لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۷

مجازات کدام؟ هتاکی به عکس یا کشتن معترضان


دادگاه هفت نفر از کسانی که به اتهام «هتاکى به آرمان‌هاى انقلاب اسلامى» بازداشت شده‌اند، از روز یک شنبه آغاز می‌شود.

دادگاه «هتاکان» تازه‌ترین نوع دادگاه از میان دادگاه‌های دست‌جمعی مخالفان است که در ماه‌های گذشته جریان داشته است. هنوز به مشخصات متهمان و زمان بازداشت آنها اشاره‌اى نشده است، اما پیشتر دادستانی تهران از محاکمه قریب‌الوقوع افرادی در ارتباط با «پاره کردن عکس آیت‌الله خمینی» در روز شانزده آذر خبر داده بود. احتمال می‌رود که «هتاکان» به کسانی گفته می‌شود که به این اتهام بازداشت شده‌اند.

تشکیل دادگاهی برای متهمان به «هتاکی» به عکس شخصیت‌های سیاسی با موضع‌گیری حقوق‌دانان و تحلیلگران گوناگونی روبه‌رو شده است؛ نه تنها مبنای قانونی چنین دادگاهی بلکه ارجحیت تشکیل آن بر دادگاه متهمان به تجاوز و قتل بازداشت‌شدگان کهریزک.

شیرین عبادی، حقوقدان و برنده جایزه صلح نوبل در گفت‌وگو با رادیو فردا می‌گوید: قبل از اين که در مورد مبنای قانونی اين دادگاه صحبت کنم، می‌خواهم بپرسم اگر بر فرض کسی از يک شخصيت انقلاب اسلامی‌، مانند آيت‌الله خمينی هتک حرمت کند مجازاتش بدتر است يا کسانی که مردم را در کهريزک می‌کشند يا در خيابان‌ها تيراندازی می‌کنند و افرادی چون ندا و سهراب را می‌کشند؟ مجازات کدام يک از اين‌ها بدتر است؟

هرگاه دادگستری و دادگاه‌های ايران آن قدرت را داشتند که قاتلين نداها، سهراب‌ها و روح الامين‌ها را محاکمه کنند و به مجازات برسانند، آن گاه نوبت به کسانی می‌رسد که به شخصيت‌هايی چون آقای خامنه‌ای و آيت‌الله خمينی اهانت کرده اند.

هم زمان با تشکيل اين دادگاه آيت‌الله احمد جنتی، امام جمعه موقت تهران، در خطبه های نماز جمعه با هشدار شديد به مخالفان آنها را مفسد فی الارض خوانده که در اوايل هم با اين افراد برخورد می‌شده و محاکمه و مجازات می‌شدند. نظر شما درباره صحبت‌های آيت‌الله جنتی چيست؟

ايشان در مقامی‌ نيستند که بخواهند قضاوت کنند. بر فرض اگر کسی هم به عکس آيت‌الله خمينی يا آيت‌الله خامنه ای اهانت کرده باشد، مجازات آن مشخص است و حکم آن اعدام نيست.

وقتی آقای جنتی حکم اعدام چنين افرادی را صادر می‌کند، در واقع از عدالت خارج می‌شود و به عنوان امام جمعه هم نمی‌تواند نماز بخواند.

اين گونه برخوردها با معترضين که در تظاهرات خود، خواست‌هايشان را مطرح می‌کنند، چه معنايی دارد؟

اين گونه برخوردها به معنای اين است که هنوز هم نمی‌خواهند صدای مردم را بشنوند. ادامه اين روش و ناديده گرفتن خواست‌های مردم جز اين که بحران را تشديد کند و مملکت را به سوی هرج و مرج سوق دهد، نتيجه ديگری نخواهد داشت.

ما همه ما نگران هرج و مرج و شورش‌های کور خيابانی هستيم و برای اين که کشور از اين وضعيت خارج شود، فقط يک راه وجود دارد اين که صدای مردم را بشنوند.

با توجه به اين که برخی از روحانيون عالی رتبه و مقام های قضايی جمهوری اسلامی‌ از لزوم برخورد قاطع با بازداشت شدگان تظاهرات روز عاشورا سخن گفته‌اند و بحث اعدام در ميان است، شما فکر نمی‌کنيد صدور چنين احکامی‌ و اجرای آن در واقع پاسخ منفی از سوی حاکميت به پيشنهادهای ميرحسين موسوی برای حل بحران خواهد بود؟

آقای موسوی همواره بر اصولی پايفشاری داشت و در بيانيه اخير هم همان اصول را تکرار کرد و قدمی‌ از خواست‌های به حق و مشروع خود که خواست‌های جنبش سبز است، عقب نشينی نکرده است.

متأسفانه هيچ وقت افراد اصولگرای تندرو که باعث چنين آشوب‌هايی هستند، حاضر نشدند حرف‌های منطقی آقايان موسوی و کروبی را بشنوند و اين هم يک نمونه از تندوری‌های آقايان است.

در حالی که کشور در چنين بحرانی دست و پا می‌زند، می‌خواهند چند نفر را به اتهام توهين به آيت‌الله خمينی اعدام کنند. اينها غير از ايجاد بحران و زهر چشم گرفتن از مردم معترض به نتيجه انتخابات چيز ديگری نيست. بايد تکرار کنم که وضع را خراب تر از اين نکنيد، ايران را ويران نکنيد.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG