامه حمایت، وابسته به سازمان زندان‌ها، در تی‌تر یک خود از قول صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه نوشته است: «کسانی که منتسب به روحانیت و مسئوان نظام هستند باید بیش از دیگران از هنجارشکنی پرهیز و از چنین کارهایی شرم کنند و بدانند که اگر این هنجارشکنی‌ها منجر به عناوین مجرمانه شود به شدت و بدون ملاحظه نسبت‌ها با آنان برخورد می‌کنیم.»

روزنامه کیهان ضمن حمله به فائژه هاشمی، شماری از زندانیان سیاسی سابق و فعلی را به خاطر دیدار با هم بندیان یا خانواده‌های بهائی به «پیوند جریان نفاق» با بهائیان متهم کرده است.

کیهان همزمان مصاحبه‌ای بی‌نام و نشان از فردی را منتشر کرده که وی را یک «یک متهم بهائی» اعتراضات سال ۸۸ معرفی کرده اسن. این روزنامه از قول این «متهم» بی‌نام نوشته است: در اعتراضات سال ۸۸ «از طریق پیامک یا گفته‌ها و پیشنهادهای بچه‌ها ما کارهایی را انجام می‌دادیم. به طور مثال بچه‌ها می‌گفتند که ما هم روی پشت بام می‌رویم و به جای الله اکبر می‌گفتیم: الله ابهی.»

روزنامه جمهوری اسلامی در یادداشتی با تی‌تر «اشتباه نکنید حقوق بشر این نیست»، خطاب به فاوزه هاشمی نوشته است: «بـه دلیل جایگاهی کـه از نظر خانوادگـی دارید، باید در برقـراری ارتباط با افراد جانب احتیاط را رعایت نمائید» چرا که «شـما در جامعه‌ای زندگی می‌کنید که عده‌ای با بداخلاقی و بی‌انصافی در صدد هستند با اندک بهانه‌ای تمام سوابق جهادی و خدمات بزرگ و درخشان پدرتان آیت الله هاشمی رفسنجانی را نادیده بگیرند و به ایشان ضربه بزنند.»

یادداشت نویس روزنامه جمهوری اسلامی تخریب کننگان اکبر هاشمی رفسنجانی را به دو دشته تقسیم کرده و نوشته است: «عده‌ای به دلیل تشنگی قدرت» می‌خواهند وی را «از سر راه خود بردارند تا بتوانند قدرت را به انحصار خود در آورند و هرچه می‌خواهند با انقلاب و نظام انجام دهند، هرچند بعضی از آن‌ها این کار را با قصد قربت انجام می‌دهند»، و دسته دوم «ماموریت دارند از طریق ضربیه وارد کردن به ایشان، به اصل انقلاب و نظام ضربه بزنند.»

روزنامه ایران خبر داده که «سروش فرهادیان از روزنامه‌نگاران اصلاح‌طلب با شکایت یکی از نهادهای نظامی به اتهام تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی به بازپرسی شعبه اول دادسرای اراک احضار و پس از تفهیم اتهام و انجام تحقیقات مقدماتی با قرار کفالت» آزاد شده است.

به نوشته روزنامه ایران «برخی رسانه‌های اصولگرا از این روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب به عنوان سازمان دهنده اصلی ستادهای اصلاح طلبان، امید، در دور دوم انتخابات در استان مرکزی یاد کردند که اصلاح‌طلبان او را از تهران برای انجام مأموریت پیروزی در انتخابات استان مرکزی در ایام برگزاری دور دوم انتخابات به اراک فرستاده بودند.» سروش فرهادیان در حال حاضر سردبیر هفته‌نامه «‌روبه‌رو» است.

این روزنامه همچنین از بازداشت مهدی بوترابی خبر داده و وی را «مدیر پرشین بلاگ» معرفی کرده است. مهدی بوترابی در سال ۸۸ نیز بازداشت شده بود.
روزنامه ایران همچنین به «اخبار ضد و نقیض» درباره آزادی حامد طالبی متهم انتشار عکس‌های منتسب به مینو خالقی خبر داده است. به نوشته این روزنامه، درحالی که عبدالرضا داوری از نزدیک به دولت قبل، از آزادی حامد طالبی خبر داده، مقام‌های مسئول به این روزنامه گفته‌اند که متهم انتشار عکس‌های منتسب به مینو خالقی در کانال تلگرامی «قیچی» هنوز آزاد نشده و «در صورت تأمین قرار، از زندان آزاد خواهد شد.»

همزمان روزنامه قانون از قول کار‌شناسان شرکت کننده در «همایش ملی وضعیت کنونى و آینده حقوق ارتباطات و رسانه در ایران» نسبت به «استاندارد دوگانه در برخورد با رسانه‌ها» انتقاد کرده است.

این روزنامه همچنین از قول محمدمهدی فرقانی یکی از سخنرانان این همیش نوشته است: «در حقوق مطبوعات ما به خوبی شاهد حق پاســخگویی مطبوعات هســتیم؛ در این راستا در صورت اشتباه ملزم به پاسخگویی هستند و دو ونیم برابر مطلب منتشر شــده باید جوابیه چاپ کنند. اما آیا این پاسخگویی در مورد تلویزیون با پوشش سراسری و ۸۰ میلیونی هم تعبیه شده است؟ ما بار‌ها شاهد تهمت، افترا و هتک حرمت اشخاص در تلویزیون بوده‌ایم اما هیچ حق پاسخگویی برای شهروندان در نظر گرفته نشده است.»

روزنامه قانون در شماره سه شنبه خود با الهام از فیلم «آفساید» جعفر پناهی، گزارشی منتشر کرده است با تیتر «دختران در آفساید» که روایت ورود دختری با لباس مبدل پسرانه به ورزشگاه آزادی در روز بازی پرسپولیس و راه آهن است.
روزنامه قانون همچنین نوشته است: «او لحظاتی بعد از شروع بازی عکسی از

خودش در فضای مجازی منتشر کرد و نوشت: گفته بودم به ورزشگاه آزادی می‌روم و بالاخره آمدم. دخترک ۲۱ ساله‌ای که ۵ پیراهن و ۵ شلوار را روی هم پوشیده بود تا لو نرود، حالا با مشکل بزرگی مواجه شده است؛ تهدید به بازداشت و حتی مرگ.»

به نوشته روزنامه قانون یک کاربر در کامنتی این دختر جوان را به مرگ تهدید کرده و نوشته است: «باید این دختر هنجارشکن بازداشت شده و در مقابل ورزشگاه آزادی در قفس آهنی سوزانده شود تا درس عبرتی برای تمامی‌بانوان فوتبال دوست نه تنها در ایران بلکه در کل جهان شود»، اما حالا این دختر جوان می‌گوید: «به کدامین جرم مرا می‌خواهند بسوزانند؟ به کدامین جرم می‌خواهند آتشم بزنند؟ شاید به جرم لذت تماشا و تشویق زنده تیمم! یا شاید بودن در میان مردانی که مرا ناموس می‌خوانند.‌‌ همان مردانی که پایش برسد برای غیرتشان، با خاطر محافظت از جنس من خون می‌ریزند و جان می‌دهند.»

روزنامه وقایع اتفاقیه در گزارشی با تی‌تر «آفت برج-باغ بر جان باغات پایتخت» نوشته است: «حال باغ‌های تهران اورژانسی است و مسئولان شهری هم از این اوضاع باخبرند اما طرحی که می‌تواند درختان شهر را از هراس بلعیده شدن برهاند، سرنوشتی نامعلوم دارد و بسیاری دیگر به اجرائی شدن آن امیدوار نیستند.»

این روزنامه اشاره کرده که «باوجود تلاش برخی اعضای شورای شهر بر صیانت از باغات شهر»، اما طرح «صیانت و حفاظت از باغات و اراضی مزروعی شهر تهران» با مخالفت جدی چهار نفر از اعضای شورای شهر تهران باردیگر به کمیسیون‌ها ارجاع داده شد.

«خاستگاه پولداران ایرانی» سرمقاله شماره سه شنبه روزنامه تعادل است که در آن منطور بیطرف نوشته است: «اگر کمی در زندگی این «بچه پولدار»‌ها کندوکاو کنید متوجه می‌شوید پدر اکثر آن‌ها اگر رانتخوار نباشند از مزیت‌هایی که شرایط اقتصادی-سیاسی کشور به طور ویژه برای آن‌ها فراهم کرده برخوردار شده‌اند.»

XS
SM
MD
LG