لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۱

افت ارزش پوند ادامه دارد


روز دوشنبه، هفتم تیر ماه، ارزش واحد پول بریتانیا همچنان به سیر نزولی خود، در پی همه‌پرسی و خروج آن کشور از اتحادیه اروپا، ادامه داد.

یورو همچنان با فشار روبه‌روست و ارزش یوان چین نیز در برابر دلار آمریکا به کم‌ترین میزان طی شش سال گذشته رسیده است.

بازارهای بورس شرق آسیا نیز همچنان از ثبات کمی برخوردارند و به روند نزولی خود ادامه داده‌اند.

به گزارش رویترز پوند بریتانیا در هفتم تیر ماه همچنان با ۲.۴ درصد کاهش ارزش در برابر واحد پول آمریکا به ۱.۳۳ دلار رسیده است، که کم‌تر از پایین‌ترین حد آن در ۳۱ سال گذشته است و این روند هنوز ادامه دارد.

یورو، پول واحد اروپایی نیز همچنان تحت فشار قرار دارد و با یک درصد کاهش روبه‌رو شده‌است. علاوه بر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، احتمال افزایش محبوبیت احزاب افراطی در اروپا و نیز ابراز نگرانی از فروپاشی اتحادیه بر بحران موجود افزوده است.

وضعیت اقتصادی همچنان به روند خرید ین ژاپن توسط سرمایه‌گذاران و سقوط بورس در آن کشور کمک می‌کند. به طوری‌که دولت ژاپن هشدار داد دوباره وارد عمل شده و ارزش ین را به طور مصنوعی کاهش خواهد داد. این هشدار سبب شد تا بورس توکیو (شاخص نیکی) کمی بهبود پیدا کند. روز جمعه نیکی با افت تقریبا هشت درصدی روبه‌رو شده بود.

بهای نفت نیز بین یک تا ۱.۳ درصد دیگر کاهش پیدا کرده و به ۴۷.۸۰ دلار در هر بشکه رسیده‌است.

افت ارزش یورو به کم‌ترین میزان طی سه ماه و نیم گذشته، ارزش یوان چین در برابر دلار را نیز کاهش داده‌است؛ افت ارزش یوان در روز دوشنبه از دسامبر سال ۲۰۱۰ تا کنون سابقه نداشته‌است.

یک مدیر مالی در ژاپن به رویترز گفته است «آنچه ما شاهدش هستیم، "فرار از آزادی‌ست". احتمالا دیوارهای بیشتری در خیلی جاها کشیده خواهد شد. بخش‌ها و سازوکارهایی که از روند جهانی شدن سود می‌برند، اکنون صدمه می‌بینند».

روز گذشته مقام‌های اقتصادی قدرت‌های آسیایی، از وضعیت بازار و شرایط پیش‌آمده در پی خروج بریتانیا ابراز نگرانی کرده بودند. [بیشتر بخوانید]

XS
SM
MD
LG