لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۶

بی‌اطلاعی از وضعیت سه نوکیش مسیحی در بازداشت


یک کلیسای پروتستان در تهران. عکس آرشیوی است.
یک کلیسای پروتستان در تهران. عکس آرشیوی است.

منصور برجی، سخنگوی «کميته ماده ۱۸»، وابسته به شورای کليساهای همگام، به راديو فردا گفت که پس از گذشته دو هفته، هنوز اطلاعی از وضعيت سه نوکيش مسيحی که در انزلی بازداشت شده‌اند، در دست نيست.

به نوشته سايت ماده ۱۸ که اخبار مربوط به مسيحيان ايران را پوشش می‌دهد، ماموران امنيتی صبح روز شنبه، ۱۴ تير ماه ۱۳۹۳ سه تن از اعضای گروه موسوم به «کليسای ايران» را در شهر انزلی بازداشت کردند.

سيد عليرضا علی‌حق‌نژاد معروف به «ماتياس» از نوکيشان مسيحی وابسته به «کليسای ايران» در شهر انزلی است که به همراه «محمد روغنگير» معروف به وحيد و سروش سرايی از اعضای همين کليسا در شيراز بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند.

حق نژاد در گذشته هم چندين بار به خاطر فعاليت‌ها خود در کليساهای خانگی بازداشت شده است.

تعدادی از نيروهای لباس شخصی وابسته به وزارت اطلاعات با هجوم به منزل مسکونی آقای حق نژاد وی را به همراه دو تن از مهمانان خود که از رهبران همين گروه در شيراز بودند بازداشت کردند.

اين ماموران لباس شخصی پس از ورود به منزل اين نوکيش، ضمن تفتيش خانه،‌ وسايل شخصی وی، از جمله کامپيوتر، تلفن های همراه، جزوات، کتب آموزشی و نيز کتاب مقدس وی را نيز به همراه خود بردند.

سازمان بين‌المللی «درهای باز» در گزارش سالانه خود برای سال ۲۰۱۳ اعلام می‌کند که فشار بر مسيحيان در سراسر جهان در اين سال افزايش يافته است. در اين ميان ايران از نظر آزار و اذيت مسيحيان در ميان ده کشور اول است.

از انقلاب تاکنون چند رهبر کليسا در ايران کشته شده‌اند و صدها مسيحی نيز تحت بازجويی بوده و زندانی شده‌اند. چاپ کتاب مقدس به زبان فارسی ممنوع شده و برخی از کليساها تعطيل و از مراسم کليسايی جلوگيری به عمل آمده است.

XS
SM
MD
LG