لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۹

کسری بودجه ناسا و اجرام آسمانی سرگردان


شبیه سازی لحظه اصابت یک جرم آسمانی به زمین (منبع: ناسا)
شبیه سازی لحظه اصابت یک جرم آسمانی به زمین (منبع: ناسا)
یکی از وظایف موسسه هوانوردی و فضاپیمایی آمریکا – ناسا – ردیابی و یافتن موقعیت اجرام آسمانی است که برای کره زمین خطرناک محسوب میشوند. ولی براساس گزارشی که اخیرا توسط اکادمی ملی علوم آمریکا متشر شده است ناسا بودجه و امکانات لازم برای پیشبرد این وظیفه را در اختیار ندارد.

کنگره آمریکا چهار سال پیش وظیفه ردیابی و نابود کردن اجرام آسمانی بالقوه خطرناک را به ناسا محول کرد. ولی براساس گزارش آکادمی علوم آمریکا هزینه مورد نیاز برای ساختن تلسکوپ‌های ضروری هیچ‌گاه در اختیار ناسا قرار داده نشد.

در ماموریتی که به ناسا محول شد مقرر گشت که تا سال ۲۰۲۰ میلادی ۹۰ درصد از اجرام آسمانی بالقوه خطرناک نابود شوند. ناسا می‌گوید در چهارسال گذشته توانسته است یک سوم از اهداف این ماموریت را با استفاده از تلسکوپ‌های موجود عملی کند.

طبق ارزیابی‌های ناسا حداقل ۲۰ هزار جرم آسمانی که می‌توانند برای زمین خطرناک باشند در منظومه شمسی سرگردان هستند . تاکنون دانشوران ناسا توانسته اند شش هزار مورد از این اجرام را رد یابی و موقعیت آنان را مشخص کنند.

لیندلی جانسون مدیر برنامه اجرام آسمانی ناسا می‌گوید شهاب سنگ‌هایی که قطر آنها بین ۱۵۰ تا ۱۰۰۰ متر است در صورت اصابت به زمین می‌توانند یک منطقه وسیع را نابود کنند. و مسلما اجرام بزرگتر خطر بیشتری خواهند داشت.

ماه گذشته دانشوران ناسا مشاهده کردند که چگونه اصابت یک جرم آسمانی با ابعاد نامعلوم به سطح سیاره اورانوس منطقه یی به وسعت کره زمین را منهدم کرد. البته سیاره اورانوس به خاطر وسعت و نیروی جاذبه زیاد آن خیلی بیشتر از کره زمین مورد اصابت اجرام آسمانی قرار می‌گیرد.

در گزارش تازه آکادمی علوم آمریکا خاطر نشان شده که دولت برای بررسی و ردیابی مسیر حرکت اجرام آسمانی و خطرات ناشی از اقدامات کافی انجام نداده است.

البته در این گزارش قید شده که آمریکا تنها کشوری است که برای مقابله با این خطر کاری انجام می‌دهد و بنابراین جامعه بشری و ایمنی کره زمین با یک مشکل بزرگ روبه‌رو است.

ناسا ارزیابی می‌کند که هزینه تجسس و ردیابی اجرام آسمانی که طبق قانون برعهده این سازمان گذاشته شده تا سال ۲۰۲۰ به حدود ۸۰۰ میلیون دلار هزینه نیاز دارد. طبق گفته مقامات ناسا با امکانات فعلی این سازمان فقط می‌تواند اجرامی را رد یابی کند که قطر آنها بیش از ۸۵۰ متر است . بنابراین برای تکمیل این ماموریت ناسا به احداث تلسکوپ‌های جدید نیاز دارد.

کارشناسان علوم فضایی می‌گویند تاکنون بخشی از این بودجه به ناسا پرداخت نشده است. به نظر می‌رسد که این طرح روی کاغذ باقی مانده و هیچ نهادی از ضرورت اختصاص این بودجه حمایت نمی‌کند.

درحال حاضر ناسا پنج جرم آسمانی نزدیک به کره زمین را شناسایی کرده که ضریب خطر اصابت آنها به زمین بالاتر از یک در میلیون است و اندازه آنها به حدی است که در صورت اصابت ضایعات شدیدی به‌ بار خواهند آورد.

براساس بررسی مسیر حرکت این اجرام موارد بالقوه خطرناکی که ممکن است به زمین اصابت کنند در هر دوره زمانی متغیر است .

در حال حاضر توجه کارشناسان اجرام آسمانی بیش از همه روی دو مورد متمرکز شده است؛ مورد اول با قطر تقریب ۱۰۰ متر که با ضریب تقریبی یک در سه هزار ممکن است در سال ۲۰۴۸ به زمین اصابت کند. مورد دوم اپوفیس نام گرفته که قطر آن حدود ۲۰۰ متر است و با ضریب تقریبی یک در ۴۳ هزار ممکن است در سال‌های ۲۰۳۶ و ۲۰۳۷ و یا در سال ۲۰۶۹ به زمین برخورد کند.

از ماه گذشته ناسا یک وب سایت جدید را راه اندازی کرده که از آن طریق افکار عمومی می‌توانند در مورد خطرات ناشی از اجرام آسمانی نزدیک به کره زمین اطلاعات کسب کنند.
XS
SM
MD
LG