لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۸

بومی‌های برزیلی مخالف جام جهانی با تیر و کمان با پلیس درگیر شدند


در حالی‌که تا آغاز جام جهانی فوتبال در برزیل دو هفته باقی است، مخالفان برگزاری یکی از بزرگ‌ترین گردهمایی‌های ورزشی جهان با پلیس درگیر شده‌اند و گروهی از اقوام بومی آن کشور نیز با اسب و پرتاب تیر از کمان به پلیس حمه کرده‌اند.

پلیس برزیل روز ششم خرداد در مقابله با تازه‌ترین دو از اعتراضات علیه جام جهانی به سوی راه‌پیمایان گاز اشک‌آور پرتاب کرده است.

روسای گروهی از اقوام کهن برزیل که به جمع معترضان پیوسته‌اند، روز سه‌شنبه در حالی که لباس‌های بومی خود را پوشیده بودند و صورت‌های خود را رنگ کرده بودند در برازیلیا، پایتخت برزیل گرد آمدند.

آنها که خواسته‌های اجتماعی گوناگونی را مطرح کرده‌اند در ادامه اعتراضات خود به سوی استادیوم «جام جهانی» رهسپار شدند.

در حالی که پلیس تلاش کرده تا جلوی تظاهرات را بگیرد، گروهی از آنها سوار بر اسب از کمان‌های خود به سوی پلیس تیر پرتاب کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه یک نیروی پلیس در این حمله از ناحیه پا زخمی شده است.

شبکه خبری ۲۴ ساعته گلوبو تی‌وی نیز یک موتور پلیس را نشان داده که از تیرهای کمان مملو شده است.

معترضان خیابان‌های اطراف ساختمان‌های دولتی را نیز مسدود کردند.

بنا بر گزارش‌ها دست‌کم معترضانی از ۱۰۰ گروه بومی برزیل به جمع مخالفان برگزاری جام جهانی و خرج‌های ناشی از آن پیوسته‌اند.

معترضان برزیلی که ماه‌ها است در اعتراض به مسائلی مانند مشکلات رفاهی و کمبود خدمات اجتماعی راهی خیابان‌ها می‌شوند، به هزینه‌های برای برپایی جام جهانی در آن کشور، به جای پرداخت آن برای شهروندان اعتراض دارند.

این اعتراض‌ها طی هفته‌های گذشته و با نزدیک شدن به زمان آغاز مسابقات در شهرهای گوناگون بار دیگر بالا گرفته است.

گروه‌ها و اتحادیه‌های گوناگونی در این مدت به جمع معترضات پیوسته‌اند.

از سوی دیگر دیلما روسف، رئیس‌جمهوری برزیل، از هزینه‌های جام جهانی و فعالیت‌های دولت خود در این زمینه دفاع کرده و در یک سخنرانی در پایان اردیبهشت ماه از مردم آن کشور خواست از میهمانان «آن‌طور که در ضمیر یک برزیلی است» پذیرایی کنند.
XS
SM
MD
LG