لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۲

روزنامه‌های شنبه ۲ مرداد ۱۳۸۹


رورنامه جهان صنعت در تيتر اصلى شماره شنبه خود از قول معاون اول محمود احمدى نژاد از حذف « دلار و يورو از سبد نفتى ايران » و احتمال جانشينى « درهم » امارات متحده عربى يا « يوان » چين در « سبد نفتى ايران » خبر داده است.

به نوشته اين روزنامه محمدرضا رحيمى با بيان اينكه استفاده از درهم در صادرات نفت يا هر ارز ديگرى به منافع كشور بستگى دارد ، گفته كه « در قراردادهاى متفاوت شرايط متفاوت است ، ضمن اينكه مهم خارج كردن دلار و يورو در مبادلات است. »

روزنامه ايران ، ارگان رسمى دولت ، نيز از « مذاكرات ايران و چين براى حذف دلار و يورو از معاملات نفتى خود » گزارشى منتشر كرده و نوشته « ايران و چين هم اكنون در حال انجام مذاكراتى هستند كه در صورت حصول توافق ، دلار و يورو از معاملات نفتى دو كشور حذف مى‌شود و ايران در برابر فروش نفت به چين « يوان » دريافت مى‌كند. »

اين روزنامه با اشاره به اينكه پيشنهاد جايگزينى « يوان » به جاى « دلار » و « يورو » از سوى شركت نفت چين به مقام هاى جمهورى اسلامى داده شده نوشته « قرار است ايران حسابى بر پايه يوان در بانك‌هاى چين افتتاح كند كه بهاى نفت خام صادراتى به چين در آن واريز خواهد شد و ايران مى‌تواند اين رقم را برداشت و براى خريد بنزين و ابزارآلات و كالاهاى ديگر مصرف كند. »

دولت نهم پيشتر در سال ۸۷ اقدام به جايگزينى يورو به جاى دلار از سبد نفتى ايران كرد و محمود احمدى نژاد در دفاع از اين تصميم گفته بود « در تبديل دلار به ارزهاى ديگر ما سود زيادى كرديم و تصميم ما در اين باره درست بود؛ زيرا حجم ذخاير ارزى ما افزايش يافت » و ادعا كرد كه « ايران در قطع ارتباط با دلار، سود سياسى و اقتصادى داشته است. زيرا ديگران نيز در پى اين اقدام ارتباطشان را با دلار قطع كردند و به تدريج به دلار ضربه وارد شد. »

اما اندكى بعد رامين پاشايى فام ، معاون اقتصادى بانك مركزى در بهمن ماه سال ۸۷ گفت كه به دنبال جايگزينى يورو به جاى دلار دستكم ۴ ميليارد و ۲۰۰ ميليون دلار از ارزش دارايى‌‌هاى ارزى ايران به دليل افزايش ۱۰ درصدى ارزش دلار كاهش يافته است.

« تراژدى گرانى؛ مردم فعلا مرغ نخرند »

روزنامه جمهورى اسلامى گزارشى با تيتر « مردم فعلا مرغ نخرند » منتشر كرده و نوشته تشديد « تراژدى گرانى » بازهم « وعده مسئولان براى روزهاى آتى » را به دنبال داشته است.

به نوشته اين روزنامه « در حالى كه همچنان به مانند روزهاى اخير مرغ با قيمت كيلويى تا ۳ هزار و ۶۸۵ تومان هم در سطح شهر تهران به دست مردم مى‌رسد ، مسوولان وزارت بازرگانى با اقدامات خود برآورد مى‌كنند طى روزهاى آتى قيمت مرغ كاهش يابد. »

روزنامه جمهورى اسلامى با تاكيد براينكه « افزايش قيمت مرغ اين بار به گونه‌اى بوده كه حتى وزارت بازرگانى هم نتوانست آن را كتمان كند » نوشته « با اين وضعيت و با خوش‌بين بودن به وعده‌هاى مسوولان به نظر مى‌رسد مردم حداقل بايد چند روزى مرغ نخرند تا روند قيمت اين محصول نزولى شود.»

روزنامه مردمسالارى تيتر نخست خود را انتقاد هادى خامنه اى از « گرانى » اختصاص داده و از قول وى نوشته « گرانى اظهر من الشمس است، گزارشى در صدا و سيما نيست. »

به نوشته اين روزنامه هادى خامنه اى برادر آيت الله على خامنه اى كه برخلاف رهبر جمهورى اسلامى از روحانيان اصلاح طلب به شمار مى رود همچنين گفته « اگر در جريان اصلاحات اندكى مشكل شكل مى گرفت ، فورا صدا و سيما دوربين خود را به كوچه و خيابان مى برد و آن را بر سر دولت مى كوبيد اما امروز كه گرانى اظهر من الشمس است و اعتراض همه اقشار را درآورده ، مردم هيچ گزارش و عكس العملى را در اين رسانه نمى بينند. »

با گسترش اعتراض به گرانى روز افزون ، روزنامه جهان صنعت اما خبر داده كه « نماينده ولى فقيه در كهگيلويه‌وبويراحمد » اعلام كرده كه « گرانى در كشور غضب الهى است‌. »
به گزارش اين روزنامه آيت‌الله كرامت‌الله ملك‌حسينى نماينده ولى فقيه در كهيكيلويه و بوئر احمد در نشست با پرسنل شركت توزيع نيروى برق اين استان گفته « گرانى كنونى غضب الهى است » چرا كه « اكنون جنس هست اما گران بوده و عده‌اى دلشان مى‌‌خواهد اما نمى‌‌توانند جنس مورد دلخواه خود را بخرند.»

وى با اين ادعا كه « اگر برف و باران هم نبارد از علايم غضب الهى است و خدا كند به همين اكتفا شود » گفته « زياد شدن موادمخدر و فحشا در جامعه نيز از غضب‌هاى الهى هستند. »

اتهام احمدى نژاد عليه رئيس جمهوری روسيه

روزنامه ايران ، ارگان رسمى دولت ، خبر داده كه محمود احمدى نژاد ضمن حمله مجدد به رئيس جمهور روسيه ادعا كرده كه « طرح فوق سرى دشمن براى تحركات نظامى در منطقه » را كشف كرده است.

به نوشته اين روزنامه احمدى نژاد در ادعاى تازه اش گفته « دشمنان يك طراحى جنگ روانى و شيطنت عليه جمهورى اسلامى ايران كرده‌اند و با برخى نيز در داخل هماهنگ كرده‌اند كه فضاى سنگينى را به قول خودشان عليه ما در دنيا ايجاد كنند ، ‌فشار بياورند ، فشار را به اوج برسانند و در اوج اين فشارها به يكى دو كشور خاورميانه كه دوست ما هستند با كمك اسرائيل حمله نظامى بكنند تا به خيال خودشان يك توقف و ضعفى را در اراده ملت ايران ايجاد كنند. »

البته آنگونه كه روزنامه ايران نوشته محمود احمدى نژاد مدعى است كه « طرح فوق سرى عليه جمهورى اسلامى » اين بار « سناريويى است كه رئيس‌جمهور روسيه در جمع سفراى اين كشور كليد زد كه گفت ايران تا دو سال ديگر به بمب اتم دست پيدا مى‌كند. »

وى همچنين به جزئيات ادعاى خود اشاره اى نكرده اما وعده داده كه « به زودى جزئيات بيشترى از طراحى جديد دشمن براى يكسرى تحركات و حمله نظامى به برخى كشورها را در منطقه بازگو خواهد كرد. »

اين روزنامه از قول رييس دولت نوشته « اين نمايشنامه به نويسندگى و كارگردانى امريكا است ، ولى متأسفانه برخى از روى بى‌اطلاعى و يا تحليل غلط دارند، در اين نمايشنامه عليه منافع خود بازى مى‌كنند و سؤال اين است كه چرا رئيس‌جمهور روسيه بايد در نمايشنامه آمريكايى‌ها بازى كند؟ »

« شيطان از طريق دانشگاه وارد مى‌شود »

روزنامه دنياى اقتصاد اظهارات محى الدين حائرى شيرازى عليه دانشگاه و دانشگاهيان را منتشر كرده و از قول نماينده سابق آيت الله خامنه اى در استان فارس نوشته « شيطان در عصر ما از طريق دانشگاه وارد مى‌شود و فسادش را عملى مى‌كند. »

به نوشته اين روزنامه حائرى شيرازى پنج‌شنبه شب گذشته در نشست ماهانه‌ بسيج جامعه پزشكى ضمن مخالفت با تدريس علوم انسانى در دانشگاه ها گفته « امروز يهود از راه علوم انسانى وارد شده است مسائل را علمى مى‌كند و از اين راه نفوذ پيدا مى‌كند. » و « بايد به فرموده مقام رهبرى علوم انسانى ما از قرآن نشات بگيرد و همه بايد كمك كنيم تا اين كار انجام شود. »

محى الدين حائرى شيرازى كه به دنبال انتشار گزارش هايى درباره فساد گسترده مالى و تشكيل مافياى زمين در استان فارس در زمستان سال ۸۷ از نمايندگى آيت الله خامنه اى بركنار شد علاوه بر عضويت در مجلس خبرگان در در ماه هاى اخير به عنوان « معلم اخلاق دولت » منصوب شد.

وى در اظهارات اخيرش همچنين به بالا رفتن هزينه مخالفت با آيت الله خامنه اى نيز اشاره كرده و گفته « امروز مخالفت با رهبرى خطرناكتر از ۱۰ سال قبل است ، چراكه در پله بالاترى هستيم. متاسفانه اين اتفاق براى عده‌اى افتاد ، اما ما نبايد شادى كنيم. بايد عبرت بگيريم ، چراكه اگر خدا كمك نكند شايد اين اتفاق فردا براى ما بيفتد. »

حمله « معلم اخلاق كابينه احمدى نژاد » به « دانشگاه و دانشگاهيان » همزمان با موج تازه « اخراج و بازنشستگى اجبارى » استادان دانشگاه ها صورت مى گيرد كه بنابر گزارش رسانه ها در روزهاى اخير ۳۰ استاد دانشگاه تهران ، ۴ استاد دانشگاه بهشتى ، ۵ استاد خواجه نصيرالدين طوسى ، و ۱۰ استاد دانشگاه علم و صنعت در جريان آن بازنشسته يا اخراج شده اند.

« وزير بهداشت حرفش را درباره آلودگى آب تهران پس گرفت »

روزنام ابتكار در گزارشى با عنوان « خانم وزير حرفش را پس گرفت » نوشته « وزير بهداشت پس از جنجال يك هفته‌اى » كه به خاطر گفته‌هايش در مورد آلوده بودن آب تهران به نيترات به وجود آمده بود، حرف‌هاى خود را پس گرفت و تأكيد كرد كه « آب تهران به هيچ وجه آلودگى ندارد. »

اين روزنامه نوشته كه مرضيه وحيد دستجردى در حاشيه اجلاس روساى دانشگاههاى علوم پزشكى با پس گرفتن اظهارات هفته گذشته اش گفته «آب تهران به هيچ وجه آلودگى ندارد چرا كه منظور از آلودگى، آلودگى ميكروبى است و اگر براى مردم خداى نكرده اين طور عنوان شده است كه آب آلوده است بدانند كه چنين مطلبى وجود ندارد. »

وزير بهداشت در عين حال گفته كه به دنبال « تعامل با وزير نيرو » و « سوء استفاده رسانه هاى بيگانه » اظهارات قبلى اش درباره آلودگى آب شرب تهران به نيترات و آثار زيان بار آن براى شهروندان تهرانى را پس گرفته است.

« سهم فراموش شده خودروسازان از ۸۰۰ تصادف رانندگى سالانه در ايران »

روزنامه خراسان در شماره دوم مرداد ماه خود گزارشى درباره « سهم فراموش شده خودروسازان در كشته شدن سالانه ۲۶ هزار نفر در تصادفات » منتشر كرده و از سهم ۱۰ درصدى شركت هاى خودروسازی در تصادفات رانندگى خبر داده است.

اين روزنامه از قول يك كارشناس شركت سايپا نوشته « آمارهاى مختلفى درباره تصادفات جاده اى كشور منتشر مى شود و در اين آمارها ، سهم خودروسازان از نظر نقش سيستم هاى ايمنى خودروها در تصادفات چيزى نزديك به ۱۰ درصد برآورد شده است. »

خراسان با اشاره به اينكه « سالانه حدود ۸۰۰ هزار تصادف در ايران روى مى دهد » و « در ۱۰ سال گذشته بيش از ۲۶۰ هزار نفر بر اثر سوانح رانندگى در كشور جان خود را از دست داده و بيش از ۲ ميليون نفر هم مصدوم شده اند » نوشته اگرچه سهم ۱۰ درصدى شركت هاى خودرو سازى « ممكن است نسبت به ساير عوامل كم به نظر آيد » اما معاون عمليات ترافيك پليس راه كشور گفته « سهم تجهيزات و قطعات سيستم هاى ايمنى فعال و غيرفعال در كاهش تلفات انسانى نقش مهمى دارد. »
XS
SM
MD
LG