لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۴

بلژیک به کودکان در هر سنی «حق مرگ خودخواسته» داد


تابلوی رای‌گیری شمار موافقان (۸۶) و مخالفان (۴۴) نفر را نشان می‌دهد
تابلوی رای‌گیری شمار موافقان (۸۶) و مخالفان (۴۴) نفر را نشان می‌دهد
مجلس عوام بلژیک با تصویب قانونی جدید این کشور را به نخستین کشور در جهان تبدیل کرده است که به کودکان «در هر سنی» اجازه می‌دهد تا در مورد «مرگ خودخواسته» در زمانی که بیماری‌های درمان‌ناپذیر دچار شده‌اند، تصمیم گرفته و به زندگی خود پایان دهند.

مرگ خودخواسته یا اوتونازی به «حقی» گفته می‌شود که برخی کشورهای جهان به شهروندان خود داده‌اند تا در صورت ابتلا به بیماری‌های درمان‌ناپذیر و جانکاه، با استفاده از آن به زندگی خود پایان دهند.

اما این نخستین بار در جهان است که کشوری این «حق» را به کودکان «در هر سنی» نیز می‌دهد؛ آنچه در آن کشور به بحث‌های بسیاری دامن زده بود و در نهایت پنج‌شنبه ۲۴ بهمن ماه، با ۸۶ رای موافق در برابر ۴۴ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع به تصویب رسید.

این حق پیش‌تر در هلند به کودکانی «بیش از ۱۲ سال سن» داده شده بود.

خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها در میانه آخرین بحث‌ها پیش از رای‌گیری مردی را نشان داده‌اند که وارد صحن مجلس عوام شده و فریاد «قاتلان» سر داده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه کارین لالیوس، از نمایندگان سوسیالیست موافق این طرح در دفاع از آن گفته است این قانون «به کودکان اجازه می‌دهد از درد به خود نپیچند… این به معنی تحمیل مرگ خودخواسته به همه نیست».

یکی دیگر از نمایندگان گفته است «سن قانونی کودکان مانند سن رشد عقلی آنها نیست» و «حق مطرح کردن پرسش مرگ و زندگی نباید تنها محدود به بزرگ‌سالان شود».

مخالفان این قانون در عین حال به نمایندگان تاخته‌اند که نتوانسته‌اند «محدودیت سنی» در این مورد قائل شوند.

سونیا بک، از نمایندگان مخالف این طرح از حزب دمکرات مسیحی، گفته است «دنیا در شگفتی به ما نگاه می‌کند».

او گفته است چگونه یک پزشک می‌تواند تشخیص دهد کودک به چنین بصیرتی رسیده است (که در مورد مرگ خود تصمیم بگیرد).

بلژیک از جمله سه کشور اروپایی در کنار هلند و لوکزامبورگ است که به شهروندان خود «حق مرگ خود خواسته» داده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک نظرسنجی در اکتبر سال گذشته میلادی نشان می‌داد که ۷۳ درصد از جامعه آماری در آن کشور، «موافق» افزایش دامنه «حق مرگ خودخواسته» به کودکان بودند.
XS
SM
MD
LG