لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۶

دولت آمریکا و شاکیان بر سر ساختمان علوی در نیویورک توافق کردند


ساختمان بنیاد علوی در منهتن
ساختمان بنیاد علوی در منهتن
دولت آمریکا و شاکیان خصوصی پرونده‌های ضبط و فروش ساختمان بنیاد علوی در نیویورک، بر سر توزیع درآمد ناشی از فروش آن آن به توافق رسیدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دولت ایالات متحده روز ۲۸ فروردین ماه موافقت کرد که درآمد حاصل از فروش این ساختمان بزرگ در منطقه منهتن را به بستگان کسانی بدهد که نزدیکانشان به شکلی «از حملات ایران یا آن دسته از حملات که با کمک ایران انجام شده» آسیب دیده‌اند.

در عین حال دادستانی آمریکا نیز اعلام کرده است که اموال این بنیاد و شرکت «آسا» مصادره شده و درآمد حاصل از فروش آن به عنوان غرامت به بستگان قربانیان داده می‌شود.

از جمله شاکیان پرونده‌ها که روند دادگاه آن به سال‌های پیش باز می‌گردد، خانواده‌های سربازان آمریکایی کشته شده در بمب‌گذاری سال ۱۹۸۳ لبنان هستند. در مجموع ۱۹ شکایت در موارد مختلف، مرتبط با دولت ایران، وجود دارد.

در شهریور سال ۱۳۹۲، کاترین فارست، قاضی دادگاه فدرال آمریکا در منهتن، نیویورک، بنیاد علوی را به اتهام «همکاری مالی با دولت جمهوری اسلامی» بر خلاف قوانین آمریکا، مجرم شناخته و حکم به ضبط و فروش این ساختمان ۳۵ هزار متر مربعی داده بود.

به گفته دادستانی نيويورک بنياد علوی و شرکت‌های «آسا» -که دفاتر بازرگانی صوری بانک ملی هستند- نزديک به ۴۰ ميليون دلار از درآمدهای اين آسمانخراش را به حساب بانک ملی و دولت ايران واريز کرده‌اند.

شرکت‌های آسا ۴۰ درصد از سهام این ساختمان را در اختيار دارد و گفته می‌شود که ۶۰ درصد بقيه سهام آن متعلق به بنياد علوی است.

در فروردین ماه سال جاری نیز رأی به مصادره این آسمان‌خراش داده شد.

به گزارش رویترز در آن زمان قاضی «کاترین فارست» با صدور این حکم خانواده‌های بازماندگان «حملات تروریستی» را در دریافت غرامت از طریق مصادره آن محق دانسته بود. به گزارش این خبرگزاری توافق فعلی بین دولت و شاکیان خصوصی پرونده، به آنها برای کسب درآمد ناشی از فروش الویت می‌دهد.

بنا بر توافق به دست‌آمده میان دولت آمریکا و شاکیان خصوصی، دولت هزینه‌های فروش و دادخواهی را جبران می‌کند. مابقی درآمد به شاکیان داده می‌شود.

البته -به گزارش رویترز- فروش این ساختمان لزوما قریب‌الوقوع نیست. یکی از شاکیان به این توافق نپویسته است و بنیاد علوی و شرکت آسا می‌توانند در مورد این حکم فرجام بخواهند.

بنياد علوی -مالک ساختمان ۳۶ طبقه‌ای در منتهن- پیشتر توسط دولت شاه و تحت عنوان «بنياد پهلوی» ايجاد شده بود، اما پس از انقلاب بهمن ۵۷ نام آن به بنیاد علوی تغيير يافت و به یکی از زیرمجموعه‌های بنیاد مستضعفان تبدیل شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه علاوه بر این ساختمان، مقام‌های آمریکایی اموال بنیاد علوی و شرکت آسا در دیگر ایالت‌های آمریکا؛ مریلند، کالیفرنیا تگزاس و ویرجینیا را هم فروخته و حساب‌های بانکیشان را مصادره می‌کنند.
XS
SM
MD
LG