لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۳

زنان در کفن در پارلمان کانادا


پوستر فیلم
پوستر فیلم
نمایندگان پارلمان کانادا، در روز جهانی حقوق بشر، به تماشای یک فیلم ایرانی نشستند. فیلم مستندی با عنوان «زنان در کفن» که به مسئله حقوق بشر و زنان در ایران می‌پردازد.

این فیلم را «فرید حائری نژاد» و «محمدرضا کاظمی» دو جوان ایرانی ساکن اروپا، تهیه و کارگردانی کرده‌اند..

در گفت‌وگویی با فرید حائری نژاد، یکی از کارگردان‌های فیلم «زنان در کفن»، ابتدا از او می‌خواهیم در باره محتوای این مستند توضیح دهد

فرید حائری نژاد: فیلم زنان در کفن در حقیقت فعالیت عده‌ای از زنان فعال حقوق زنان، وکلا، خبرنگاران و اصولا فعالین حقوق زنان را بررسی می‌کند.

در این فیلم به طور مشخص خانم شادی صدر را دنبال می‌کنیم و از طریق ایشان هم با کسان دیگری که در زمینه حقوق زنان فعالیت می کنند آشنا می‌شویم و هم با کسانی که قربانیان نظام قضایی ایران و این نابرابری که در نظام قضایی ایران وجود دارد، صحبت می‌کنیم.

تمرکز ما بیشتر معطوف به مسئله سنگسار در ایران و همچنین فعالیت‌های کمپین توقف سنگسار در ایران است که به این مسئله می‌پردازیم و با چند تن از کسانی که محکوم به حکم سنگسار بوده‌اند و توسط خانم شادی صدر و یا دیگر وکلای فعال در حوزه حقوق زنان، نجات پیدا کرده‌اند گفت‌وگو می‌کنیم.

آقای حائری نژاد، شما یک کارگردان و تهیه کننده مرد هستید و گویا این فیلم هم نخستین فیلم بلند شماست. چطور شد که به این موضوع متمایل شدید؟

من فیلم‌های کوتاه زیادی ساخته‌ام، فیلم‌هایی که کمی هم جنجال برانگیز بود و آخرین آن‌ها فیلم «شکار در ایران» بود که خیلی جنجال ایجاد کرد. اما این اولین فیلم بلند من است.

چطور شد که به مسئله زنان توجه کردید و دنبال ساختن فیلمی راجع به زنان رفتید؟

مقداری از این انگیزه برمی‌گردد به ایده‌های آقای محمد رضا کاظمی، بعد از اتفاقاتی که در ایران افتاد با ایشان چندین بار در این موارد صحبت کردیم، راجع به اینکه جامعه مدنی ایران خصوصا بعد از جنبش‌های دانشجویی به سمت فعالیت‌های زنان پیش رفته است.

آقای محمد رضا کاظمی در واقع همکار شما هستند که دو نفری این فیلم را تهیه و کارگردانی کرده اید؟ درست است؟

بله. کارگردان دیگر این فیلم هستند. ایشان سر ساخت این فیلم بسیار زحمت کشیدند و در حقیقت هم ایده این فیلم از ایشان بود.

ما اعتقاد داریم که جنبش مدنی در ایران بدون فعالیت زنان امکان‌پذیر نیست. این که حالا چرا ما که مرد هستیم به دنبال مسائل زنان رفته‌ایم؟ فکر نمی‌کنم تفاوت خاصی وجود داشته باشد. به هر حال این موضوع به فکر ما رسید و به دنبال این داستان رفتیم و فکر می کنیم که (این موضوع ) جای گفتن بسیار دارد.

خصوصا این اواخر و بعد از مسائل پس از انتخابات در ایران حضور زنان بسیار چشمگیر بود و پیش از انتخابات هم شما می بینید که حضور زنان و فعالیت‌هایی که در کمپین‌های گوناگون در ایران به راه انداختند بسیار چشمگیر بوده است و این امر می‌تواند ما را به سمت همان جامعه مدنی که خواستار آنیم ببرد.

تیزر فیلم زنان در کفن

XS
SM
MD
LG