لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۵

رونی کلمن در ایران؛ اتهامات و انتقادات


رونی کلمن
رونی کلمن

سفر فوق ستاره پرورش اندام جهان به ایران برای برپایی سمینار آموزشی، حاشیه‌هایی در زمینه‌های متنوع سیاسی، ورزشی، اقتصادی، پزشکی، هنری و اجتماعی را در پی داشته.

رونی کلمن هشت دوره قهرمان مستر المپیا شده که معتبرترین مسابقات حرفه‌ای در زیبایی اندام است. آرنولد شوارتزنگر که از دیگر اسطوره‌های پرورش اندام محسوب می‌شود، شش دوره فاتح این مسابقات شده.

قاب عکس فیگورهای کلمن و آرنولد همراه با دوریان یتس، جی کاتلر و سایر ستارگان مستر المپیا، بر دیوارهای باشگاه‌های پرورش اندام در ایران دیده می‌شود.

قرار بود این قهرمان آمریکایی ۵۰ ساله در سمینار دو روزه به تدریس آخرین روش‌های تمرینی و معرفی مکمل‌های بدنسازی بپردازد. ابعاد جنجال‌ها چنان گسترده شد که ورزش پرورش اندام را با وجودیکه سهمی در صداوسیمای ایران ندارد به مهم‌ترین حاشیه روز ورزش کشور تبدیل کرد.

رسانه‌های حکومتی در ایران با تهیه گزارش‌های مختلف مکتوب یا تصویری او را نژادپرست، مافیا، رییس پلیس تگزاس، آرد فروش، علاقمند به بازیگر زن ایرانی و طرفدار جبهه النصره معرفی کردند. موج این حملات گسترده با حضور کلمن در بهشت زهرای تهران قطع شد.

ابتدا صداوسیما با تهیه گزارشی ضمن انتقاد از سفر کلمن به ایران، نگرانی خود را از حضور زنان در این کلاس آموزشی ابراز کرد.

مشرق نیوز نوشت: «نام یک بازیگر زن سینمای کشورمان نیز مطرح شده. برگزاری همایش این مرد آهنی برای بانوان و قیمت‌ نجومی عکس یادگاری با وی باعث شده امتداد حواشی سیاسی این پلیس تا بی‌نهایت برود.»

سایت تسنیم هم در گزارش خود نوشت: «برخی‌ حضور کلمن و برگزاری همایش را به واسطه ال.ش بازیگر زن سینما تصور می‌کنند. آیا برگزاری همایشی برای بانوان، لزوم خاصی داشته که برگزار کنندگان، حواشی آن را به جان خریده‌اند؟»

مرکز اطلاع رسانی پلیس امنیت پایتخت اعلام کرد برای برگزاری این همایش، از پلیس امنیت تقاضای اعطای مجوز نشده. سایت تسنیم هم با در نظر گرفتن احتمال بروز بی نظمی یا مسئله امنیتی، پرسید: چه نهادی قرار است نظم و امنیت برنامه‌های کلمن در ایران را تأمین کند؟

این سایت وابسته به سپاه پاسداران مدعی شد: «با توجه به برخی شایعات سیاسی حول و حوش کلمن، ارقام عنوان شده برای شرکت در همایش و سایر خدمات پکیج مذکور، مخالفت پلیس در خصوص ارائه خدمات حفاظتی به کلمن نیز از پیش قابل تصور بود.»

فدراسیون پزشکی ورزشی هم اعلام کرد: به هیچ عنوان مجوزی برای فعالیت این فرد نداده‌ایم. سرپرست این فدراسیون با تاکید بر "خطرات ورود چنین افرادی که تبدیل به الگوهای رواج مصرف مکمل‌های غیرمجاز می‌شود"، یادآور شد: متأسفانه برخی مکمل‌ها اصلاً آرد خالی هستند و این کار دزدی در ورزش است.

محمد تقی‌خانی سرپرست فدراسیون پزشکی گفت: ما وزارت امور خارجه نیستیم و به کلمن مجوز حضور و فعالیت نداده‌ایم. نهادهایی که اجازه دادند باید پاسخگو باشند، اصلاً ما از نظر قانونی هم دستمان به جایی نمی‌رسد.

تعدادی از منتقدین فدراسیون پرورش اندام نیز با سفر کلمن به ایران مخالف بودند. یزدان راد از قهرمانان این رشته در گفت‌وگو با تسنیم، با اعلام نقش "مافیای فساد و شرکت‌های مکمل دارویی جهان" برای حضورکلمن در ایران گفت: بنده هفته‌ها است که با رسانه ملی در تماس هستم تا این هشدار را بدهم.

یزدان راد در ادامه با انتقاد از مسئول هنرپیشه در بخش زنان گفت: این آمریکایی می‌خواهد برای بانوان کشورمان هم کلاس پرورش اندام بگذارد. آیا این ماشین عضله می‌خواهد برای زنان ما فیگور بگیرد؟

قهرمان پرورش اندام آسیا خواستار واکنش سریع مسئولین به حضور بازیگر زن جوان با نام ال - ش در این کلاس شد.

روناک یونسی از بازیگران سینما که خود نیز در بدنسازی فعالیت می‌کند، به عنوان مسئول برگزاری همایش در بخش بانوان، پاسخ اظهارات یزدان راد را داد.

به گزارش خبرآنلاین، یونسی گفت: «شاید به این خاطر که کسی این آقا را دعوت نکرده ناراحت است. تهمت‌هایی که او به ما زده و همچنین رسانه‌ای که آن را منتشر کرده قابل پیگیری قضایی است و ما می‌توانیم شکایت کنیم. همه شئونات را رعایت خواهیم کرد و قرار نیست رونی کلمن برای بانوان فیگور بگیرد.»

اما سایت تسنیم در گزارشی دیگر نوشت «طرفداران جبهه تروریستی النصره که با دولت سوریه می‌جنگند این ماشین عضله سازی آمریکایی را از طرفداران خود عنوان می‌کنند.»

سایت مشرق هم تصویری از دوران فعالیت رونی کلمن به عنوان افسر پلیس منتشر کرد و در شرح آن نوشت: «عضو رسمی پلیس نژادپرست آمریکا و رئیس پلیس تگزاس.»

اما انتقادات و اتهامات، ناگهان فروکش یافت. زمانی که این قهرمان بلند آوازه همراه با مسئولین، در بهشت زهرای تهران حضور یافت و از «یادمان شهدای نهضت جهانی اسلام» بازدید کرد.

خبرگزاری صداوسیما به نقل از او نوشت: خوشحالم که امروز به این مکان مقدس آمده ام و حضور در مزار شهدا باعث افتخار من بود.

XS
SM
MD
LG