لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۹

۹ نفر در دادگاه‌های گروهی شین‌جیانگ چین به اعدام محکوم شدند


نیروهای شبه‌نظامی چین در میدانی در ارومچی، مرکز شین‌جیانگ
نیروهای شبه‌نظامی چین در میدانی در ارومچی، مرکز شین‌جیانگ

دادگاه‌های گروهی در چین که به اتهام‌های ۸۱ نفر در «ارتباط با تروریسم» در منطقه عمدتا مسلمان‌نشین «شین‌جیانگ» رسیدگی می‌کردند، برای ۹ نفر حکم اعدام صادر کردند.

رسانه‌های دولتی چین ۱۵ خرداد این خبر را اعلام کردند.

روزنامه «سوث چاینا مورنینگ پست» چاپ هنگ‌کنگ می‌گوید گروه‌های هوادار حقوق بشر «سرعت و عدالت» احکام صادر شده را زیر سوال برده‌اند.

نیروهای نظامی چین طی روزهای گذشته و در پی خشونت‌های مرگباری که گروهی از ایغورهای آن کشور در آن متهم شده‌اند، عملیات وسیعی را آغاز کردند.

به گفته دولت چین، خشونت‌های ماه‌های گذشته به دست گروه‌های جدایی‌طلب ایغور صورت می‌گیرد که ترک‌تبار و مسلمان هستند.

در یکی از تازه‌ترین این حملات در اول خرداد ماه، گروهی در دو خوردو به بازاری بامدادی هجوم بردند؛ حمله و انفجارهایی که جان ۳۹ نفر را گرفت و ده‌ها زخمی برجای گذاشت.

خبرگزاری رسمی چین، شین‌هوا، می‌گوید مقام‌های منطقه [شین‌جیانگ (سین‌کیانگ) در شمال غرب آن کشور] از تمام نیرو «برای خشکاندن ریشه‌های تروریسم، افراطی‌گری دینی، کارگاه‌های ساخت اسلحه و آموزش عملیات تروریستی استفاده کرده‌اند».

تنها طی روز پنج‌شنبه ۲۹ نفر دیگر در استان شین‌جیانگ بازداشت شدند.

همین خبرگزاری در عین حال می‌گوید ۱۳ نفر از بازداشت‌شدگان به دلیل انجام مواردی مانند «نفرت‌پراکنی» یا «آموزش اصول جنایی» به شکل «صوتی و تصویری»، مجازات شده‌اند.

از سوی دیگر اما دیدبان حقوق بشر از سرعت رویدادها انتقاد کرده و می‌گوید پلیس تخت فشار برای ارائه نتایج، زمانی محدود در رودرویی با این موارد داشته است.

به نوشته «سوث چاینا مورنینگ پست» مایا وانگ، یکی از پژوهشگران دیدبان حقوق بشر، می‌گوید «اگر تروریسم، آن‌طور که دولت می‌گوید جنایتی سازمان‌دهی شده است، در نتیجه این یک موضوع پیچیده است. ولی دادستانی روند قضایی خود را در ۴۸ ساعت انجام داده است، زمانی که برای موضوعی چنین پیچیده ناکافی‌ست».

مقام‌های شین‌جیانگ در یکی از دادگاه‌های دست‌جمعی طی یک هفته به اتهام‌های ۵۵ نفر رسیدگی کرده‌اند.

شماری نیز به حبس ابد و دیگر احکام زندان محکوم شده‌اند.

دادگاه‌ها در استادیوم ورزشی و با حضور هزاران تماشاگر انجام شده است.

XS
SM
MD
LG