لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۱

«حملات انتحاری داعش» در بغداد «۷۰ کشته» برجای گذاشت


محل انفجارها در بازار خرید و فروش تلفن همراه در شهرک صدر
محل انفجارها در بازار خرید و فروش تلفن همراه در شهرک صدر

در دو حمله انتحاری در بغداد که مرگبارترین حملات طی هفته‌های گذشته در پایتخت عراق به شمار می‌روند، ۷۰ نفر کشته شده‌اند. گروه موسوم به «حکومت اسلامی» مسئولیت این حملات را به عهده گرفته‌است.

به گزارش خبرگزاری رویترز حملات نهم اسفند ماه، در منطقه‌ای عمدتا شیعه‌نشین در پایتخت عراق انجام شده‌است.

به گفته پلیس عراق، مهاجمان انتحاری سوار بر موتور به یک بازار خرید و فروش تلفن همراه در شهرک صدر رفته و خود را منفجر کرده‌اند. دست‌کم ۱۰۰ نفر نیز در این حملات زخمی شده‌اند.

در بیانیه‌ای در فضای مجازی، گروه حکومت اسلامی مسئولیت این حملات را بر عهده گرفته و گفته است «شمشیرهایش» همچنان «به بریدن سر مشرکین هرجا که باشند» ادامه می‌دهد.

شاهدی در محل به رویترز گفته است در محل انفجار «حوضی از خون»، کفش و دمپایی و دستگاه‌های تلفن همراه دیده‌است.

برخی دیگر خبرگزاری‌ها شمار اولیه کشته‌شدگان را کم‌تر از ۷۰ نفر و دست‌کم ۳۳ نفر عنوان کرده بودند. خبرگزاری فرانسه با اعلام این خبر گفته بود مقام‌های بغداد می‌گویند حمله انجام‌شده، بدترین در سال جاری میلادی، طی دو ماه گذشته، است.

همزمان با این حملات گروه موسوم به حکومت اسلامی به یک پاسگاه ارتش عراق در غرب بغداد نیز حمله کرده‌است.

حمله به پاسگاه نظامی، به گفته رویترز، عصر روز یک‌شنبه، در مجاورت ابوغریب صورت گرفته و به کشته شدن دست‌کم ۱۷ تن از نیروهای امنیتی عراق انجامیده‌است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که این حملات تا شب یک‌شنبه به طور عمده دفع شده‌اند، اما برخی درگیری‌های پراکنده همچنان ادامه داشته‌است.

نیروهای نظامی و امنیتی عراق و نیز شبه‌نظامیان متحد دولت، طی ماه‌های گذشته بر شدت حملات خود به گروه موسوم به «حکومت اسلامی» افزوده‌اند. ائتلافی به رهبری آمریکا نیز از عملیات ضد داعش حمایت هوایی می‌کند.

نیروهای عراقی موفق شده‌اند شبه‌نظامیان «حکومت اسلامی» را از مرکز استان انبار عقب برانند و در حال آماده‌سازی عملیات علیه این گروه در موصل، مرکز اداری استان نینوا، هستند.

XS
SM
MD
LG