لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۷

ابراز نگرانی وزیر دفاع آمریکا از احتمال وجود تسلیحات پیشرفته برای یمن در کشتی‌های ایرانی


اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا، می‌گوید نگران است که کشتی‌های ایرانی که به سوی آب‌های یمن روانه شده‌اند، تسلیحات پیشرفته برای شورشیان حوثی در آن کشور در بر می‌گیرند.

به گفته وزیر دفاع آمریکا اعزام ناو هواپیمابر ایالات متحده به نزدیکی آب‌های یمن به رئیس‌جمهوری ایالات متحده، امکان می‌دهد در موقع ضروری گزینه‌ای برای تصمیم‌گیری داشته باشد.

وزیر دفاع ایالات متحده گفته او در حال حاضر آمادگی پاسخ دادن به این موضوع را ندارد که آیا نیروهای آمریکایی، در صورت تلاش کشتی‌های ایرانی برای ورود به آب‌های یمن، به بازرسی یکی از آنها اقدام خواهند کرد یا نه.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس او در نخستین اظهار نظر عمومی‌اش در مورد موضوع کشتی‌های ارسالی ایرانی، دوم اردیبهشت ماه، به خبرنگاران گفته است «ما در حال حاضر در آن نقطه نیستیم، در حاضر در نقطه تلاش برای آوردن همه جناح‌ها پای میز مذاکره هستیم».

در عین حال وزیر دفاع ایالات متحده هشدار داده است واشینگتن از هیچ اقدام ایران با استفاده از هر جناحی که به بحران یمن دامن زده شود، استقبال نخواهد کرد.

ناو هواپیمابر روزولت

ناو هواپیمابر تئودور روزولت که روانه آب‌های پیرامون یمن شده است، به هشت کشتی جنگی دیگر ایالات متحده در منطقه می‌پیوندد. برخی از آنها نیروهای ویژه‌ای را که قادر به ورود و بازرسی کشتی‌های دیگر هستند، در بر می‌گیرند.

این موضوع پس از انتشار گزارش‌ها در مورد حرکت کاروانی از کشتی‌های ایرانی به سوی یمن رخ داده است.

شورشیان حوثی یمن از حمایت ایران برخوردار هستند، در حالی‌که ائتلافی به رهبری عربستان سعودی حملاتی هوایی را علیه آنها انجام می‌دهد.

روز اول اردیبهشت ماه، سرهنگ استیو وارن، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، گفته بود تماس مستقیمی میان کشتی‌های آمریکایی در حال گشت‌زنی در منطقه و ۹ کشتی ایرانی رخ نداده است.

رئیس‌جمهوری آمریکا یک روز پیش از اظهارات وزیر دفاع آن کشور گفته بود در مورد ارسال سلاح به جناح‌های درگیر در یمن، به ایران هشدار داده شده است.

ایران می‌گوید در مورد یمن، «پیام ویژه‌ای» از آمریکا دریافت نکرده است.

وزیر دفاع آمریکا می‌گوید واشینگتن مایل است شاهد این باشد که گروه‌های یمنی روی به تمهیدات سیاسی بیاورند تا کشور را به وضع قابل اداره مناسبی باز گرداند.

یمن از مهم‌ترین کشورهای منطقه در نبرد آمریکا با اسلام‌گرایان افراطی، از جمله پایگاه اصلی القاعده شبه‌جزیری عربی، است. گروهی که نامش پشت حملاتی مانند حمله به نشریه فکاهی «شارلی ابدو» در پاریس، آمده است.

XS
SM
MD
LG