لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۹

خامنه‌ای: دشمن در قضیه هسته‌ای نمی‌تواند ایران را به زانو درآورد


رهبر جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه ۴ آذر، یک روز پس از تمدید مهلت مذاکرات هسته‌ای گفت: «دشمن در قضیه هسته‌ای نتوانست جمهوری اسلامی را به زانو درآورد و نخواهد توانست.» علی خامنه‌ای همچنین تاکید کرد «تسلیح کرانه باختری قطعا انجام خواهد شد.»

به گزارش خبرگزاری ایرنا، آقای خامنه‌ای در ديدار با شرکت‌کنندگان کنگره جهانی «جريان‌های افراطی و تکفيری از ديدگاه علمای اسلام» گفت: «آمريکا و کشورهای استعمارگر اروپايی دور هم جمع شدند تا جمهوری اسلامی ايران را در قضيه هسته ای به زانو درآورند اما نتوانستند و در آينده نيز نخواهند توانست.»

علی سعيدی، نماينده آقای خامنه ای در سپاه پاسداران، روز دوشنبه ۳ آذر گفته بود که تيم مذاکره‌کننده هسته‌ای ايران اصول راهبردی تعيين شده از سوی رهبر جمهوری اسلامی را رعايت کرده است.

آقای خامنه ای پيشتر تاکید کرده بود که به مذاکرات هسته ای ايران با کشورهای گروه ۱+۵ خوشبين نيست و درعين حال مخالفتی هم با آن ندارد.

محمد جواد ظريف، وزير خارجه ايران، در پی تمديد هفت ماهه مذاکرات در مورد برنامه اتمی ايران، در جمع خبرنگاران با تاکيد بر اينکه تهران تلاش دارد در کوتاه‌ترين زمان به «تفاهم» برسد، گفته است «احساس می‌کنم برای رسيدن به چارچوب سياسی توافق يا توافق کلی يا چارچوب توافق، حتما چهار ماه وقت مورد نياز است».

آقای ظريف می‌گويد با نگاه به آنچه گذشته، کسی در يک سال گذشته حتی «آرزوی چنين شرايطی را نمی‌توانست در عالم واقعيت بکند».

جان کری، وزير امور خارجه آمريکا روز دوشنبه گفت که ايران و گروه پنج به علاوه يک پيشرفت قابلی توجهی در مذاکرات برای دستيابی به توافق جامع هسته‌ای داشتند ولی به رغم ارائه ايده‌های جديد، گفت‌وگو‌ها طی ماه‌های آينده همچنان در وضعيت دشواری باقی می‌ماند.

تسلیح کرانه باختری

رهبر جمهوری اسلامی در ادامه سخنان روز سه‌شنبه خود گفت: «همانگونه که قبلاً هم اعلام شد، کرانه باختری باید مسلح و آماده دفاع شود، و این کار قطعاً انجام خواهد شد.»

وی اضافه کرد: «جمهوری اسلامی ایران اسیر محدودیت‌ها و اختلاف‌های مذهبی نشده است و همانگونه که به حزب الله شیعه در لبنان کمک می‌کند، به حماس و جهاد اسلامی و دیگر گروه‌های اهل سنت در فلسطین نیز کمک می‌کند و به این کمک‌ها ادامه خواهد داد.»

رهبر جمهوری اسلامی، چهارشنبه اول مرداد، خواستار «مقاومت قاطع و مسلحانه» در برابر اسرائيل تا پيش از «نابودی» آن شد و گفت که فلسطينی‌ها بايد کرانه باختری را نيز مثل نوار غزه، «مسلح» کنند.

آقای خامنه‌ای اين سخنان را در واکنش به جنگ اخير ميان اسرائيل و حماس بيان کرد.

کرانه باختری رود اردن بر خلاف نوار غزه که در کنترل جنبش اسلام‌گرای حماس قرار دارد، تحت کنترل تشکيلات خودگردان فلسطينی است.

تشکيلات خودگردان فلسطينی، موجوديت اسرائيل را به رسميت می‌شناسد و به دنبال تشکيل دو کشور مستقل اسرائيل و فلسطين در کنار يکديگر است اما حماس، اسرائيل را به رسميت نمی‌شناسد.

«ائتلاف ضد داعش دروغ محض است»

رهبر جمهوری اسلامی در ادامه سخنان خود گروه داعش (حکومت اسلامی) و حکومت‌های به گفته او «پشتيبان» اين گروه را متهم کرد که با «ظاهری اسلامی»، «در خدمت» امريکا، اسرائيل و کشورهايی اروپايی هستند.

وی در بيان دلايل اين ادعای خود گفت: «بيداری اسلامی حرکتی ضد امريکايی، ضد استبداد و ضد دست‌نشاندگان امريکا بود اما جريان تکفيری اين حرکت عظيم ضد استکباری را به جنگ خانگی و برادرکشی ميان مسلمانان تبديل کرد.»

رهبر جمهوری اسلامی پيشتر گفته بود: «شيعه و سنی نبايد با توهين به مقدسات يکديگر به دشمن کمک کنند؛ اگر کسی در اين زمينه آتش‌افروزی کند يقينا به آمريکا و انگليس خبيث و صهيونيسم که پديدآورندگان داعش و القاعده‌اند کمک می‌کند.»

اين سخنان رهبر جمهوری اسلامی درحالی بيان می‌شود که برخی از روحانيون نزديک به رهبر جمهوری اسلامی از جمله محمد تقی مصباح يزدی که آيت الله خامنه‌ای سال‌ها پيش، از او به عنوان «مطهری زمان» نام برده و خواستار استفاده جوانان از انديشه‌های او شده بود، بارها مطالبی را عليه اهل سنت بيان کرده‌اند.

آيت الله خامنه‌ای ائتلاف ضد داعش توسط آمريکا را «دروغ محض» خواند. اين سخنان خامنه ای در حالی بيان می شود که حملات هوايی سنگين آمريکا و ديگر متحدانش در «ائتلاف ضد داعش» موجب کشته شدن صدها نفر از اعضای اين گروه شده و مانع پيشروی اين گروه در مناطقی از عراق و سوريه شده است.

XS
SM
MD
LG