لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۸

تيم ملی فوتبال کره جنوبی طلسم ۲۷ ساله را شکست


ديدار تيم‌های ملی فوتبال کره‌جنوبی و عراق از مرحله نيمه نهايی جام ملت‌های آسيا در سيدنی برگزار شد و با برتری ۲ بر صفر کره جنوبی به پايان رسيد.

اين تيم با سرمربيگری اولی اشتيليکه حالا منتظر برنده بازی استراليا با امارات است تا رقيب خود در جدال نهايی را بشناسد.

به اين ترتيب کره‌ای‌ها پس از ۲۷ سال مجدداً پا به فينال جام ملت‌های آسيا گذاشتند. اين تيم آخرين بار در سال ۱۹۸۸ فيناليست شد اما با شکست در ضربات پنالتی مقابل عربستان، به عنوان نايب قهرمانی را بسنده کرد.

کره‌ای‌ها حالا قصد دارند طلسم ديگری را بشکنند که طولانی‌تر است. آنها ۵۵ سال منتظر سومين جام قهرمانی اين رقابت‌ها بوده‌اند و اينک فقط يک گام با اين مهم فاصله دارند.

عراق در حالی به ميدان رفت که يک روز قبل از بازی، مقامات فدراسيون فوتبال ايران تاکيد می‌کردند نتيجه بازی ايران و عراق تغيير خواهد کرد و به خاطر محروميت علا عبدالزهرا، ۳-۰ به سود ايران خواهد شد.

طبق اعلام مسئولين ستاد مبارزه با دوپينگ در ايران، زمانی که عبدالزهرا در تراکتورسازی بازی می‌کرد نمونه او در آزمايشگاه کلن، مثبت اعلام شد اما ظاهراً اين اطلاعات در موعد مقرر به فيفا اعلام نشده. موضوعی که شايد در خصوص بازيکنان ديگری نيز صدق کند، خصوصاً بازيکنان ايرانی!

پرسش بی پاسخ اين است که چرا فدراسيون فوتبال ايران در آن زمان، چنين خبر مهمی را منتشر نکرده؟ کميته پزشکی فدراسيون هم بايد موضوع را به اطلاع فيفا می‌رساند اما اين اتفاق نيفتاده.

وقتی محروميتی برای اين بازيکن صادر نشده، چرا مسئولين فدراسيون به دروغ، به خبرگزاری‌های داخلی می‌گويند فيفا دوپينگ عبدالزهرا را تاييد کرده و او محروم است؟ خبری که باعث شب زنده‌داری ده‌ها هزار ايرانی شد تا به وقت استراليا، نتيجه نهايی را بشنوند.

اگر عبدالزهرا محروم بوده و فيفا محروميت او را تاييد کرده، چگونه امروز دوشنبه در برابر کره جنوبی به ميدان رفت؟

ايسنا نوشته وقتی پس از شکست ايران مقابل عراق، فدراسيون تصميم گرفت به AFC شکايت کند، کی‌روش اسناد را بررسی کرد و ديد اين بازيکن از سوی هيچ نهادی محروم نشده. سپس خطاب به نبی گفت بعيد است با اين مدارک به جايی برسيد.

نمايندگان عراق هم در جلسه کميته انضباطی AFC گفتند هيچ ابلاغيه‌ای از فيفا يا هر نهاد ديگری مبنی بر محروميت عبدالزهرا دريافت نکرده‌ايم.

حالا اين تيم عراق است که با وجود شکست مقابل کره جنوبی، دهم بهمن برای کسب مدال برنز به مصاف بازنده بازی امارات و استراليا خواهد رفت.

دو پيروزی خفيف در برابر اردن و فلسطين، برتری در ضربات پنالتی در ديداری جنجالی و پرحاشيه مقابل ايران و دو شکست از ژاپن و کره جنوبی، کارنامه تيم عراق در اين رقابت‌ها بوده.

کره جنوبی در مرحله مقدماتی توانست استراليا را شکست دهد و در گروه نخست به عنوان سرگروهی برسد. حالا اگر ميزبان شانزدهمين دوره جام ملت‌ها از سد امارات بگذرد، نبرد اين دو تيم تکرار خواهد شد.

کره‌ای‌ها در آمار مجموع مدال‌های طلا، نقره و برنز اين مسابقات، با احتساب نقره‌ای که از حالا قطعی شده ۱۰ عنوان دارند و از اين حيث، پر افتخارترين تيم تاريخ جام ملت‌ها هستند.

ايران با ۸ عنوان در رده دوم است. اما در مرغوبيت مدال‌ها ژاپن تنها تيمی است که چهار بار به قهرمانی رسيده.

برای کره در برابر عراق، لی يونگ هيوپ در نيمه نخست و کيم يونگ گيون در نيمه دوم گل زدند. قضاوت اين بازی را ريوجی ساتو از ژاپن بر عهده داشت که بازی ايران مقابل امارات را هم سوت زده بود.

XS
SM
MD
LG