لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۰

وزیر اطلاعات اسرائیل: کشورها در زمان دست‌يابی به توافق اوليه ژنو، اشتباه کردند


 کنفرانس امنيتی مونيخ
کنفرانس امنيتی مونيخ

در حاشيه برگزاری کنفرانس امنيتی مونيخ، هانا کاويانی خبرنگار اعزامی راديو فردا با يوال اشتاينيتز، وزير اطلاعات اسرائيل گفت‌وگويی انجام داده است.

گفتگوی هانا کاویانی با وزیر اطلاعات اسرائیل
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:53 0:00
لینک مستقیم

آقای اشتاينيتز، ‌در اين گفت‌وگو در پاسخ به اين مطلب که «شما در حالی خواستار برچيده شدن برنامه هسته ای ايران هستيد که متحدانتان قبول کرده‌اند ايران يک برنامه محدود غنی سازی داشته باشد»، اعلام کرد: «ما بسيار متاسفيم. فکر می‌کنيم که کشورها در زمان دست‌يابی به توافق اوليه ژنو، اشتباه را انجام دادند. ما ابتدا می‌شنيديم که دنيا درباره يک برنامه غنی سازی نمادين برای ايران صحبت می‌کرد آن‌هم با چند صد سانتريفوژ محدود که ما اين را هم نمی‌پسنديدم؛ اما حال می‌بينيم که صحبت از هزاران سانتريفوژ است. اين می‌تواند به معنای ايران باشد که ايران به عنوان يک کشور در مرز دست‌يابی به سلاح اتمی باقی بماند و به نظر ما اين خطرناک است.»

به گفته آقای اشتاينيتز، «دنيا بايد بيشتر مواظب باشد و توافقی با ايران بايد صورت گيرد که اين کشور، تنها چند ماه با دست‌يابی به بمب فاصله نداشته باشد، بلکه اين فاصله بايد چند سال باشد.»

در ادامه،‌ وزير اطلاعات اسرائيل درباره اين‌که اگر ايران و شش کشور به توافق دست يابند و خواسته‌های اسرائيل در اين توافق نباشد، اين کشور چه خواهد کرد، گفت: «به نظر نمی آيند فعلا توافقی در کار باشد و اگر آن‌ها بر سر يکی از موضوعات توافق کنند، به معنای توافق کامل نيست. اما اگر توافقی به دست بيايد که مطلوب ما نباشد، دراين‌باره صحبت خواهيم کرد.»

وزير اطلاعات اسرائيل در ادامه اعلام کرد: «همان‌طورکه نخست وزير نتانياهو گفته است اسرائيل قبول نخواهد کرد که ايران سلاح هسته‌ای توليد کند. چرا که رهبر ايران آيت‌الله خامنه‌ای از نابودی اسرائيل و حتی يک هولوکاست ديگر صحبت می‌کند و اين‌که چنين تندروهايی چون خامنه ای و روحانی به سلاح اتمی دست يابند، برای ما قابل قبول نيست و موجوديت ما را تهديد می کند.»

آقای اشتاينيتز در پايان گفت‌وگو با راديو فردا افزود: «هنوز می‌گوييم که دست‌يابی به توافق با ايران بر سر برنامه اتمی کافی نيست و تهران بايد رفتار خود در خاورميانه را تغيير دهد. ايران نبايد اين همه پول و اسلحه به کشورهای مختلف بدهد. اسلحه و پولی که متعلق به مردم ايران است.»

اين گفته‌های وزير اطلاعات اسرائيل درحالی مطرح شده که جمهوری اسلامی ايران، همواره بر استفاده صلح‌آميز از انرژی هسته‌ای تاکيد داشته و مقامات ايرانی اعلام کرده‌اند که به دنبال دستيابی به سلاح هسته‌ايی نيستند.

  • 16x9 Image

    هانا کاویانی

    هانا کاویانی، از سال ۱۳۸۶ با رادیو فردا به عنوان خبرنگار و گزارشگر همکاری می‌کند. او در این مدت تحولات سیاسی و دیپلماتیک از جمله فراز و فرودهای مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران، و مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را از نزدیک دنبال کرده است.

XS
SM
MD
LG