لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۷

آزادسازی قيمت نان کليد خورد


روزنامه اعتماد در گزارشی با تيتر «نطق مطهر»، نوشته است: روز يک شنبه «سخنان علی مطهری درباره حصر با اعتراض‌ و فريادهای "مرگ بر فتنه‌گر" برخی نمايندگان قطع شد.»

عابد فتاحی، نماينده اروميه طی يادداشتی در روزنامه شرق به گزارش جزئيات تنش روز يک شنبه در مجلس شورای اسلامی پرداخته و از جمله نوشته است: وقتی « تعدادی از نمايندگان به ‌سمت علی مطهری هجوم آوردند که در اين موج آقای مطهری نزديک بود به زمين بخورد اما اين اتفاق نيفتاد و تنها دست چپ ايشان مقداری آسيب ديد.»

روزنامه کيهان در صفحه يک خود با تاکيد برآنچه «تجليل گسترده رسانه‌های ضدانقلاب ‌از علی مطهری» توصيف کرده است. اين روزنامه همچنين در سرمقاله خود با طرح پرسش هايی از علی مطهری نوشته است: «ديدگاه‌ها و نظرات وی چه نسبتی با ديدگاه‌ها و نظرات استاد شهيدمرتضی مطهری دارد» و «اگر انتساب نسبی وی با استاد شهيد ناديده گرفته شود، چه باقی می‌ماند؟ »

روزنامه جوان در يادداشتی با تيتر «مطهری و وظيفه نمايندگی» از علی مطهری به عنوان «نماينده هتاک» نامبرده و نوشته است: «بايد اين نماينده هتاک بفهمد که خارج از حوزه وکالت خود عمل می‌کند و حتماً دستگاه‌های مسئول بايد به وی تفهيم کنند اين روند می‌تواند مورد پيگيری حقوقی و قضايی قرار گيرد، چرا که ايشان به دنبال آن است تا در روند قضايی پرونده سران فتنه خلل ايجاد کند.»

اين روزنامه نزديک به سپاه پاسداران نوشته است: «اينکه علیمطهری نهم دی را که اوج بصيرت ملت ايران است، روز «يوم‌الشيطان» نامگذاری می‌کند، مطلبی نيست که بتوان از آن به سهولت عبور کرد. در اينجا بر نمايندگان ملت است که در اعتبارنامه ايشان تشکيک ايجاد کرده و مطهری را فاقد شرايط نمايندگی معرفی کنند، چرا که مطهری برای نجات چند نفر فتنه‌گر، حرکت ملتی را شيطانی دانسته است.»

مهدی موسوی نژاد، نماينده دشتستان در مجلس نهم و يکی از «نخستين معترضان» به نطق ميان دستور علی مطهری در جلسه روز يکشنبه هم در گفت و گو با روزنامه اعتماد گفته است: «کار مطهری تکرار شود، دوباره برخورد می‌کنيم.»

غلامحسين کرباسچی اما طی يادداشتی در روزنامه اعتماد يکی از دلايل ايجاد «سر و صدا» از سوی نمايندگان حامی دولت سابق را مواجه شدن آنها با «اختلاس‌ها و تخلفات ديگر» عنوان کرده و نوشته است: «ممکن است عده‌ ای از مدافعان سرسخت عقايد سياسی علی مطهری با برخی از عقايد فرهنگی او هم‌نظر نباشند اما اين موضوع باعث نمی‌شود که از نظرات سياسی او حمايت نکنيم.»

حجت‌الاسلام حبيب برومند، عضو فراکسيون روحانيون مجلس نهم، طی يادداشتی در روزنامه ايران نوشته است: «از يک سو اين انتقاد به آقای مطهری وارد است که بر ادامه نطق خود در آن شرايط خاص اصرار کرد، اما از سوی ديگر رفتار نمايندگان معترض به هيچ وجه قابل دفاع نيست.»

روزنامه شهروند در تيتر يک شماره دوشنبه خود گزارشی درباره «بی سابقه ترين کاوش باستانشناسی در جنوب تهران» منتشر کرده و نوشته است: «يک اسکلت، تاريخ تهران را تغيير داد.»

روزنامه کار‌و‌کارگر با اشاره به آغاز «آزادسازی قيمت نان»، از قول رئيس اتحاديه نانوايان سنگکی از «آزادپزی نان سنگک در ۳۴ نانوايی شهر تهران» خبرداده است.
روزنامه وطن امروز در شماره دوشنبه ضمن انتشار اظهارات جانشين فرمانده نيروی انتظامی درباره «اولويت های نيروی انتظامی در مبارزه با قاچاق»، نوشته است: برخورد با «کالاهای ضدامنيتی و ضدفرهنگی از جمله سلاح و مشروبات الکلی » در صدر اولويت های اين نيرو است.

گزارش اعتماد از لحظات تنش و التهاب در مجلس

روزنامه اعتماد با انتشار طرحی از علی مطهری در حين نطق ميان دستور، در گزارشی با تيتر «نطق مطهر»، نوشته است: روز يک شنبه «سخنان علی مطهری درباره حصر با اعتراض‌و فريادهای "مرگ بر فتنه‌گر" برخی نمايندگان قطع شد.»

احسان بداغی خبرنگار روزنامه اعتماد درباره رويدادهای روز يک شنبه در مجلس شورای اسلامی نوشته است: «علی مطهری ديروز خود خودش بود؛ نيمی اصولگرايی تمام‌عيار و نيمی اصلاح‌طلبی تمام قد. نطقش که شروع شد "به‌به" و "چه‌چه" نمايندگان هم شروع شد. بحث ساپورت بود و ساپورت‌پوشان. انتقادش از دولت هم به کام همکارانش شيرين می‌آمد، همانقدر که تقديرش از جشنواره فيلم عمار. اين اما نيمه اصولگرايی مطهری است. نيمه ديگرش را مخالفان حتی لحظه‌ ای هم تاب نمی‌آورند. همان‌طور که ديروز تاب نياوردند.»

به نوشته روزنامه اعتماد «دو دقيقه پايانی نطق، جايی بود که علی مطهری دوباره روی ديگرش را نشان داد» و گفت: «اينجانب حصر خانگی آقايان موسوی و کروبی و خانم زهرا رهنورد، پس از پايان آشوب‌های خيابانی و بدون حکم قضايی را همچنان خلاف اصول متعدد قانون اساسی..»، اما «مخالفان به چشم برهم‌زدنی بی‌تاب شدند، اول فريادهای دو-دوی‌شان به آسمان برخاست و بعد از آن شعارهای مرگ بر فتنه‌گرشان» و به اين ترتيب « مجلس در همين چشم بر هم زدن به هم ريخت. آنها که عقب بودند جلوتر آمدند. آنها که اصولگراتر بودند محکم‌تر فرياد می‌زدند.»

گزارش نويس روزنامه اعتماد با اشاره به اينکه «درخواست‌های پی‌‌درپی ابوترابی فرد، رييس جلسه اثری نداشت. چند بار تذکر داد؛hقايان اجازه بفرماييد. آقايان اما اجازه نمی‌دادند. بی‌تاب بودند و خشمگين.در آن ميان يک نفر آرام‌تر بود؛ خود مطهری»ف و محمدحسن ابوترابی‌فرد ترجيح داد با همان يک نفرِآرام‌تر حرف بزند تا با نمايندگان: جناب آقای مطهری، جنابعالی در فضای واقعی کشور قرار داريد که آنچه در مورد اين افراد انجام شده با نهايت رافت و رحمت اسلامی و با توجه به مصالح ملی انجام شده و اگر اراده نظام به رافت و رحمت نبود، قطعا به گونه ديگری انجام می‌شد. شما وقتی در جريان اين واقعيت هستيد، اينگونه احکامی که تصميم نظام بر انجام آن تعلق گرفته و بر اساس احکام شرعی قطعی و اختياراتی که قانون اساسی تبيين نموده، شکل گرفته.

اين‌گونه طرح بحث‌ها اعتراض عمومی همه نمايندگان مردم را دارد و نمايندگان مردم هم نمايندگان ملت عزيز هستند. اينهاست که بايد رعايت شود. از جنابعالی انتظار می‌رود که مصالح ملی، احکام شرعی و قانون اساسی» را رعايت کنيد.

اعتماد نوشته است که «حرف ابوترابی هم ناتمام ماند. آن پايين سر و صداها اوج می‌گرفت. برخی می‌خواستند مطهری را راضی کنند که ديگر ادامه ندهد؛ از جمله عابد فتاحی، نادر قاضی‌پور و غلامرضا مصباحی مقدم»، و اينحا بود که مهرداد بذرپاش به سخن آمد؛ «وقت دو دقيقه گذشته است. آقای مطهری دو دقيقه وقت دارند. لطفا آقای دکترجمع‌بندی بفرماييد»، اما علی مطهری به نطقش ادامه دارد و گفت: «اولا وقت من دو دقيقه باقی مانده است و جناب آقای ابوترابی هم بهتر بود بعد از نطق بنده اين صحبت‌ها را می‌کرد»،]محمدحسن[ ابوترابی‌فرد اما متقاعد نشد، می‌گفت صحبت‌های مطهری نظم مجلس را به هم ريخته و نبايد اين طور صحبت کند. حرف مطهری اما يکی بود و عوض نمی‌شد؛ «نماينده آزاد است نظر خودش را اعلام کند.»

به گزارش اين روزنامه پس از آنکه «فريادها دوباره بلند شد، ميانجيگری معدود نمايندگانی چون عابد فتاحی و عبدالکريم حسين‌زاده به نفع مطهری تاثير نداشت. آتش معترضان تندتر از اين حرف‌ها بود. آن طرف مطهری هم همين‌قدر مصمم» و به اين ترتيب با ادامه نطق علی مطهری «برخی نمايندگان معترض به جايگاه نطق آمده بودند تا مطهری را از ادامه سخنانش منصرف کنند. اول از همه سيد مهدی موسوی‌نژاد و بعد از آن هم عزيز اکبريان و فتح‌الله حسينی. نه فريادهای آنها مطهری را منصرف کرد و نه دستی که مطهری بر سينه اکبريان و حسينی کوبيد آنها را آرام. هر لحظه فضا تندتر می‌شد» اما مطهری همچنان به نطق خود ادامه دااد و گفت که «معتقدم در اين زمينه شورای عالی امنيت ملی به رياست رييس‌جمهور و قوه قضاييه کوتاهی کرده‌اند، همه می‌دانند.»

اعتماد نوشته است که در دقايق پايانی نطق ميان دستور علی مطهری و درحالی که «تريبون مجلس در حلقه محاصره معترضان مطهری بود. چند نفری و از جمله عابد فتاحی نمی‌گذاشتند آنها مطهری را از پشت تريبون عقب ببرند. شده بودند محافظان همکارشان. شعار "مرگ بر فتنه‌گر در فضا پيچيده بود، ابوترابی‌فرد چند باری مطهری را خطاب قرار داد. او اما می‌خواست نطقش را ادامه دهد. گويا جز اين به هيچ چيز ديگری فکر نمی‌کرد. نخستين مجالی که يافت، جمله ناتمامش را ادامه داد» و گفت: «همه می‌دانند که من هيچ تعلق خاطری به آقايان موسوی و کروبی ندارم و در انتخابات ٨٨ نيز به آقای رضايی رای دادم. هدف اينجانب دفاع از يک موضوع بزرگ‌تر و رفتار انسانی با منتقدان حکومت است.»

خبرنگار روزنامه اعتماد با اشاره به اينکه در زمان «ديگر کار از دست همه خارج شده بود»، نوشته است: ابوترابی‌فرد نه می‌توانست اين طرف را آرام کند و نه آن طرف را. هيچکس به حرف او نبود، هر کسی می‌خواست راه خودش را برود. مطهری زمان قانونی نطقش را می‌خواست و معترضان پايان سخنان او را. هنوز آن دو دقيقه باقی مانده بود. برای نخستين بار در تاريخ مجالس بعد از انقلاب، رييس جلسه درست وسط نطق نماينده صحن را غيرعلنی اعلام کرد. حالا ديگر بايد همه اين معرکه پشت درهای بسته ادامه می‌يافت، دور از چشم رسانه‌ها. دور از چشم ناظران.»

روزنامه اعتماد با تاکيد براينکه «زنگی که محمدحسن ابوترابی به نشانه پايان جلسه در ميانه سخنان مطهری زد، تازه آغاز درگيری‌ها بود. دور از چشم خبرنگاران و عکاسان»، يادآوری کرده است که «حتی يک عکس هم از درگيری نمايندگان با علی مطهری و به هم ريختن نطق او منتشر نشد، خبرنگاران هم اجازه پيدا نکردند تا ناظر سرانجام اين درگيری باشند.»

اين روزنامه از دقايقی که جلسه علنی مجلس به خواست رئيس جلسه محمدحسن ابوترابی فرد تعطيل شد به عنوان دقايق «التهاب، پشت درهای بسته» ياد کرده و نوشته است: «ده دقيقه‌ ای بعد از غيرعلنی شدن جلسه، درِ صحن اندک لحظاتی باز و بسته شد. مانيتورهای بزرگ صحن هنوز علی مطهری را پشت تريبون نشان می‌دادند، اما نطقی در جريان نبود. چند نفری دورش بودند، بيشتر اصلاح‌طلبانی نظير عابد فتاحی. محمد مهدی زاهدی هم می‌رفت تا به آنها اضافه شود. درها بسته شدند»، و دقايقی بعد که بار ديگر که در باز و بسته شد «علی مطهری مشغول سخن گفتن بود.»

به نوشته احسان بداغی خبرنگار روزنامه اعتماد، بعد از اين صحنه ده دقيقه‌ خبری از باز و بسته شدن درهای صحن مجلس نبود اما «درست سر همان صحنه‌ ای که خبرنگاران منتظرش بودند درها باز شد و يک لحظه تصويری جديد از آنچه در صحن می‌گذشت پيش چشمان آنها آمد؛ حلقه‌ ای تنگ از چند ده نماينده علی مطهری را در بر گرفته بود، او ديگر پشت تريبون نبود. به دنبالش عابد فتاحی دست‌ها را باز کرده بود تا فضايی برای مطهری ايجاد کند. معترضان با چهره‌هايی بر افروخته چشم در چشم مطهری فريادزنان چيزهايی می‌گفتند و اين آخرين تصوير از معرکه‌ ای بود که خبرنگاران مجلس ديدند. در روزی که هيچ عکسی از آن لحظات التهاب منتشر نشد.»

روايت نماينده اروميه از جدال مخالفان با مطهری در دقايق تعطيلی مجلس

عابد فتاحی، نماينده اروميه طی يادداشتی در روزنامه شرق به گزارش جزئيات تنش روز يک شنبه در مجلس شورای اسلامی پرداخته و نوشته است: «ديروز و در جريان نطق ميان‌دستور آقای ]علی[مطهری، در دقايقی که رييس جلسه، اعلام تنفس کرد و خبرنگاران هم به بيرون صحن هدايت شدند، آقای ]محمدحسن[ابوترابی فرد اصرار داشتند که نطق آقای مطهری ادامه پيدا نکند، ولی آقای مطهری معتقد بودند که نطق بايد تمام شود و انصافا هم اين‌ کار را کردند، اما در آخرين لحظات نطق، موجی از نمايندگان معترض به سمت تريبون آمدند و در واقع ايشان را به پايين کشيدند.»
به نوشته نماينده اروميه در «ثانيه‌های آخر» نطق ميان دستور علی مطهری «يکی از آقايان نماينده به طرف جايگاه نطق رفت تا برگه نطق علی مطهری را پاره کند و پشت‌سر او تعدادی از نمايندگان به ‌سمت آقای مطهری هجوم آوردند که در اين موج آقای مطهری نزديک بود به زمين بخورد اما اين اتفاق نيفتاد و تنها دست چپ ايشان مقداری آسيب ديد.»

عابد فتاحی در يادداشت روزنامه شرق نوشته است: «من هم چون دفاع از آزادی تريبون مجلس را وظيفه خود می‌دانستم از لحظه آغاز اعتراض‌ها سعی کردم از آقای مطهری دفاع کنم و تا آخرين دقايق هم اين کار را کردم، اما در نهايت آقای ]نادر[ قاضی‌پور با گفتن اينکه «من با تو يک کار شخصی دارم» من را از جايگاه نطق پايين آورد و اگر من را به اين بهانه پايين نمی‌آوردند، تا انتها خودم را سپر می‌کردم تا آقای مطهری حرفش را به پايان برساند چراکه معتقدم بايد تا انتها از بيان سخنان آقای مطهری دفاع می‌شد.»

نماينده اروميه در مجلس نهم در اين يادداشت تاکيد کرده است که «هر نماينده حق دارد نطق خود را ايراد کند و بعد از ايراد نطق هرکس اعتراضی داشت، می‌تواند اعتراض خود را بيان کند اما اينکه مانع حرف‌زدن کسی بشوند باعث می‌شود که از فردا باب جديدی باز شود و هرکس خواست حرفی بزند، عده‌ای جمع شوند و نگذارند حرفش را بزند. اين اتفاقی است که به عقيده من در شأن مجلس و تريبون آن نيست و خاموش‌کردن تريبون مجلس هم به‌نفع هيچ‌کس نيست.»

عابد فتاحی با اشاره به اينکه «همان‌طور که همه ما خود را ملزم می‌دانيم تا علاوه‌بر احترام نظام و مجلس، احترام طرف مقابل خود را هم رعايت کنيم، آنها هم بايد به حقوق ما احترام بگذارند»، در روزنامه شرق نوشته است: «نطق آقای مطهری در جلسه روز يکشنبه بيست‌ويکم دی‌ماه، يک‌روز تاريخی را در تاريخ نطق‌های مجلس ثبت کرد. اين درست است که طرف مقابل در حال ابراز احساسات خودش بود، اما معتقدم اگر به تريبون مجلس حمله و حرمت آن شکسته شود، اين رويه ادامه پيدا می‌کند. بعدها هم ديگر انسان‌هايی که می‌خواهند سخنی بگويند يا در انتقاد از مساله‌ای حرفی بزنند، ممکن است با همين روش‌ها جلوی حرفشان گرفته شود؛ در اين صورت آزادی بيان افراد به خطر می‌افتد. من فکر می‌کنم اين‌روز، روز خوبی برای تريبون مجلس نبود و اميدوارم که اين اتفاق ديگر تکرار نشود.»

کيهان: «اگر نسبت علی مطهری با استاد شهيد ناديده گرفته شود، چه باقی می‌ماند»

روزنامه کيهان در صفحه يک خود با تاکيد برآنچه «تجليل گسترده رسانه‌های ضدانقلاب ‌از علی مطهری» توصيف کرده و با اشاره به گزارش های منتشر شده در آسوشتيتد پرس، راديو فردا، بی بی سی فارسی، و روزآنلاين درباره تنش روز يک شنبه در مجلس، نوشته است: «سخنان علی مطهری در حمايت از سران فتنه که با واکنش نمايندگان ملت مواجه شده و زمينه ساز تشنج در صحن علنی مجلس گرديد استقبال گسترده رسانه‌های ضد انقلاب و حمايت آنان از علی مطهری را در پی داشت.»

اين روزنامه همزمان تاکيد کرده است که «سخنرانی علی مطهری در مجلس شورای اسلامی و در حمايت از سران فتنه با واکنش قاطع و گسترده نمايندگان ملت مواجه شده و نمايندگان با شعار مرگ بر فتنه‌گر سخنان مطهری را قطع کردند.»
کيهان همچنين نوشته است: «علی مطهری در بخش ديگری از نطق خود با اشاره به ايام ۹ دی مدعی شد: صدا و سيما در ايام ۹دی بر طبل تفرقه کوبيد در حالی که ۹ دی مردم فارغ از اقدامات تفرقه‌افکنانه دو طرف فتنه برای وحدت به خيابان آمدند و اگر اين حرکت مردم به گونه‌ای ديگر تفسير شود اين روز يوم‌الله نيست بلکه يوم‌الشيطان است.»

اين روزنامه ضمن انتشار بخش های ديگری از نطق ميان دستور علی مطهری، نوشته است: « وی در بخش پايانی نطق خود با اشاره به موضوع حصر سران فتنه گفت: اينجانب حصر خانگی آقايان موسوی، کروبی و خانم رهنورد را پس از پايان آشوب‌های خيابانی بدون حکم قضايی خلاف اصول متعدد قانون اساسی دانسته و ادامه آن را به زيان انقلاب اسلامی می‌دانم» و «معتقدم در اين زمينه شورای عالی امنيت ملی به رياست رئيس‌جمهور و قوه قضاييه کوتاهی کردند.»

کيهان با تاکيد براينکه «پس از طرح اين موضوع از سوی علی مطهری تعدادی از نمايندگان با اعتراض شديد به اين اظهارات خواستار پايان يافتن نطق وی شدند»، نوشته است:«فريادهای دو- دو و مرگ بر فتنه‌گر نمايندگان مطهری نتوانست نطق خود را ادامه دهد و تعداد زيادی از نمايندگان همچون نعيمی رز، قاضی‌پور، موسوی‌نژاد، حاجی‌دليگانی و ... پای تريبون جمع شده و با شعار مرگ بر فتنه‌گر خواهان پايين آمدن علی مطهری شدند و تنی چند همچون عابد فتاحی سعی در ميانجيگری داشتند»، و درحالی که «فتح‌الله حسينی و عزيز اکبريان نمايندگان قصرشيرين و کرج که برای دعوت از علی‌ مطهری به منظور پايين آمدن از پشت تريبون رفته بودند، با برخورد شديد فيزيکی از سوی او مواجه شدند.»

اين روزنامه نوشته است که «مسئولان حفاظت مجلس پس از اين اتفاقات همه ميهمانان حاضر در جلسه، خبرنگاران، تصوير‌برداران و عکاسان را از صحن علنی بيرون کردند» و «جمع کثيری از وکلای ملت پس از متشنج شدن فضای صحن علنی مقابل جايگاه هیأت‌ رئيسه تجمع کردند و شعارهايی مانند مرگ بر منافق،مرگ بر ضد ولايت فقيه،مرگ بر فتنه‌گر و الله‌اکبر سر دادند.»

کيهان نوشته که نمايندگانی چون جواد جهانگيرزاده و عليرضا مرندی نيز پس از آغاز دوباره جلسه «به علی مطهری و دفاع وی از فتنه‌گران پاسخ گفتند» و از جمله عليرضا مرندی گفت که «از آنجا که فتنه‌گران قانون‌شکنی‌های فراوان داشتند، طبيعی است که آنها قابل بخشش نيستند و جای تعجب است که بعضی برای مطرح کردن خود يا رضايت بيگانگان هنوز از آنها حمايت می‌کنند.»
حسين شريعتمداری نيز در سرمقاله کيهان با تيتر «هلهله قاتلان استاد»، علی

مطهری را به خاطر درخواست رفع حصر از ميرحسين موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد مورد نکوهش قرار داده و با طرح فهرستی از تتهامات عليه کانديداهای معترض انتخابات سال ۸۸، از علی مطهری پرسيده است: «آيا سران فتنه فقط به خاطر بخش اندکی از اين همه جنايت، مستحق چندين‌ بار اعدام نيستند؟»
نماينده رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کيهان همچنين نوشته است: «قانونی بودن شورای عالی امنيت ملی و ضرورت اجرای تصميمات آن در قانون اساسی تصريح شده است و رئيس قوه قضائيه که بالاترين مقام قضايی است از جمله اعضای اين شورا» است.

اين روزنامه خواهان «هوشياری علی مطهری» شده و نوشته است: «رسانه‌ها و محافل بيگانه و ضدانقلابيون وابسته به آنها بدون استثناء در نقل قول از ايشان تاکيد می‌کنند، آقای علی مطهری فرزند آيت‌الله مطهری و به سختی می‌توان حتی يک نمونه را يافت که قيد ياد شده را نداشته باشد. بنابراين می‌توان نتيجه گرفت که جناب علی مطهری بدون انتساب به پدربزرگوار و شهيدشان نزد رسانه‌ها و محافلی که برای ايشان کف و سوت می‌زنند، اهميتی ندارد.»

حسين شريعتمداری همچنين خطاب به علی مطهری نوشته است: «آيا جناب ايشان به اين نکته توجه کرده است که چرا قاتلان استاد شهيد مطهری، از اظهارات وی ذوق‌زده شده و برايش کف می‌زنند؟!» و «آقای علی مطهری، غير از مطالعه آثار شهيد مطهری- اگر آنها را مطالعه کرده باشند!- چه کانال ديگری برای درک و فهم نظرات آن بزرگوار داشته‌اند؟ چرا که سن ايشان به بهره‌گيری از محضر مستقيم استاد، قد نمی‌دهد بنابراين بايد بپذيرند اگر قرار به بهره‌گيری از طريق آثار استاد باشد، ديگران به مراتب از ايشان به ديدگاه‌ها و نظرات استاد شهيد نزديکتر هستند.»

توصيه روزنامه جوان به مجلس؛ نمايندگان مطهری را فاقد شرايط نمايندگی معرفی کنند

روزنامه جوان در يادداشتی با تيتر «مطهری و وظيفه نمايندگی» از علی مطهری به عنوان «نماينده هتاک» نامبرده و نوشته است: «اينکه دستگاه قضا، شورای عالی امنيت ملی و مجموعه نظام تدبير کرده و هفت ماه خيانت و جنايت موسوی و کروبی را با حداقل مجازات حصر مديريت کرده و تصميم به اجرای احکام سخت‌تر که قطعاً آقای مطهری از انجام آن خشنود نخواهد شد،‌نگرفته‌اند، بايد اين نماينده هتاک بفهمد که خارج از حوزه وکالت خود عمل می‌کند و حتماً دستگاه‌های مسئول بايد به وی تفهيم کنند اين روند می‌تواند مورد پيگيری حقوقی و قضايی قرار گيرد، چرا که ايشان به دنبال آن است تا در روند قضايی پرونده سران فتنه خلل ايجاد کند.»

اين روزنامه نزديک به سپاه پاسداران نوشته است: «اينکه ]علی[مطهری نهم دی را که اوج بصيرت ملت ايران است، روز «يوم‌الشيطان» نامگذاری می‌کند، مطلبی نيست که بتوان از آن به سهولت عبور کرد. در اينجا بر نمايندگان ملت است که در اعتبارنامه ايشان تشکيک ايجاد کرده و مطهری را فاقد شرايط نمايندگی معرفی کنند، چرا که مطهری برای نجات چند نفر فتنه‌گر، حرکت ملتی را شيطانی دانسته است.»

حسن رشوند در يادداشت روزنامه جوان نوشته است: «چرا در راستای وظايف نمايندگی خود سری به کوچه و پس‌کوچه‌های جنوب شهر تهران که حوزه انتخابيه وی است نمی‌زند تا ببيند پدری با ۶۰۸ هزار تومان حقوق و پرداخت ۵۰۰ هزار تومان کرايه‌خانه و هزينه داروی خاص برای همسر بيمار خود که ماهانه ۴۸۰ هزار تومان است، نفس برای کشيدن ندارد و طبيعی است که موسوی و کروبی از همان سال ۸۸ برای او و خانواده‌اش مرده‌اند و او تنها و تنها به فکر رفع مشکلات خود است و چشم اميد امثال آقای مطهری که شايد روزی برسد او از پستوی سياست و حمايت فتنه‌گران خارج شده، نيم‌نگاهی هم به بيچاره‌های جنوب شهر تهران داشته باشد.»

اين روزنامه تاکيد کرده است که «اگر چشمان مطهری اين واقعيت‌ها را ببيند،‌ يقيناً مشکل حصر خانگی همراه با تفريح و گرمابه و گلستان موسوی و کروبی را فراموش خواهد کرد و می‌فهمد چه ميزان به حقوق شهروندان بی‌پناهی که از گرده رأی آنها به مجلس راه يافته است، ظلم کرده است و چه ظلمی امروز می‌کند که باز نگاه مجلس را به جای پرداختن به متن مشکلات مردم به حاشيه‌های چالش‌برانگيز و طمع‌انگيز دشمن می‌انداز.»

روزنامه جوان البته به علی مطهری توصيه کرده است که «در تعريف سياست بايد زمينه سياست را عوض کرد و به جای آنکه اين تعريف را ميان سوت و کف اصلاح‌طلبان و شبکه‌های پر از حقد و کينه دشمنان پيدا کرد، بايد اين تعريف را در ميان مردم فقيری که چشم اميد به نمايندگان خود دوخته‌اند تا شايد مشکلی از مشکلات آنها کاسته شود، جست‌وجو کرد که قطعاً در اين ميدان دست و بينی کوبيدن به نرده وجود ندارد و همه لطف و محبت و صفای مردم است.»

دفاع غلامحسين کرباسچی از علی مطهری

غلامحسين کرباسچی نيز در يادداشتی با تيتر «اتفاق تاسف‌بار در مجلس» در روزنامه اعتماد نوشته است: «در مجلسی که صبح آن روز، خشونت در يک جای ديگر دنيا را محکوم می‌کنند چنين خشونتی با شخصيتی همچون علی مطهری که خود و خانواده‌اش برای همگان شناخته شده است، صورت می‌گيرد.»

عضو ارشد حزب کارگران در اين يادداشت با تاکيد براينکه «عده ای هنوز به دنبال توهين و بدو بيراه گفتن هستند و در تلاشند تا از اين راه خود را از زير بار عذاب وجدانی که در نتيجه حمايت‌های بی‌دريغ‌شان از دولت سابق به وجود آمده رهايی دهند»، نوشته است: «اما اين موضوع در حافظه ملت مانده است و بعيد می‌دانم کسی بتواند اتفاقات به وجود آمده در سال‌های اخير را فراموش کند. در سال‌های اخير با هزينه از امام زمان و مقدسات تلاش کرده‌اند تا عملکرد خود را به گونه‌ ای ديگر جلوه دهند اما می‌بينيم که چه در عرصه اقتصادی و چه در عرصه بين‌المللی چه اتفاقی در کشور افتاده است» و «مجموعه اين اتفاقات روی دوش اين افراد سنگينی می‌کند.»

غلامحسين کرباسچی يکی از دلايل ايجاد «سر و صدا» از سوی نمايندگان حامی دولت سابق را موجه شدن آنها با «اختلاس‌ها و تخلفات ديگر» عنوان کرده و نوشته است: «نماينده‌ ای که اين همه از دولت سابق تجليل می‌کرده است حالا با اختلاس‌ها و تخلفات ديگری که از آن دولت رو می‌شود مواجه است و در همين راستا مجبورند سر و صدای بيشتری ايجاد کنند تا توجهات به سمت ديگری جلب شود. اين افراد به دنبال آن هستند تا برخی مسائل که امروز مشکلات اصلی کشور هستند به فراموشی کامل سپرده شود.»

ياداشت نويس روزنامه اعتماد همچنين نوشته است: «ممکن است عده‌ ای از مدافعان سرسخت عقايد سياسی علی مطهری با برخی از عقايد فرهنگی او هم‌نظر نباشند اما اين موضوع باعث نمی‌شود که از نظرات سياسی او حمايت نکنيم.»

حجت‌الاسلام حبيب برومند، عضو فراکسيون روحانيون مجلس نهم، طی يادداشتی در روزنامه ايران با عنوان «تأملی در اتفاق ديروز مجلس»، نوشته است: «صحن علنی مجلس شورای اسلامی روز يک شنبه و به هنگام نطق ميان دستور علی مطهری برای لحظاتی از شرايط عادی خارج و در نهايت مجلس برای دقايقی تعطيل شد. اين حادثه اتفاق زيبنده ای نبود.»

اين نماينده مجلس با اشاره به اينکه علی مطهری در نطق خود «يک بار ديگر مواضع خود درباره حبس و حصر را تکرار کرد»، نوشته است: «ادعای مطهری اين بود برای تعيين تکليف اين موضوع بايد محکمه‌ای تشکيل شده و دادگاه در اين باره حکم بدهد، اما بر خلاف جلسات معمولی و عادی مجلس تعدادی از نمايندگان مجلس نسبت به اين بخش از نطق وی بشدت اعتراض کردند و شعارهايی عليه وی سر دادند. با اين همه آقای مطهری بر ادامه نطق خود اصرار ورزيد و همين مسأله خشم و عصبانيت معترضان را در پی داشت. تعدادی از آنها جلوی تريبون جمع شدند و برخی حرف‌های پرخاشگرانه بر زبان آوردند.»

حبيب برومند در يادداشت روزنامه ايران با تاکيد براينکه «چنين اتفاقی گرچه در پارلمان های گذشته تکرار شده بود اما در مجلس نهم امری بی سابقه و دور از انتظار به نظر می رسد»، نوشته است: «از يک سو اين انتقاد به آقای مطهری وارد است که بر ادامه نطق خود در آن شرايط خاص اصرار کرد، اما از سوی ديگر رفتار نمايندگان معترض به هيچ وجه قابل دفاع نيست»، چرا که «نطق ميان دستور حق نمايندگان است و اگر قرار باشد نمايندگانی که مدافع حق آزادی بيان هستند در برابر هر نطق مخالفی اين گونه واکنش نشان دهند و مانع از بيان مواضع او شوند، تصوير مناسبی از چهره پارلمان به افکار عمومی نشان داده نمی شود.»

روزنامه ابتکار هم در سرمقاله ای با تيتر «حرمت امام‌زاده با متولی است»، تاکيد کرده که روز يک شنبه « سخنان مطهری نبود که مردم را نگران کرد بلکه برخوردهايی بود که باعث شد اين نطق نيمه تمام بماند، چرا که اگر حرف های او اشتباه هم باشد باز درجايگاه نمايندگی قرار دارد و اين گونه برخوردها با جايگاه نمايندگی اعتبار و شان خانه ملت را نزد مردم زير سوال می‌برد.»

مهدی روزبهانی در سرمقاله روزنامه ابتکار نوشته است: رويدادهای روز يک شنبه مجلس «می‌توانست روی ديگری هم داشته باشد. قانون به همه نمايندگان جايگاه برابری اعطا کرده است و مسلم بود که بعد از اتمام صحبت‌های مطهری تريبون برای منتقدان و مخالفان صحبت های او باقی می‌ماند و معترضان می‌توانستند با استدلالی منطقی به او و صحبت هايش پاسخ بدهند و برای افکار عمومی چهره ای از ظرفيت بالای مجلس شورای اسلامی نمايان کنند و به اين ترتيب الگويی باشند برای رفتار سياسی منطقی و به دور از هيجان، چه برای مردم و چه برای ساير فعلان سياسی کشور اما با اين حال ديروز عده ای راه ديگری را برگزيدند و با سر دادن شعار و تجمع مجلس را به تعطيلی کشاندند.»

تاريخ تهران هفت هزار ساله شد

روزنامه شهروند در تيتر يک شماره دوشنبه خود گزارشی درباره «بی سابقه ترين کاوش باستانشناسی در جنوب تهران» منتشر کرده و نوشته است: «يک اسکلت، تاريخ تهران را تغيير داد.»

شيده لالمی در گزارش روزنامه شهروند با اشاره به اينکه «اين اسکلت تاريخ سکونت در تهران را که پيش از اين براساس بقايای باستان‌شناسی در تپه‌های قيطريه ۳ ‌هزار‌سال برآورد شده بود، تغيير داد و به ۷ ‌هزار ‌سال رساند»، نوشته است: «کاوش‌های باستان‌شناسی در جنوب تهران به کشف بی‌سابقه اسکلت انسانی متعلق به هزاره پنجم پيش از ميلاد منجر شده است.»

به نوشته اين روزنامه، سرانجام روز يک شنبه پژوهشگاه ميراث فرهنگی و گردشگری بخشی از نتايج کاوش‌های باستان‌شناسان در محدوده مرکزی تهران در خيابان مولوی را منتشر کرد که اين «نتايج شگفت‌آور» تاريخ سکونت در تهران را «چند‌هزار ‌سال جابه‌جا کرده است»، و محمداسماعيل اسماعيلی‌جلودار سرپرست گروه باستان‌شناسی پروژه پژوهش باستان‌شناسی در جنوب بازار تهران به طور رسمی اعلام کرد که «کاوش‌های باستان‌شناسی در حفاری‌های فاضلاب خيابان مولوی تهران منجر به شناسايی اسکلتی متعلق به هزاره پنجم پيش از ميلاد شد و اين کشفِ منحصر به‌فرد، سابقه سکونت در محدوده شهری تهران را تا هفت هزارسال به عقب می‌برد.»

روزنامه شهروند گزارش داده در اين کاوش که در خيابان مولوی حدفاصل ميدان‌های محمديه تا قيام انجام شده علاوه بر بقای اين اسکلت که «با زانوان خميده و دستانی که از آرنج به سمت بالا جمع شده»، آثار متنوع و پرشمار زيرسطحی زيادی هم کشف شده است و آن‌طور که اسماعيلی‌جلودار سرپرست اين گروه باستان‌شناسی گفته است: «آثار به‌دست آمده از اين کاوش شامل قطعات فراوان سفال‌های ساده و لعابدار از دوره‌های صفوی و قاجار، مصالح آجری و سنگی و تزيينات کاشی‌کاری، اشيای استخوانی و تکه ظرف‌های شيشه‌ای است.»

به گفته سرپرست گروه باستانشناسی در جنوب بازار تهران «اين اسکلت چند هزارساله برای حفاظت و انجام آزمايش‌ها به موزه ملی ايران فرستاده شده است و پس از پايان مطالعات و آزمايش‌ها به نمايش عموم درمی‌آيد» و همچنين «باستان‌شناسان پژوهشگاه ميراث فرهنگی و گردشگری و گروه باستان‌شناسی دانشگاه تهران در قالب هیأتی پژوهشی مشغول نظارت بر روند اجرای عمليات عمرانی و مستندسازی شواهد گذشته، پيگردی آثار تاريخی و گمانه‌زنی باستان‌شناختی در محدوده اين اکتشاف هستند.»

محمد بهشتی رئيس پژوهشکده ميراث فرهنگی و گردشگری که «شخصا از محل کشف اين اسکلت چند‌هزار ساله ديدن کرده است»، از کشف اين اسکلت به عنوان «کشف منحصر به‌فرد باستان‌شناسان» ياد کرده و به روزنامه شهروند گفته است: «تا پيش از اين قديمی‌ترين اثری که در تهران به‌دست آمده بود متعلق به‌ هزار اول ميلاد يعنی سه‌هزار ‌سال پيش بود و اين اسکلت تاريخ تهران را بيش از دو برابر افزايش داده است.»

به گفته محمد بهشتی «سرخط اين کشف بزرگ باستان‌شناسان به دختری می‌رسد که يک روز اتفاقی هنگامی که از محدوده کارگاه فاضلاب مولوی عبور می‌کرد متوجه شده در ميان خاک‌هايی برای جاگذاری فاضلاب روی زمين ريخته شده سفال‌هايی وجود دارد. او اين سفال‌ها را به سازمان ميراث فرهنگی می‌برد و پس از آن گروهی از باستان‌شناسان به اين محدوده اعزام می‌شوند و در کاوش‌ها به اين اسکلت چند‌هزار ساله و مجموعه ديگری از آثار با ارزش تاريخی می‌رسند.»

روزنامه شهروند يادآوری است که تا پيش از کشف تمدن قيطريه گمان می‌رفت پيشينه تاريخی نواحی محدوده اين شهر به آثار يافت‌شده در شهرری محدود می‌شود، ولی اکتشافات باستان‌شناسی «در تپه‌های قيطريه ]سال ۱۳۴۷[ تاريخ تهران را تا هزاره اول ميلاد يعنی ٣‌هزار ‌سال پيش تعيين کرد» و حالا کشف «اسکلت متعلق به هزاره پنجم ميلاد تاريخ سکونت انسان در شهر تهران را چند‌هزار ‌سال تغيير داده است.»

آزادسازی قيمت نان کليد خورد؛ قيمت انواع نان سنکگ از ۱۳۰۰ تا ۲ هزار تومان

روزنامه کار‌ و‌ کارگر با اشاره به آغاز «آزادسازی قيمت نان»، از قول رئيس اتحاديه نانوايان سنگکی از «آزادپزی نان سنگک در ۳۴ نانوايی شهر تهران» خبرداده است.
به گفته محمدرضا نظری نژاد، رئيس اتحاديه نانوايان سنگکی، قيمت نان سنگگ ساده اين نانوايی‌ها ۱۳۰۰ تومان و نان سنکگ کنجددار ۱۵۰۰ تومان و قيمت نان سنکگ پرکنجد ۲ هزار تومان است.

روزنامه کار و کارگر از قول محمدرضا نظری‌نژاد نوشته است: « با مجوز اتحاديه از روز يک شنبه ۳۴ نانوايی سنگکی اقدام به پخت نان با قيمت آزاد کرده‌اند که اين نان‌ها کيفی و قيمتی بين ۱۳۰۰ تا ۲ هزار تومان دارند و اين نانوايان، آرد مرغوب را با سبوس و بدون نول‌گيری از کارخانجات دريافت می‌کنند و در نهايت آرد مرغوب تبديل به نان مرغوب می‌شود.»

رئيس اتحاديه نانوايان سنگکی همچنين گفته است: «آردی که از طريق دولت در اختيار نانوايان قرار می‌گيرد آرد سبوس گيری و نول‌گيری شده شده است که کيفيت لازم را ندارد، چراکه کارخانجات، اين آرد را نول گيری کرده و بخش مرغوب آن را در اختيار کارخانجات شيرينی پزی و قنادی‌ها قرار می‌دهند و بنابراين بخش نامرغوب در اختيار نانوايی های دولتی قرار می‌گيرد.»

به نوشته روزنامه کار و کارگر، محمدرضا نظری‌نژاد صدور مجوز برای تبديل ۳۴ نانونايی شهر تهران به نانوايی آزادپز را «محله اول» اين طرح عنوان کرده و گفته است: «دولت در مرحله اول، قرار است ۲۰ درصد از نانوايی ها را آزادپز اعلام کند.»
روزنامه کيهان خبر «آزادسازی قيمت نان» را در صفحه يک شماره دوشنبه خود منتشر کرده و نوشته است: «برای دومين بار در يک ماه، دولت تدبير بدون رفراندوم نان را گران کرد.»

اين روزنامه با اشاره به اينکه «معاون وزير صنعت "پايش کيفی توليد نان" را بهانه گرانی جديد عنوان کرده و نوشته است: «با آغاز اجرای اين طرح و افزايش نگران کننده قيمت نان، پيش بينی می شود نظام قيمت گذاری نان که به نفع مردم طراحی شده دستخوش آسيب جدی شود.»

کيهان با اشاره به طرح دولت برای آزادپز اعلام کردن ۲۰ درصد نانوايی ها، از اين اقدام دولت حسن روحانی انتقاد کرده و نوشته است: «تلاش برای ارائه نان گران در تعداد قابل توجهی از نانوايی های کشور در شرايطی آغاز شده که اکثريت قريب به اتفاق مردم از گرانی چندباره کالاهای اساسی و نان از ابتدای سال جاری تاکنون شکايت دارند و در اين ميان تقاضا برای نان مرغوب و بسيار گران يک دغدغه فانتزی و به دور از واقعيات جامعه محسوب می شود.»

اين روزنامه حتی از قول امان الله قرائی مقدم، يک آسيب شناس اجتماعی، نوشته است: «ناامنی سياسی، اقتصادی و مشکلات وآسيب های اجتماعی مانند ريسک ناپذيری جوانان برای ازدواج، از جمله بحران هايی است که در کنار گرانی بی رويه در جامعه به وجود خواهد آمد.»

«سلاح و مشروبات الکلی» در صدر اولويت نيروی انتظامی

روزنامه وطن امروز در شماره دوشنبه ضمن انتشار اظهارات جانشين فرمانده نيروی انتظامی درباره «اولويت های نيروی انتظامی در مبارزه با قاچاق»، نوشته است: برخورد با «کالاهای ضدامنيتی و ضدفرهنگی از جمله سلاح و مشروبات الکلی » در صدر اولويت های اين نيرو است.

اين روزنامه گزارش داده که حسين اشتری جانشين فرمانده نيروی انتظامی روز يک شنبه در همايش سراسری روسای پليس مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اولويت‌های استانی و منطقه‌ای در موضوع مبارزه با قاچاق کالا و ارز، گفته است که «مبارزه با کالاهای ضدامنيتی و ضدفرهنگی از جمله سلاح و مشروبات الکلی را از جمله اولويت‌های پليس» است.

به نوشته روزنامه وطن امروز، حسين اشتری ضمن اشاره به «تشکيل قرارگاه مبارزه با قاچاق اشاره کرد و افزود: اولويت اين قرارگاه، مبارزه با قاچاق سوخت و با محوريت عملياتی درجنوب کشور و در استان هرمزگان و استان‌های همجوار»، بر «لزوم برخورد جدی و اولويت دادن به قاچاق کالاهای ضدامنيتی و ضدفرهنگی»، تاکيد کرده و گفته است: «غير از بحث سوخت، برخی کالاها از نظر فرهنگی و امنيتی مخرب است که برخورد با اين موضوعات همچون قاچاق سلاح و مشروبات الکلی بايد در اولويت باشد.»

جانشين فرمانده نيروی انتظامی درباره «مشروبات الکلی»، گفته است: «وقتی يک باند مشروبات الکلی را می‌گيريم نه تنها بايد نقاط مبدأ و پشتيبان اين باندها را شناسايی کنيم بلکه بايد شگردها و روش‌ها را نيز استخراج کنيم.»
اين روزنامه از قول حسين اشتری نوشته است: «قاچاق پديده‌ای چند بعدی و پيچيده است که از نظر اقتصادی، فرهنگی، امنيتی و اجتماعی تأثيراتی منفی بر هر جامعه‌ای خواهد داشت.»

روزنامه وطن امروز همچنين از قول فتح‌الله زمانيان، رئيس پليس مبارزه با قاچاق کالا و ارز نيروی انتظامی، از «انهدام ۴۴۹ باند قاچاق» خبر داده و نوشته است: «از ابتدای سالجاری تاکنون با رشد ۲۴ درصدی در کشفيات قاچاق کالا و ارز روبه‌رو بوده‌ايم و ۴۴۹ باند قاچاق کالا و ارز منهدم و ۶۵ هزار و ۸۲۶ پرونده درباره قاچاق کالا و ارز» تشکيل شده است.

XS
SM
MD
LG