لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۲

نشست غیر متعهدها، غیبت احمدی‌نژاد


(از راست به چپ) بان گی مون -دبیر کل سازمان ملل، حسنی مبارک - رئیس جمهوری مصر، رائول کاسترو -رهبر کوبا
(از راست به چپ) بان گی مون -دبیر کل سازمان ملل، حسنی مبارک - رئیس جمهوری مصر، رائول کاسترو -رهبر کوبا
از بامداد چهارشنبه نشست سران کشورهای غیر متعهد در شرم الشیخ در مصر آغاز به کار کرد.

از ایران منوچهر متکی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، در این نشست شرکت کرده است.

۱۱۸ کشور، عضو جنبش عدم تعهد هستند. در اجلاس شرم الشیخ، سران بیش از ۵۰ کشور حضور یافته‌اند.

منوچهر متکی ، در حاشیه این نشست، ‌سه بار با همتای مصری خود دیدار کرد.

حسن هاشمیان استاد دانشگاه و کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌و‌گو با رادیو فردا، اهمیت این نشست را در رویدادهای اطراف آن می‌داند.

حسن هاشمیان: اين طور معروف است که تصميم گيری های درونی اجلاس جنبش غير متعهدها زياد تاثيری ندارد و آن چه موثر است حواشی است که در آن اتفاق می افتد، مانند ديدار نخست وزير هند و نخست وزير پاکستان.

همچنين تاثير گروه های عدم تعهد در سازمان های بين المللی ديگر مانند شورای امنيت يا آژانس بين المللی انرژی اتمی، غير متعهدها را مهم می کند.

اجلاس اخير بسيار مهم است، چون ۱۱۸ کشور در اجلاس شرم الشيخ در مصر شرکت کرده اند و ۱۵ کشور به عنوان ناظر و ده ها سازمان منطقه ای و بين المللی نيز دراين اجلاس وجود دارند.

اما ايران در اين اجلاس غايب است. نماينده ايران در اين اجلاس آقای منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران است که به شرم الشيخ رفت و ديدار بسيار کوتاهی با وزير امور خارجه مصر داشت و هيچ گفت وگويی در مورد روابط ايران و مصر صورت نگرفت.

مصری ها تلاش می کنند که در نشست های وزرای خارجه، موضوع صلح خاورميانه را در اولويت قرار دهند. آقای متکی در اين نشست ها شرکت نکرد و به تهران آمد و بلافاصله امروز صبح دوباره به شرم الشيخ بازگشت که بتواند سخنرانی کند.

در واقع اين شکل مشارکت ايران، برای نخستين بار در سازمان غير متعهدها با تاثير بسيار اندکی ظاهر می شود و ميتوان گفت ايران تاثير گذشته خود را در اين اجلاس از دست داده است.

برخی از رسانه ها در مصر گفته اند دليل غيبت آقای احمدی نژاد شرايط انتخاباتی در ايران است، در حالی که از جانب مقام های مصری شنيده شده که تصميم آقای احمدی نژاد پيش از رويدادهای انتخاباتی گرفته شده است. نظر شما چيست؟

با توجه به سطح روابط بسيار پايين ايران و مصر و محوريت موضوع صلح خاورميانه در اين اجلاس، آقای احمدی نژاد در آن شرکت نکرده است.

ولی موضوع ديگری که در حاشيه اين اجلاس رخ داد و تاثير مهمی روی تصميم آقای احمدی نژاد داشت اين بود که يکی از وکلای گروه های اسلام گرا در مصر شکايتی را عليه آقای احمدی نژاد در دادگاه های مصر مطرح کرد مبنی بر اين که او در يک سخنرانی به طلحه و زبير که بين اهل تسنن مهمترين صحابه پيامبر هستند، توهين کرده است. اگر چه دادگاه به اين شکايت اصلا توجهی نکرد، اما اين موضوع که چنين اقدامی از طرف گروه های اسلام گرا انجام شد افکار عمومی را بر ضد آقای احمدی نژاد در مصر بسيج کرد و به نظر من اين مسئله در تصميم آقای احمدی نژاد تاثير گذار بود که دراين اجلاس شرکت نکند.

عنوان موضوع اصلی اين اجلاس «همبستگی جهانی برای صلح و توسعه» است و فرآيند صلح خاورميانه که در بستر اصلی اين اجلاس قرار دارد، موضوعی است که ايران به شدت با آن مخالفت می کند.

به نظر شما چه تصميم مهمی در اين اجلاس گرفته خواهد شد؟

با توجه به اين که مصر اکنون رياست جنبش غير متعهدها را بعد از کوبا به عهده گرفته و جالب است بدانيد که ايران بعد از مصر عهده دار آن خواهد شد، بنابراين اولويت های جهان عرب و مصر بيشتر در اين اجلاس مطرح می شود. يکی از اولويت های مصر صلح خاورميانه و پيشبرد آن است و فشار آوردن بر اسرائيل از يک سو برای انجام اين صلح و دوم فشار آوردن بر کشورهايی که مخالف اين صلح هستند از جمله ايران.

به اعتقاد من مهم نيست که دراجلاس غير متعهدها چه تصميمی گرفته خواهد شد، مهم اين است که چه ديدگاهی در آن مطرح می شود و کشورهای عضو اين سازمان چگونه آن را در سازمان های بين المللی معتبر دنبال می کنند.
XS
SM
MD
LG